.
Pētījumu īstenošana, metodes veselības aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_223 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Bibliotēkzinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vita Savicka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Izpratne par veselības aprūpes problemātiku. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt izpratni un zināšanas par pētniecības metodēm veselības aprūpes pētījumos, pētniecisko metožu izvēles kritērijiem, priekšrocībām un vājajām pusēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā pētījuma procesa uzbūve, veselības aprūpes jomas pētījumu nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētījuma dizainēšana – kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pētāmā problēma, hipotēze, uzdevumi un pētījuma jautājumu struktūra, datu ieguves procesa plāns. (Kopsavilkums par iepriekš apgūtajām tēmām.) Uzdevums – izvēlēties sev aktuālu tēmu veselības aprūpē, sagatavot par šo tēmu īsu pārskatu: identificējot pētījuma mērķi, problēmu, uzdevumus, hipotēzi un īsu, kodolīgu pārskatu par jaunajā kontekstā īstenotajiem, citiem pētījumiem pasaulē (atziņas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kvantitatīvie pētījumi – to dizains, metodes, izlase, aptaujas anketas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kvantitatīvo aptauju veidi – novērojums, sekundāro datu analīze, interneta pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kvantitatīvo aptauju anketas uzbūves principi, jautājumu formulēšana, atbilstoši kvantitatīvo aptauju datu ieguves vajadzībām. (Kopsavilkums par iepriekš apgūtajām tēmām.) Uzdevums – sagatavot par 1 konkrētu problēmu kādā no veselības aprūpes jomām kvantitatīvu aptaujas anketu, identificējot konkrēto pētījuma mērķa auditoriju un izmantojot dāžadu veidu jautājumus (slēgtos, apgalvojumu matricas, skalu vērtējumus, atvērtos). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kvalitatīvās pētniecības metodes. Kvalitatīvo interviju tipi un grupu diskusija. Interviju un diskusiju grupu īstenošanas pamatprincipi. Vadlīniju sagatavošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Datu analīze kvantitatīvā un kvalitatīvā pētījumā. Studentu grupu darbu prezentēšana – pētījuma dizains, vadlīniju un aptaujas anketas. Uzdevums – sagatavot individuālās intervijas vadlīnijas, ne mazāk kā 12 – 15 jautājumu apjomā, ietverot motivācijas, emcionālo, racionālo barjeru izpētei atbilstošus jautājumus, idenificējot mērķa auditoriju, kurā tiks izzināts viedoklis par kādu no veselības aprūpes problēmām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Rekomendācijas pētījuma pārskata, atskaites ziņojuma un prezentācijas izstrāde. Uzdevums – 3 individuālo, kvalitatīvo interviju īstenošana, izmantojot iepriekš sagatavotās intervijas vadlīnijas, piefiksējot rakstiski galvenās iegūtās atziņas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pētījuma pilotēšanas rezultātu prezentācija, atziņas par nepieciešamajiem papildinājumiem. Uzdevums – sagatavot pētījuma rezultātu pārskatu, datu analīzi un konkrētas rekomendācijas veselības aprūpes problēmas iespējamiem risinājumiem, pēc individuālo interviju veikšanas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Grupu darba rezultātu prezentēšana, ievērojot iepriekš ievēroto prezentācijas struktūru. (Pētījuma problēma, hipotēze, metodoloģijas izklāsts, īss pārskats par datu vākšanas procesu, galvenie secinājumi un atziņas, rekomendācijas.) Uzdevums – kolektīvs, interaktīvs darbs, prezentējot savu īstenoto mini pētījumu un aktīvi iesaistoties, komentējot un novērtējot citu kolēģu paveikto, izsakot rekomendācijas par vēlamajiem uzlabojumiem pētījuma metodoloģijā, rekomendāciju pilnveidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa uzbūve ietver gan teorētiskās lekcijas, seminārus, gan patstāvīgo darbu, kas nodrošinātu efektīvas atgriezeniskās saiknes iegūšanu par apgūto vielu un nepieciešamajām papildus aktivitātēm. Uzdevumi: 1) Iepazīstināt studentus ar pētījumu nozīmi veselības aprūpē. 2) Apgūt pētījumu procesa uzbūvi, plānošanas pamatprincipus. 3) Apgūt biežāk izmantotās pētījumu metodes un datu vākšanas metodes veselības aprūpes pētījumos. Studējošo praktiskie uzdevumi norādīti sadaļā "Tēmu saraksts". Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala atzīmi veidos visu atzīmju summa. Zināšanas tiks vērtētas 10 ballu sistēmā: Līdzdalība lekcijās – 10%. Kopsavilkumi – 20%. Grupu darbs, semināru nodarbības – 10%. Praktiskais darbs/pētījums – 30%. Eksāmena atzīme – 30% eksāmens testa formā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izpratne par pētījuma procesu, metodoloģiju, izpratne par datu vākšanas veidiem, pētījuma īstenošanas pamatprincipiem, pētījumu nozīmi veselības aprūpē. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes dizainēt pētījumu, izvēlēties atbilstošāko metodoloģiju, prasmes veidot aptaujas anketas, interviju un diskusiju grupu ceļvedi, prasme veidot rezultātu pārskatu. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi īstenot un vadīt pētījuma īstenošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Punch, K.F. Introduction to Social Research. SAGE Publications, London, 2000 | ||||||||
2 | Creswell, J. W. Research Design. SAGE Publications. 2009. | ||||||||
3 | Robson, C. Real world research.A John Wiley and Sons, Ltd, Publication, 2013 | ||||||||
4 | Sullivan, T. J Methods of Social Research. Harcourt College Publishrs, 2001., pp.255 – 263. | ||||||||
5 | Kvale, S. “Interviews. An Introduction to Qualitative Research interviewing”, SAGE Publication, 1996., pp.87 – 89; 94 – 108. | ||||||||
6 | Lee, T.W. Using Qualitative Methods in Organizational Research, SAGE Publication., 1998 | ||||||||
7 | Bryman A. Social research methods. 2. ed. Oxford [etc.]: Oxford University Press, 2011. | ||||||||
8 | White K., An Introduction to the Sociology of Health and Illness, Sage Publications Ltd, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Furlong, N.E., Lovelace E.A., Lovelace, K.L. Research Methods and Statistics: An Integrated Approach. – Forth Worth: Harcourt Brace & Company, 2000. | ||||||||
2 | Walliman N. Social research methods. London; Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2007. | ||||||||
3 | Kvale S., Brinkmann S. Interviews. Learning the craft of Qualitative research Interviewing. Thousand Oaks; London: Sage Publications. 2009. | ||||||||
4 | Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. RaKa, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://petijumi.mk.gov.lv/ | ||||||||
2 | http://www.vm.gov.lv/lv/ministrija/publikacijas_un_informat… | ||||||||
3 | http://www.tns.lv/?lang=lv&category=showproduct&id=social | ||||||||
4 | http://www.who.int/en/ | ||||||||
5 | http://fgcu.libguides.com/c.php?g=65107&p=419979 | ||||||||
6 | https://www.researchgate.net/profile/Tanja_Manser/publicati… | ||||||||
7 | Institute of Medicine (US) Committee on Health Research and the Privacy of Health Information: The HIPAA Privacy Rule; Nass SJ, Levit LA, Gostin LO, editors.Washington (DC): National Academies Press (US); 2009. | ||||||||
8 | http://www.encyclopedia.com/social-sciences/encyclopedias-a… | ||||||||
9 | http://journal.frontiersin.org/journal/sociology/section/me… | ||||||||
10 | https://www.nlm.nih.gov/tsd/acquisitions/cdm/subjects59.html |