Pārlekt uz galveno saturu

Mediju sistēma, mediju auditorija un komunikācijas efekti

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:45
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_228LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorijaMērķauditorija:Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anda Rožukalne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūts kurss par komunikācijas teorijām, principiem un ētiku.
Mērķis:
Sniegt maģistra studentiem izpratni par publiskās komunikācijas galvenajiem ietekmes faktoriem mediju sistēmas, mediju organizāciju, indivīda (informācijas avotu: ekspertu, lēmumu pieņēmēju, kampaņu izpildītāju) līmenī, padziļinot zināšanas par veselības komunikācijas stratēģiju realizācijas apstākļiem ES un Latvijas kontekstā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa ievads. Mediju sistēmas, to raksturlielumi, sistēmu moduļiLekcijas1.00auditorija
2Latvijas mediju sistēmas raksturojums ES kontekstā. Dienas kārtības teorijaLekcijas1.00auditorija
3Veselības dezinformācija tiešsaistēLekcijas1.00auditorija
4Veselības dezinformācija tiešsaistēLekcijas1.00auditorija
5Sociālo mediju pārvaldībaNodarbības1.00auditorija
6Sociālo mediju loma informācijas vidēNodarbības1.00auditorija
7Influenceri un sociālo mediju satura veidotājiLekcijas1.00sporta bāze
8Influenceri un sociālo mediju satura veidotājiLekcijas1.00E-studiju vide
9Veselības komunikācijas aktuālās problēmas: mediji, žurnālisti, sabiedrības veselības speciālistiNodarbības1.00E-studiju vide
10Kā uzrunāt veselības komunikācijas auditoriju un panākt vēlamos efektus. Radošais projektsNodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošajiem patstāvīgi jāsagatavojas nodarbībām, iepazīstoties ar katra temata obligāto literatūru, kā arī izvēloties vismaz vienu tekstu no ieteiktās papildliteratūras. Jāsagatavo ieskaites darbs – eseja 1000 vārdi. Daļa no kursa teorētiskā satura tiks piedāvāti elektronisko lekciju formātā.
Vērtēšanas kritēriji:
Zināšanas par apskatīto tematu būtību, spēja tās pielietot prakses projektu iecerēšanā, vadībā un analīzē (tiek vērtētas skalā no 1 – 10).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Par mediju sistēmu modeļiem, to vērtēšanas kritērijiem. • Par mediju sistēmas un veselības komunikācijas mijiedarbību. • Par mediju auditorijas tipiem, mediju lietojumu un auditorijas uzvedību. • Par mediju efektiem veselības komunikācijā. • Par sociālo mediju auditorijas lomu veselības komunikācijā. • Par veselības žurnālistiku.
Prasmes:• Atpazīt mediju darbības pieejas, lai realizētu veselības komunikācijas stratēģijas. • Pielietot mediju auditorijas pieejas un izmantot tās veselības komunikācijā. • Pielietot zināšanas sociālo mediju izmantojumā veselības komunikācijā. • Analizēt mediju efektus veselības komunikācijā. • Izprast veselības žurnālistikas profesionālās pieejas.
Kompetences:• Realizēt veselības komunikāciju, izprotot mediju darbības un auditorijas likumsakarības. • Novērtēt, sagatavot un izmantot veselības komunikācijas vēstījumu auditorijas pētījumus. • Izmantot auditorijas pētījumus veselības komunikācijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aalberg, T., Strömbäck, J., De Vreese, C. H. (2011) ‘The framing of politics as strategy and game: A review of concepts, operationalizations and key findings’ Journalism, 13(2) 162–178.
2Albarran, A. (1996) Media Economics. Ames: Iowa State University Press.
3Albarran, A.B. (2002) Media Economics. Understanding Markets, Industries and Concepts, 2nd ed. USA: Iowa State Press, A Blackwell Publishing Company.
4Albarran, A.B. (2010) The Media Economy. New York: Routledge.
5Altschull J. H. (1990) From Milton to McLuhan: The Ideas Behind American Journalism, 1st ed., USA: Allyn & Bacon.
6Archetti, C. (2010) ‘Towards an interdisciplinary explanation of the construction of news Comparing international coverage of 9/11’ Journalism, 11(5) 567–588, 2010 11: 567-588 Journalism, accessed 11 February 2013
7Arnold S. de Beer, John C. Merrill (2008) Global Journalism: Topical Issues and Media Systems, 5th Ed. Pearson.
8Babbie, E. (2002) The Practice of Social Research. 6th ed. Belmont, California: A Division of Wadsworth, Inc.
9Badikian, B. (2004) The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press
10Balcytiene, A. (2009) ‘MARKET-LED REFORMS AS INCENTIVES FORMEDIA CHANGE, DEVELOPMENT AND DIVERSIFICATION IN THE BALTIC STATES’ The International Communication Gazette , 71(1–2): 39–49.
