.
Politikas plānošana un novērtēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_246 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Organizāciju un sabiedriskās pārvaldes socioloģija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Laķe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Socioloģija, politikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt ar politikas veidošanas lomu stratēģiskās vadības procesos, tās būtiskākajām komponentēm – politikas plānošanas un ietekmes novērtēšanas procesu un jēdziena lietojuma tradīciju akadēmiskajā un administratīvajā vidē, ar ietekmes izvērtējuma lomu politikas veidošanā un attīstības plānošanā; raksturot sākotnējās, starpposma un gala ietekmes izvērtēšanas loģiskos modeļus, metodoloģiju un metodes; kā arī attīstības plānošanas dokumentu novērtējuma regulējumu un praksi Latvijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Politikas novērtēšana kā politikas analīzes veids, tās vieta politikas ciklā un attīstības plānošanas sistēmā. Politikas ietekmes vērtēšanas nepieciešamība, esošā prakse un iespējas valsts un pašvaldību līmeņa attīstības plānošanas, tai skaitā politikas plānošanas dokumentu izstrādē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Attīstības plānošanas normatīvais regulējums Latvijā. Attīstības plānošanas dokumentu veidi un to novērtēšanas prasības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sākotnējā ietekmes izvērtējuma īstenošanas priekšnosacījumi un detalizēts tā veikšanas metodoloģijas un plāna raksturojums (soli pa solim). Problēmas analīze un strukturēšanas metodes, tās iespējamība nonākt politikas dienas kārtībā. Esošās situācijas (politikā) apraksts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Politikas veidotājiem pieejamie politikas instrumenti un politikas alternatīvu veidi. Politikas alternatīvu analīze, lai veiktu sekmīgu prognozēšanu. Politikas alternatīvu/scenāriju modelēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Politikas ietekmes gala un starpposma ietekmes izvērtējuma īstenošana soli pa solim. Gala ietekmes izvērtējuma plānošana, politikas mērķu restaurēšana un to hierarhijas izveide. Gala ietekmes izvērtējuma kritēriji. Nepieciešamo datu identifikācija un to vākšanas metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sākotnējā/ex-ante un gala/ex-post politikas ietekmes izvērtējuma īstenošanas prakse – gadījumu analīze. Plānošanas dokumentu paraugnovērtējuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Plānošanas dokumentu paraugnovērtējuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ietekmes izvērtējuma pasūtīšanas/pētījuma iepirkuma sagatavošanas problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Grupā veikta sākotnējā novērtējuma modelis izvēlētai problēmai, kas nonākusi politikas dienas kārtībā. Individuāli veikts gala novērtējums izvēlētam politikas plānošanas dokumentam pēc paraugnovērtējuma plāna. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un grupu darbos (20%). Grupā veikta sākotnējā novērtējuma modelis izvēlētai problēmai, kas nonākusi politikas dienas kārtībā (20%). Individuāli veikts gala novērtējums izvēlētam politikas plānošanas dokumentam pēc paraugnovērtējuma plāna (30%). Gala pārbaudījums: eksāmens testa formā (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Attīstīt padziļinātas zināšanas politikas veidošanas jomā par sākotnējā (ex-ante), starpposma un gala (ex-post) ietekmes izvērtējuma lietošanas iespējām, nepieciešamību, pamatprincipiem un metodoloģiju. Veidot detalizētu priekšstatu par sākotnējā (ex-ante) politikas ietekmes izvērtējuma loģisko norisi, tā pielietošanas iespējām politikas veidošanas praksē; par gala (ex-post) ietekmes izvērtējuma loģisko norisi, tā pielietošanas praksēm; par gala ietekmes izvērtējuma plānošanas procedūru un veikšanas nosacījumiem, nepieciešamo datu vākšanas metodēm un secinājumu izdarīšanu politisko lēmumu/rekomendāciju formā. | ||||||||
Prasmes: | Veikt politikas problēmas un mērķa grupu vajadzību analīzi; izvēlēties piemērotāko novērtējuma metodoloģiju konkrētam politikas veidošanas procesa posmam, veikt sākotnējā novērtējuma analīzi un gala novērtējumu pēc paraugnovērtējuma shēmas. | ||||||||
Kompetences: | Veikt plānošanas un novērtēšanas darbības konkrētam rīcībpolitikas segmentam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | McDavid, J., Huse, I.,. Hawthorn, L. (2019) Program Evaluation and Performance Measurement: An Introduction to Practice. Sage Publications. | ||||||||
2 | Evaluation policy and guidelines for evaluations. | ||||||||
3 | Brigsa, S., Laķe, A. Metodiskais materiāls. Rokasgrāmata. | ||||||||
4 | GALA ZIŅOJUMS atbilstoši 2013.gada 24.aprīļa līgumam Nr.39 „Politikas plānošanas sistēmas attīstības pamatnostādņu un attīstības plānošanas sistēmas ietekmes novērtējums”. | ||||||||
5 | Politikas veidošanas rokasgrāmata. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Planning and proposing law | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kimberlee, L. (2018) Importance of Policy Evaluation |