.
Komunikācijas psiholoģija un pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_247 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas psiholoģija un ētika | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Komunikācijas situāciju analīzes pamati. | ||||||||
Mērķis: | Veidot priekšstatu par cilvēku komunikācijas likumsakarībām, kas izriet no viņu attiecībām ar citiem cilvēkiem, grupām un sabiedrību kopumā, kā arī iepazīstināt ar komunikācijas teorētiskajiem pamatelementiem, kas ietekmē cilvēka domāšanu, jūtas, vajadzības, vērtības un uzvedību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība. Studiju kursa apguves process un nosacījumi. Saskarsmes jēdziens, struktūra, veidi, funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Intrapersonālā komunikācija. Individualitāte, socializācija, lēmumu pieņemšanas process, heiristikas, iekšējie konflikti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Indivīdu savstarpējās uztveres mehānismi. Pirmā iespaida veidošanās. Psiholoģiskās savstarpējās uztveres barjeras. Lomas un pozīcijas saskarsmē. Indivīdu interakcija un transakcija saskarsmē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prasme sniegt informāciju. Komunikācijas sabotieri. Prasme klausīties. Prasme uzdot jautājumus. Starppersonu konflikti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Neverbālās komunikācijas zīmju sistēmas. Neverbālo izteiksmes līdzekļu funkcijas saskarsmē. Žesti. Pozas. Mīmika. Paralingvistiskie simboli. Ekstralingvistiskie simboli. Saskarsmes distances. Izvietojums telpā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Grupas un komandas. Vadītājs, līderis, līderība. Dinamiskie procesi grupā. Grupas dzīves cikls. Konflikti grupā un starp grupām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darba motivācija, apmierinātība ar darbu, lojalitāte. Stress darba vietā. Mobings, bosings, bulings. Organizāciju kultūra, tās līmeņi un dimensijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Masu komunikācija. Kolektīvās uzvedības formas. Indivīda rīcība pūlī. Pūļa veidi. Pūļa vadīšana. Panika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | IKT izmantošanas psiholoģiskie aspekti. Mobilo telefonu un viedierīču lietošana. Uzvedība sociālajos tīklos. Naida runa. Viltus ziņas. Medijpratība. IKT un terapeitiskie procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti lasa tekstus un sagatavojas diskusijai semināros, veido filmas sociālpsiholoģisku analīzi, veido un prezentē darbu par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Lekciju un semināru apmeklēšana veido 10% no gala atzīmes. 2. Sagatavota mākslas filmas "The Wave/Die Welle" sociālpsiholoģiska analīze – 25% no gala atzīmes. 3. Sagatavots un prezentēts darbs par IKT izmantošanas psiholoģiskajiem aspektiem – 25% no gala atzīmes. 4. Eksāmenā iegūtais procentuālais vērtējums - 40% no gala atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot veidu, kā cilvēki komunikācijā veido attiecības ar citiem cilvēkiem, grupām un sabiedrību kopumā, zina, kas ietekmē cilvēka domāšanu, jūtas, vajadzības, vērtības un uzvedību. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie prot praktiski analizēt dažādas saskarsmes situācijas, izprot to nozīmi un prot skaidrot to dažādās psiholoģiskās izpausmes un aspektus. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie pārdomāti rīkojas komunikācijas situācijās un prot izskaidrot un analizēt komunikācijas situācijas no psiholoģiskā viedokļa. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Hook, D., Franks, B., Bauer, M. (2011). The social psychology of communication. Palgrave, MacMillan | ||||||||
2 | Dako, P. (1999) Psiholoģijas brīnumainās uzvaras. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Dubkēvičs, L. (2009) Organizācijas kultūra. Rīga: Jumava. | ||||||||
4 | Fēlavs, E.G. (2003) Konflikti darbā. Atpazīt. Risināt. Novērst. Rīga: DeNovo | ||||||||
5 | Le Bons, G. (1998) Pūļa psiholoģija. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K. et al. (2015) Psiholoģija 3. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Omārova, S. (2006) Cilvēks dzīvo grupā. Rīga, Kamene. | ||||||||
8 | Pīzs, A., Pīza, B. (2014) Ķermeņa valoda. Rīga: Jumava. | ||||||||
9 | Reņģe, V. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
10 | Reņģe, V. (2006) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene. | ||||||||
11 | Reņģe, V. (2007) Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
12 | Reņģe, V. (2010) Psiholoģija. Savstarpējo attiecību psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
13 | Vorobjovs, A. (2002) Sociālā psiholoģija. Rīga: Izglītības soļi.. | ||||||||
14 | Рубинштеин, С.Л. (2005) Основы общей психологии. Москва: Питер. |