11Berger, A. A. (1998) Media research techniques. 2nd ed., Thousand Oaks: Sage Publications.
12BMA (2012) Par mums/About us. accessed 24.12.2012.
13Bird, S. E. (2009) ‘The future of journalism in the digital environment’ Journalism, 10(3): 293–295.
14Boyd-Barrett, O., Rantanen, T. (2000) ‘European national news agencies: The end of an era or a new beginning?’ Journalism, Vol. 1(1): 86–105.
15Briča, L., M.Traubergs and I.Krīgere (2010) ‘Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms 2009. gadā krities par 46 %’/ The size of media atvertisement market in Latvia has fallen down by 46% in 2009. accessed 2 July 2012.
16Briča, L., M.Traubergs and I.Krīgere (2010) ‘Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms 2009. gadā krities par 46 %’/ The size of media atvertisement market in Latvia has fallen down by 46% in 2009. accessed 2 July 2012.
17Briča, L. (2012) TV kanālu auditorijas 2012.gada augustā/ Audiences of TV channels in June 2012. accessed 2 July 2012.
18Brikse, I., O. Skudra and R. Tjarve (2002) ‘Development of the Media in Latvia in the 1990s’ in P. Vihalemm (ed.) Baltic Media in Transition, Tartu: Tartu University Press.
19Cappella, J.A, Jamieson K.H (1997) Spiral of Cynicism. New York: Oxford University Press.
20COMMITTEE OF EXPERTS ON NEW MEDIA (2011) ‘Draft Recommendation on a new notion of media’, Strasbourg, MC-NM010rev2.pdf, Pp.1-25.
21Compaine, M. B., Gomery, D. (2000) Who Owns the Media?, London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
22Croteau, D. (2000) Media/Society: Industries, Images, and Audiences. 2nd ed. California: Thousand Oakes.
23Croteau, D., Hoynes, W. (2006) The Business of Media: Corporate Media and the Public Interest. 2nd ed. London: SAGE Publications.
24Cushion, S., Lewis, J., Ramsay G.N., (2012) ‘The impact of interventionist regulation in reshaping news agendas: comparative analysis of public and commercially funded television’ Journalism 13: 831, doi: 10.1177/1464884911431536
25Dimants A., Russ – Mols S. (2009) Žurnālistika: mācību un rokasgrāmata. Rīga: Biznesa augstskola Turība.
26Dimants A. (2012) ‘KRIEVIJAS MASU MEDIJI LATVIJā’, Acta Prosperitatis, nr.12, 28 – 40. accessed 1 December 2012.
27Erjavec, K. and M.Kovačič (2010) ‘Relations with the media: Who are the main actors in an advertorial production process in Slovenia?’ Journalism, 11(1) 91–109.
28Habermas, J. (1989) The Structural Transformation of of the Public Sphere. Cambridge: MIT Press. (Thomas Burger and Frederick Lawrence, Trans. Original work published 1962).
29Balcytiene, A. (2009) Market-led reforms as incentives for media change, development and diversification in the Baltic States. The International Communication Gazette , 71(1–2), pp. 39 – 49.
30Balčytiene, A. (2010) Baltic Media Structures and the Influence of Media. In M.Golubeva and R. Gould (eds.), Shrinking Citizenship: Discursive Practices that limit Democratic Participation in Latvian Politics(Pp. 53-65). Amsterdam: Rodopi.
31Balčytienė, A. & Harro-Loit, H. (2010) Preserving journalism. In Dobek-Ostrowska, B., Głowacki, M., Jakubowicz K. & Sükösd M. et al. (eds.), Comparative media systems. European and global perspectives(pp. 129 – 138). Budapest: Central European University Press.
32Balčytiene, A. (2011) Lithuania: Mixed Professional Values in Small and Highly Blurred Media environment. In J.Trappel, H.Nieminen & Nord L.W. (eds.), The Media for Democracy monitor. A Cross National Study of Leading News Media (pp. 175 - 202). Goteborg: Nordicom.
33Balcytiene, A. & Vinciuniene, A. (2012) Baltic media in times of change, Media Transformations, 6, pp. 4 - 11.
34Balcytiene, A., Vinciuniene, A. & Auškalniene, L. (2012) Access, loyalty, and trust: changing media audiences and media life in contemporary Lithuania. Media Transformations, 6, pp. 64 - 91.
35Balcytiene, A. (2013) The dynamics and determinants of Central and Eastern European Democratisation: How cultural particularities are shaping media life. Media Transformations, 9, pp. 12 – 29.
