.
Veselības socioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_230 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vents Sīlis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir palīdzēt studējošajiem sasaistīt medicīnas teoriju ar sociologu iegūtajiem empīriskajiem datiem par individuālajiem un sociālajiem faktoriem, kas ietekmē veselības uzvedību un veselības dzīves stila izvēli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības socioloģijas vēsturiskā attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības un slimības jēdzieni, to definēšanas problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Subjektīvā slimības pieredze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ķermeņa socioloģiskā interpretācija, slimais un veselais ķermenis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Novecošana, veselība un sociālā atstumtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības dzīvesstila teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības socioloģijas galvenie teorētiskie novirzieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Biomedicīniskais un biopsihosociālais modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ārsta un pacienta attiecību socioloģija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Plastiskā ķirurģija un ķermeņa modifikācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Aktīvās novecošanas stratēģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Nošķīrums starp pieciem veselības dzīvesstiliem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sistemātiska literatūras apguve. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | lekciju un semināru apmeklētība – 20%; piedalīšanās semināru diskusijās – 30%; grupas vai individuālā prezentācija – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Zināšanas par veselības un medicīnas socioloģijas galvenajiem jēdzieniem, veselīgas socioloģijas galvenajiem teorētiskajiem novirzieniem. • Zināšanas par veselības dzīvesstila teorijām un aktīvās novecošanas stratēģijām. • Zināšanas un izpratne par biomedicīniso un biopsihosociālo modeli, holistisku pieeju pacientam, ārsta un pacienta attiecību socioloģiju. | ||||||||
Prasmes: | • Identificēt svarīgākās socioloģijas teorijas, kas skaidro veselības uzvedību. • Izprast un skaidrot slimības pieredzes un stigmatizācijas problemātikā. • Izskaidrot konkrētu veselības dzīves stilu ietekmējošus dzīves kvalitātes faktorus. | ||||||||
Kompetences: | Analizēt un vērtēt individuālos un sociālos faktorus, kas ietekmē indivīda veselības uzvedību un veselības dzīves stila izvēli, situācijas novērtējumā pielietojot holistisku pieeju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bradby, H. E. (2012). Medicine, Health and Society. London: Sage Publications. | ||||||||
2 | Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia: Open University Press. | ||||||||
3 | Cockerham, W. C., (1999). Health and Social Change in Russia and Eastern Europe. London: Routledge. | ||||||||
4 | Nettleton, S. and Watson, J. (eds.) (2005), The Body in Everyday Life, London: Routledge. | ||||||||
5 | Lupton, D. (2003). Medicine as Culture. 2nded. London: Sage Publications. | ||||||||
6 | Nettleton, S. (2006). The Sociology of Health and Illness, 2nded. Cambridge: PolityPress. | ||||||||
7 | Nettleton, S. and Gustafsson, U. (eds.) (2002). The Sociology of Health and Illness Reader. Cambridge: PolityPress. | ||||||||
8 | Sīlis, V. (2006 b). Rūpes par veselību un dzīves kvalitāte. Grām.: Dzīves kvalitāte Latvijā. Rīga: Zinātne, 179.–216. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Burdjē, P. (2004). Praktiskā jēga. Rīga: Omnia Mea. | ||||||||
2 | Vēbers, M. (1905/2004). Reliģijas socioloģija. Rīga: FSI. |