.
Ievads pasaules kino vēsturē un teorijā II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_255 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Rietuma | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūts studiju kurss "Ievads pasaules kinovēsturē un teorijā I". | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar pasaules kinomākslas vēsturi, lai nodrošinātu studējošo vispārējā humanitārā redzesloka paplašināšanu. Padziļināt izpratni par mūsdienu komunikācijas un mediju vēsturi un nozīmi Eiropas kultūras attīstības kontekstā. Iepazīstināt ar nozīmīgākajiem pasaules kinomākslas attīstības posmiem, stilistiskajiem strāvojumiem un nozīmīgākajiem kinokultūras pārstāvjiem – viņu hrestomātiskajiem darbiem. Apgūt un spēt analizēt izcilākos kinomākslas paraugus, kas raksturo kinovēstures attīstību, kā arī attīstīt izpratni par kinovalodas attīstību un tās ietekmi uz mūsdienu audiovizuālās komunikācijas telpu. Sniegt informāciju par pasaules kinovēsturi un tās attīstības posmiem. Sniegt izpratni par kinovalodas pamatprincipiem. Kurss iepazīstina ar kino attīstību XX gs. otrajā pusē, akcentējot modernisma tendenču dominanti XX gs. 50. un 60. gadu Eiropas kinovēsturē, kas iezīmējas kā opozīcija Holivudas klasiskajam stilam, kā arī tā atskaņām pasaules kinematogrāfijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Alfreds Hičkoks – starp Holivudas klasisko stilu un autorību. Autorstils studiju sistēmas ietvaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Žanri: trillera žanra īpatnības un spriedzes mehānisms Alfreda Hičkoka filmās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neoreālisma attīstība Itālijā XX gs. 40.–50. gados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Itālijas kino autori – Federiko Fellīni, Mikelandželo Antonioni u.c. Itālijas autorkino kulminācija XX gs. 50.–70. gados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Modernisma tendences Eiropas kino. Autorteorijas un Francijas jaunā viļņa dzimšana XX gs. 50.–60. gados – Fransuā Trifo, Žana Lika Godāra u.c. darbība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunā viļņa atskaņas (modernisma tendences) Eiropā, kā arī Latvijā (Rolanda Kalniņa filmu piemēri). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Autorteorijas ietekmes ASV un Jaunā Holivuda XX gs. 60.–70. gadu mija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Blokbāsteru ēras sākums Holivudā XX gs. 70.–80.gadi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Alfreds Hičkoks – starp Holivudas klasisko stilu un autorību. Autorstils studiju sistēmas ietvaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Itālijas kino autori – Federiko Fellīni, Mikelandželo Antonioni u.c. Itālijas autorkino kulminācija XX gs. 50.–70. gados. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Modernisma tendences Eiropas kino. Autorteorijas un Francijas jaunā viļņa dzimšana XX gs. 50.–60. gados – Fransuā Trifo, Žana Lika Godāra u.c. darbība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jaunā viļņa atskaņas (modernisma tendences) Eiropā, kā arī Latvijā (Rolanda Kalniņa filmu piemēri). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Autorteorijas ietekmes ASV un Jaunā Holivuda XX gs. 60.–70. gadu mija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Blokbāsteru ēras sākums Holivudā XX gs. 70.–80.gadi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kino attīstība Eiropā un ASV XX–XXI gs. mijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās un semināros apgūtās zināšanas aprobēt patstāvīgi veicamā filmas analīzē (četras A4) lapas un prezentācijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitātes semināros. • Noslēguma semināra darbs – filmas prezentācija un analīze (četras A4) lapas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studējošie: • Atpazīs un izpratīs kinomākslas attīstības galvenos posmus un stilistiskos virzienus (līdz XX gs. 40.-50. gadiem). • Analizēs kinomākslas un sabiedrības attīstības mijiedarbību. • Nosauks un raksturos kinomākslas būtiskākos virzienus, kā arī teorētiskās analīzes pieejas. • Izpratīs kino valodas uzbūves principus un to izmantojumu dažādos laika posmos un dažādu nacionālo skolu tradīcijās. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie būs ieguvuši: • Prasmi atpazīt dažādas kinomākslas skolas. • Prasmi novērtēt kinomākslas ietekmi uz mūsdienu masu medijiem. • Iemaņas analizēt kino autorus un kinomākslas paraugus. • Iemaņas interpretēt kinomākslas ietekmi uz sabiedrības komunikāciju. • Iemaņas izmantot kinomākslas vēstījumu pieejas multimediju komunikācijā. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie: • Izvērtēs audiovizuālos darbus filmās, kas tapušas no XX gs. 40. gadiem. • Atpazīs atšķirīgu kinovalodas izmantojumu. • Orientēsies klasiskos kinovalodas principos, kā arī tiem alternatīvajā modernisma principu izmantojumā. • Izpratīs galvenos kinomākslas attīstības posmus un dominējošos stilistiskos principus. • Saskatīs mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar būtiskiem kinomākslas attīstības posmiem, un dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sklar, Robert. Film. An International History of the Medium. Themes and Hudson: London, 1993 | ||||||||
2 | Neimes, Jil (edited by). An Introduction to Film Studies. Routledge: New York, 1996 | ||||||||
3 | Bordwell, David, Thompson, Kristin. Film Art. An Introduction. McGraw-Hill, Inc. 1993 | ||||||||
4 | Abrams, Nathan, Ian Bell, Udris, Jan. Studying Film. Oxford University Press: New York., 2001 | ||||||||
5 | Villarejo, Amy. Film Studies. The Basic. Routledge, 2007 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Filmas: | ||||||||
2 | Dubultā apdrošināšana/Double Indemnity (1944)., rež. Billijs Vailders/Billy Wilder. | ||||||||
3 | Sanseta bulvāris/Sunset Boulvard (1950), rež. Billijs Vailders/Billy Wilder. | ||||||||
4 | Vertigo (1958), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock. | ||||||||
5 | Psycho/Psiho (1960), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock. | ||||||||
6 | Putni/The Birds (1963), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock. | ||||||||
7 | Logs uz sētu/Rear Window (1954), rež. Alfreds Hičkoks/Alfred Hitchcock. | ||||||||
8 | Ceļš/La Strada (1954), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini. | ||||||||
9 | Kabīrijas naktis/Nights of Cabiria (1957), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini. | ||||||||
10 | La Dolce Vita (1960), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini. | ||||||||
11 | 8 ½ (1963), rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini. | ||||||||
12 | Amarcord (1973, ) rež. Federiko Fellīni/Federiko Fellini. | ||||||||
13 | Nakts/La notte (1961), rež. Mikelandželo Antonioni/Mikelangelo Antonioni. | ||||||||
14 | Blow-up (1966), rež. Mikelandželo Antonioni/Mikelangelo Antonioni. | ||||||||
15 | Līdz pēdējam elpas vilcienam/Breathless (1960), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs. | ||||||||
16 | Weekend (1967), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs. | ||||||||
17 | Trakais Pjēro/Pierrot le Fou (1965), rež. Jean Luc Godard/Žans Liks Godārs. | ||||||||
18 | 400 sitieni/The 400 Blows (1959), rež. François Truffaut/Fransuā Trifo. | ||||||||
19 | Pērn Marienbādē/Last Year at Marienbad (1961), rež. Alain Resnais/Alēns Renē. | ||||||||
20 | Zemeņu lauks/Wild Strawberries (1957), rež. Ingmars Bergmans/Ingmar Bergman. | ||||||||
21 | Persona/Persona (1966), rež. Ingmars Bergmans/Ingmar Bergman. | ||||||||
22 | Rozmarijas bērns/Rosemary's Baby (1968), rež. Romans Polaņskis/Roman Polanski. | ||||||||
23 | Panika Adatu parkā/The Panic in Needle Parks (1971), rež. Džerijs Šacbergs/Jerry Schatzberg. | ||||||||
24 | Duelis/Duel (1971), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg. | ||||||||
25 | Žokļi/The Jaws (1975), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg. | ||||||||
26 | Interneta avoti: | ||||||||
27 | http://www.davidbordwell.net | ||||||||
28 | http://www.filmsite.org/filmh.html | ||||||||
29 | Жорж Садуль. Всеобщая история кино http://zmier.livejournal.com/108763.html | ||||||||
30 | 2001: Kosmiskā odiseja/2001: A Space Odyssey (1968), rež. Stenlijs Kubriks/Stanley Kubrick. | ||||||||
31 | Citplanētietis/E.T. (1982), rež. Stīvens Spīlbergs/Steven Spielberg. | ||||||||
32 | Pa asmeni skrejošais/Blade Runner (1982), rež. Ridlijs Skots/Ridley Scott. | ||||||||
33 | Parīze, Teksasa/Paris, Texas (1984), rež. Vims Venderss/Wim Wenders. | ||||||||
34 | Lubene/Pulp Fiction (1994), rež. Kventins Trantīno/Quentin Tarantino. | ||||||||
35 | Cīņas klubs/Fight Club (1999), rež. Deivids Finčers/David Fincher. | ||||||||
36 | Telma un Luīze/Thelma and Louise (1991), rež. Ridlijs Skots/Ridley Scott. | ||||||||
37 | Svinības/Festen/The Celebration (1998), rež. Tomass Vinterbergs/Thomas Winterberg. |