36Barnhurst, K.G. (2014) The Problem of Realist Events in Americam Journalism. Media and Communication, 2(2), pp. 84 – 95.
37Deuze, M. (2005) What is journalism? Professional identity and ideologu of journalism reconsidered. Journalism, 6(4), pp. 1 – 23.
38Gross, P. (2004) Between Reality and Dream: Eastern European Media Transition,
39Transformation, Consolidation, and Integration. East European Politics and Societies, 18(1), pp. 110 – 131.
40Hallin, D.C. and P. Mancini (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
41Harcup, T. (2005) Journalism: Principles and Practice. London: Sage Publications, Thousand Oaks.
42Himelboim, I., Limor, Y. (2008) ‘Media perception of freedom of the press : A comparative international analysis of 242 codes of ethics’ Journalism, 9: 235 -
43Huntington, S. (1991) The Third Wave. Democratization in the Late Twentieth Century. Norman/London: University of Oklahoma Press.
44Jastramskis, D., Rožukalne, A., Jõesaar, A. (2017) Media Concentration in the Baltic States (2000–2014). INFORMACIJOS MOKSLAI. Vol (77): 26-48.
45Jastramskis, D (2015, May 7) Economic policy effects on the social security of media workers (presentation). Conference on Media and Politics in the Baltic States, University of Vilnius; Vilnius, Lithuania.
46Jenkins, H. (2008) Convergence Culture: where old and new media collide. New York and London: New York University Press.
47Loit, U. & Harro-Loit, H. (2010) Media policies and regulatory practices in a selected set of European countries, the EU and the Council of Europe: The case of Estonia. Mediadem.
48Lasmane, S. (2012) Komunikācijas ētika/ Ethics Of Communication, Rīga: Latvijas Universitāte.
49Lauristin. M, Vihalem, P. (2002) ‘The Transformation of Estonian Society and Media: 1987 – 2001‘ in „Baltic Media in Transition“, Ed. By Vihalemm Peeter, Tartu: Tartu University Press.
50McChesney R.W (2008) The Political Economy of Media. Enduring Issues, Emerging Dilemmas. New York: Monthly Review Press.
51McQuail, D. (2003) Media Accountability and Freedom of Publication. Oxford: Oxford University Press.
52McQuail, D. (2010) Mass Communication Theory, 6th ed. London: Sage Publications.
53Nord, L.W. (2012) Finally some news about news: news process transformations in Swedish multimedia newsrooms. Media Transformations, 8, pp. 70 - 79.
54Rožukalne, A., Sedlenieks, K. (2017) “The elusive cyber beasts: How to identify the communication of pro-Russian hybrid troll in Latvia’s internet news sites? Central European Journal of Communication. Vol 10 (1) 18: 79 – 97. ISBN: 978-83-763-8231-9
55Rožukalne, A. (2016) ‘All the Necessary Information is Provided by Russia’s Channels’. Russian-language Radio and TV in Latvia: Audiences and Content’. Baltic Screen Review. Vol. 4: 106-124. ISSN: 2346-5522.
56Rožukalne, Anda (2015) ‘Internet News about Ukraine and the “Audience Agenda”: Topics, Sources and the Audience Aggressiveness’. Journalism Research, Vol. 8 (1), (17 – 37), ISSN 2029-1132.
57Rožukalne, A. (2013) „Editorial independence in the Latvian news media: Ownership interests and journalistic compromises”. Media Transformations. Vol. 9 (80 -101). ISSN 2029-865X
58Rožukalne A. (2012) ‘Journalism Quality in Latvia: Looking for new values in the middle of chaoss’. Media Transformations. Vol. 6 (92 – 107). ISSN 2029-865X.
59Rožukalne A. (2012) ‘Media Ownership Trends in Latvia: Political parallelism and concentration’. Media Transformations. Vol. 6 ( 108 – 143). ISSN 2029-865X.
60Rožukalne A. Self-censorship in Latvian journalism: A research note. European Journal of Communication. 2020;35(1):60-64. doi:10.1177/0267323119897799
61Rožukalne A. (2012) ‘Media Audience Development in Latvia (2004 – 2012)’. Media Transformations. Vol. 6 ( 144 – 157). ISSN 2029-865X.
62Rožukalne, A. (2011) Kas? Kur? Kāda? Mūsdienu mediju auditorija/ What? Where? How? Contemporary Media Audience. Rīga: Turība
63Rožukalne, A. (2012) ‘Young People as A media audience: From content to usage processes’ Central European Journal of Communication, Vol. 5. 1(8): 105 – 121.
64Rožukalne A., Olšteina I. (2012) Vadlīnijas mediju profesionāļiem “Kā medijos runāt par un ar bērniem?”/ Guideline for media professionals “How to speak about and with children in mass media?”
