.
Reģionālās studijas (etnogrāfija): Āfrika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_250 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Sociālā antropoloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Klāvs Sedlenieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējas sociālzinātniskas priekšzināšanas. Angļu valoda (lasīšana, rakstīšana, runāšana). | ||||||||
Mērķis: | Studenti pēc kursa apgūšanas: - ir apguvuši specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu un zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai; - spēs saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - iegūs niansētu un artikulētu izpratni par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām; - spēs kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - demonstrēs nostiprinātu spēju lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Introduction to the Course/ Overview I: The Continent today. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Overview II: African Histories. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Representations of Africa – Decolonising Knowledge I (Case Study: South Africa). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Representations of Africa – Decolonising Knowledge II (Case Study: South Africa cont.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Middle Classes in Africa I: Stratification and Urbanisation (Case Study: Ghana). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Middle Classes in Africa II: Political Implications (Case Study: Mozambique). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Health and Disease I: The HIV/AIDS Epidemic and its Impact on Gender Relations & Youth Sexuality (Case Study: Uganda). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Health and Disease II: Ebola (Case Study: Liberia). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Aid, Crisis, Globalisation I: Development Interventions (Case Study: Lesotho). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Aid, Crisis, Globalisation II: Global Conflicts, Local Wars (Case Study: Sierra Leone). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies I. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies II. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Obligātās literatūras izpēte, sagatavošanās diskusijai, pasniedzēja uzdoto prezentāciju sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība semināros, izpildīti uzdotie mājas vingrinājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu, studenti zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai. | ||||||||
Prasmes: | - Saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - Niansēta un artikulēta izpratne par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām. | ||||||||
Kompetences: | - Kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - Nostiprināta spēja lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Abramowitz, Sharon. 2017. Epidemics (Especially Ebola). Annual Review of Anthropology 46(1): 421–45. | ||||||||
3 | Behrends, Andrea, and Carola Lentz. 2012. Education, Careers, and Home Ties: The Ethnography of an Emerging Middle Class from Northern Ghana. Zeitschrift für Ethnologie 137: 139–64. | ||||||||
4 | Ferguson, James. 1994. The Anti-Politics Machine: “Development”, Depoliticization, and Bureaucratic Power in Lesotho. Minneapolis: University of Minnesota Press. (jaunāks izdevums nav izdots) | ||||||||
5 | Macamo, Elísio. 2018. Urbane Scholarship: Studying Africa, Understanding the World. Africa 88(01): 1–10. | ||||||||
6 | Mbembe, Achille. 2016. Decolonizing the University: New Directions. Arts and Humanities in Higher Education 15(1): 29–45. | ||||||||
7 | Parikh, Shanti. 2015. Regulating Romance: Youth Love Letters, Moral Anxiety, and Intervention in Uganda’s Time of AIDS. Nashville: Vanderbilt University Press. | ||||||||
8 | Richards, Paul. 2010 (1996). Fighting for the Rainforest: War, Youth, and Ressources in Sierra Leone. In: Grinker, R.R.; Lubkemann, S.C. and Steiner, C.B. (eds.). 2010. Perspectives on Africa – A Reader in Culture, History, and Representation. Second (jaunāks izdevums nav izdots) | ||||||||
9 | Sumich, Jason. 2016. The Uncertainty of Prosperity: Dependence and the Politics of Middle-Class Privilege in Maputo. Ethnos 81(5): 821–41. |