.
Veselības komunikācija un sociālais mārketings
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_225 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Bibliotēkzinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vita Savicka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Kursa “Komunikācijas teorijas, principi un ētika” apguve bakalaura studiju līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis veicināt maģistrantu izpratni par sociālā mārketinga un veselības komunikācijas vēsturisko attīstību, kas noslēdzas mūsdienu veselības komunikācijas pieejā un teorētiskajā skaidrojumā. Kursa ietvaros studenti apgūst prasmi izvēlēties atbilstošu teorētisko pieeju sabiedrības informēšanas, attieksmes maiņas vai uzvedības pārveides panākšanai. Kursa ietvaros tiek uzvērts multidisciplinaritātes un sadarbības aspekts veselības komunikācijas nodrošināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ar sabiedrības veselības komunikāciju saistīto jēdzienu skaidrojums. Komunikācijas kampaņu iedalījums un raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sociālās problēmas noteikšana un izpēte. Izmaiņas sabiedrībā kā sociālā mārketinga un veselības komunikācijas noteicošais faktors. Sociālā mārketinga un veselības komunikācijas konceptu izmantojuma nepieciešamība mūsdienās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālā mārketinga būtība un šī koncepta vēsturiskā attīstība. Definīcijas un teorētiskā izpratne. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā mārketinga pamatelementi un papildus elementi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā mārketinga modeļi. Sociālā mārketinga izmantošana veselības komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības komunikācijas attīstības etapi un definīcijas. Veselības komunikācijas teorētiskais pamats. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības komunikācijas pamatprincipi un pieejas tās īstenošanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselības komunikācija kā pārmaiņu un komerciālo mērķu sasniegšanas instruments. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Veselības komunikācijas teorētiskais pamats: kopienas, starppersonu un individuālā līmeņa teorijas un to skaidrojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālā marketinga un veselības komunikācijas stratēģijas izstrāde – situācijas analīzes metodes, plānošanas principi, auditorijas segmentācijas metodes, ziņojumu izveides pieejas, efektivitātes indikatoru izveide, novērtējuma metožu izvēle. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot divu komunikāciju kampaņu plānus, analizēt divas publiskās kampaņas un to efektivitāti. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. lekciju un semināru apmeklētība – 20%; 2. piedalīšanās semināru diskusijās – 30%; 3. grupas vai individuālā prezentācija – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izpratne par sociālā mārketinga un veselības komunikāciju jēdzieniem, konceptiem un pamatprincipiem, vēsturisko attīstību un mūsdienu veselības komunikācijas pieejas teorētisko skaidrojumu. Padziļinātas zināšanas un izpratne par sociālā mārketinga pamata un papildus elementiem, sociālā mārketinga modeļiem un to izmantošanu veselības komunikācijā. Padziļinātas zināšanas un izpratne par veselības komunikācijas stratēģijas izstrādi – analīzes metodēm, plānošanas principiem, auditorijas analīzi, kā arī kampaņas novērtēšanas metodēm. | ||||||||
Prasmes: | Salīdzināt un analizēt, izvēlēties piemērotu pieeju atkarībā no komunikācijas kampaņas mērķa un argumentēti skaidrot izvēlētās pieejamas pamatotību. Sagatavot komunikācijas kampaņas plānu, atbilstoši kampaņas mērķiem. Analizēt un novērtēt kampaņas efektivitāti. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādāt, plānot un vadīt multidisciplināru un sadarbībā balstītu veselības komunikācijas kampaņu sabiedrības informēšanas, attieksmes vai uzvedības maiņai. Analizēt un novērtēt veselības komunikācijas publisko kampaņu un noteikt tās efektivitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Berlin Ray E. 2005. Health Communication in Practice: A Case Study Approach | ||||||||
2 | Cheng, Hong, Philip Kotler un Nancy R. Lee. 2011. Social Marketing for Public Health: Global Trends and Sucess Stories. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers | ||||||||
3 | Donavan, Rob and Nadine Henley. 2010. Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge University Press | ||||||||
4 | Glanz, Karen, Barbara K. Rimer and K. Viswanath. 2008. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc. | ||||||||
5 | Harrington N. G. 2015. Health Communication: Theory, Method, and Application | ||||||||
6 | Hornik R. C. 2002. Public Health Communication: Evidence for Behavior Change | ||||||||
7 | Jordan A. B., Kunkel D., Manganello J. 2009. Media Messages and Public Health: A Decisions Approach to Content Analysis | ||||||||
8 | Kim D. K., Singhal A., Kreps G. L. 2014. Health Communication Strategies for Developing Global Health Programs | ||||||||
9 | Ļevina, Jeļena, un Anete Hofmane. 2016. “Veselības uzvedības teorijas, modeļi un to izmantošana”. No Veselības psiholoģija, red. Mārtinsone, Kristīne, un Velga Sudraba, 93-124. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
10 | Madlock Gatison A. 2016. Communicating Women’s Health: Social and Cultural Norms that Influence Health Decisions | ||||||||
11 | Martin L. R., DiMatteo M. R.. 2014. The Oxford Handbook of Health Communication, Behavior Change, and Treatment Adherence | ||||||||
12 | Parrott R. 2009. Talking about Health: Why Communication Matters | ||||||||
13 | Schiavo R. 2014. Health Communication: from theory to practice | ||||||||
14 | Thomas R. K. 2006. Health Communication | ||||||||
15 | Thompson T. L. 2014. Encyclopedia of Health Communication | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Harter L. M., Japp P. M., Beck Ch. S. 2008. Narratives, Health, and Healing: Communication Theory, Research, and Practice | ||||||||
2 | Hooke W.H., Rogers P. G. 2005. Public health risks of disasters: communication, infrastructure and preparedness | ||||||||
3 | Obregon Rafael un Silvio Waisbord. 2012. The Handbook of Global Health Communication. West Sussex: John Wiley & Sons, Inc. | ||||||||
4 | Okigbo Ch. C. 2014. Strategic Urban Health Communication | ||||||||
5 | Rogers, Everett M. 1983. Diffusion OF Innovations. New York: A Division of Macmillan Publishing Co., Inc. | ||||||||
6 | Wymer W. 2015. Innovations in Social Marketing and Public Health Communication: Improving the Quality of Life for Individuals and Communities | ||||||||
7 | World Health Organization. 2017. Sixth Futures Forum on crisis communication | ||||||||
8 | World Health Organization. 2010. Global status report on noncommunicable diseases. |