65Voltmer, K. (2008) ‘Comparing Media systems in the New Democracies: South meets West’ Central European Journal of Communication, Vol.1: 23 - 40.
66Nguyen, M. H., Gruber, J., Fuchs, J., Marler, W., Hunsaker, A., & Hargittai, E. (2020). Changes in Digital Communication During the COVID-19 Global Pandemic: Implications for Digital Inequality and Future Research. Social Media + Society.
67Humprecht, E., Esser, F., & Van Aelst, P. (2020). Resilience to Online Disinformation: A Framework for Cross-National Comparative Research. The International Journal of Press/Politics, 25(3), 493–516.
68Kligler-Vilenchik, N., Stoltenberg, D., de Vries Kedem, M., Gur-Ze’ev, H., Waldherr, A., & Pfetsch, B. (2020). Tweeting in the Time of Coronavirus: How Social Media Use and Academic Research Evolve during Times of Global Uncertainty. Social Media + Society.
69Ceron, A., & Memoli, V. (2015). Trust in Government and Media Slant: A Cross-Sectional Analysis of Media Effects in Twenty-Seven European Countries. The International Journal of Press/Politics, 20(3), 339–359.
70Alhabash, S., & Ma, M. (2017). A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students? Social Media + Society.
71Davidson, B. I., & Joinson, A. N. (2021). Shape Shifting Across Social Media. Social Media + Society.
72Birnholtz, J., Kraus, A., Zheng, W., Moskowitz, D. A., Macapagal, K., & Gergle, D. (2020). Sensitive Sharing on Social Media: Exploring Willingness to Disclose PrEP Usage Among Adolescent Males Who Have Sex With Males. Social Media + Society.
73Boccia Artieri, G., & Gemini, L. (2019). Mass media and the web in the light of Luhmann’s media system. Current Sociology, 67(4), 563–578.
74Bentivegna, S., & Boccia Artieri, G. (2020). Rethinking Public Agenda in a Time of High-Choice Media Environment. Media and Communication, 8(4), 6-15.
75Zelče, V. (red.) (2018). Latvijas mediju vides daudzveidība. LU Apgāds.
76Rožukalne, A. (2018). AGGRESSIVE MEMORIES OR AGGRESSIVENESS THAT CHANGES MEMORIES? AN ANALYSIS OF AUDIENCE REACTION TO NEWS STORIES ON SIGNIFICANT HISTORICAL EVENTS USING DATA FROM THE INDEX OF INTERNET AGGRESSIVENESS In: HANOVS, D., GUBENKO, I. Memory — access denied? POLITICAL LANDSCAPES OF MEMORY AND INCLUSION IN CONTEMPORARY EUROPE. Riga: Zinātne Publishers, pp.117 -140.
77Rozukalne A. (2020) “MAX share this! Vote for us! Analysis of pre-election Facebook communication and audience reactions of Latvia’s populist party KPV LV leader Aldis Gobzems”, Informacijos mokslai, 870, pp. 52-71. doi: 10.15388/Im.2020.87.26.
78Rožukalne, A., Skulte, I., & Stakle, A. (2020). Media education in the common interest: Public perceptions of media literacy policy in Latvia. Central European Journal of Communication, 13(2/26), 202-229. https://doi.org/10.19195/1899-5101.13.2(26).4
79Nicole M. Krause, Isabelle Freiling, Becca Beets & Dominique Brossard (2020) Fact-checking as risk communication: the multi-layered risk of misinformation in times of COVID-19, Journal of Risk Research, 23:7-8, 1052-1059, DOI: 10.1080/13669877.2020.1756385
80Muhammad Ittefaq, Syed Ali Hussain & Maryam Fatima (2020) COVID-19 and social-politics of medical misinformation on social media in Pakistan, Media Asia, 47:1-2, 75-80, DOI: 10.1080/01296612.2020.1817264
Papildu literatūra
1Autortiesību likums. 6.pants. 4.punkts
2Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem/Law on Press and other Mass Media (1990)
3Reklāmas likums/Advertising Law (2000)
4Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums/Law on Electronic Media (2011)
5Rozukalne A., Kruks S., Stakle A. and Skulte I. (2020) “A Representation of migration in Latvian mass media (2015 – 2016): Deny voice to the voiceless”, Informacijos mokslai, 870, pp. 13-35. doi: 10.15388/Im.2020.87.24.
6EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTIVA 2010/13/ES (2010)
7Komerclikums/Commercial Law (2000)
8Giglietto, F., Iannelli, L., Valeriani, A., & Rossi, L. (2019). ‘Fake news’ is the invention of a liar: How false information circulates within the hybrid news system. Current Sociology, 67(4), 625–642.
Citi informācijas avoti
1www.lsm.lv; neplpadome.lv, km.gov.lv