.
Kultūras žurnālistika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_268 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas mediju un komunikācijas teorijās, komunikācijas vēsturē un ētikā. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt teorētisko perspektīvu un analītisko pieeju kultūras žurnālistikas mainīgā lauka izpratnei mūsdienu mediju sistēmas un kultūras dzīves kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kultūras žurnālistika šodien. Kultūras žurnālistika un mediju sistēma Latvijā. Anda Rožukalne | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kultūra, industrija un personība. Intervijas māksla un recenzija kultūras žurnālistikā. Dita Rietuma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kultūras žurnālistika kā laikmetīga refleksija. Teorētiskās perspektīvas un praktiskās problēmas. Kultūras žurnālistikas vēsture un tradīcijas Latvijā un pasaulē. Ilva Skulte | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūras kritika un kritika kā žanrs kultūras žurnālistikā. Kultūras žurnālistikas žanri. Radošo darbu ideju prezentēšana un apstiprināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kultūras žurnālistika TV: LTV Kultūras redakcija. Zane Brikmane | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kultūras un mākslas producēšana un raidījumu vadīšana sabiedriskajā medijā. Ingvilda Strautmane, Latvijas Radio 1 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mūzikas žurnālistika LR3: Edgars Raginskis | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kultūras žurnālistika internetā: Satori, Henriks Eliass Zēgners | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kultūras atspoguļojuma specifika dažādos medijos un formātos. Gala darbu prezentācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kultūras žurnālistika šodien. Kultūras žurnālistika un mediju sistēma Latvijā. Anda Rožukalne | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Kultūra, industrija un personība. Intervijas māksla un recenzija kultūras žurnālistikā. Dita Rietuma | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kultūras žurnālistika kā laikmetīga refleksija. Teorētiskās perspektīvas un praktiskās problēmas. Kultūras žurnālistikas vēsture un tradīcijas Latvijā un pasaulē. Ilva Skulte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūras kritika un kritika kā žanrs kultūras žurnālistikā. Kultūras žurnālistikas žanri. Radošo darbu ideju prezentēšana un apstiprināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kultūras atspoguļojuma specifika dažādos medijos un formātos. Gala darbu prezentācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Izlasīt zinātniskos rakstus par mūsdienu kultūru, kultūras žurnālistiku un mediju komunikāciju. Pirms katra vieslektora lekcijas iepazīties ar viņa/viņas pārstāvētā medija mērķiem un idejām, struktūru, saturu, iepazīstoties ar 5 – 7 satura vienībām. Sagatavot sekojošus jautājumus: • Kādas ir žurnālistu profesionālās problēmas konkrētajā medijā? • Kā izveidot oriģinālu saturu kultūras žurnālistikā? • Kā veidot jaunus formātus? • Kādas ir galvenās kultūras žurnālistikas ētikas problēmas ? • Kāda ir sabiedrisko attiecību un kultūras menedžmenta industriju ietekme uz mediju? • Kādas zināšanas nepieciešamas kultūras žurnālistam? • Kādas profesionālās prasmes nepieciešamas kultūras žurnālistams? • Kas liecina par kvalitatīvu kultūras žurnālistiku? Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un diskusijās, radošo darbu izveide un prezentācija, publicējot tos Studentu medijā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti prot nosaukt un izklāstīt teorētiskās pieejas un galvenos diskutētos jautājumus kultūras mediju un kultūras žurnālistikas jomā, kā arī analīzes pamatelementus kultūras žurnālistikas analīzei. | ||||||||
Prasmes: | Studenti ir gatavi: • kritiski analizēt kultūras žurnālistikas produktus dažāda tipa medijos; • sniegt konsultācijas mediju un sabiedrisko attiecību speciālistiem par kultūras žurnālistikas jautājumiem; • veidot kritiskus rakstus un/vai raidījumus kultūras žurnālistikas jomā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pielietot savas zināšanas kultūras mediju un kultūras žurnālistikas jomā, lai spētu attīstīt patstāvīgus, ilgtspējīgus kultūras žurnālistikas projektus un identificēt problēmas, kas saistītas ar kultūras žurnālistikas dienaskārtību, žurnālistisko kvalitāti, auditoriju un medijspecifiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bourdieu, P. The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. Cambridge: Polity Press. 1993 | ||||||||
2 | Elkins, J., Engelke, M. What Happened to Art Criticism? Prickly Paradigm Press, 2003. | ||||||||
3 | Hellman, H., Jaakkola, M. "From Aesthetes to Reporters: The Paradigm Shift in Arts Journalism in Finland." Journalism 13.6 (2012): 783-801. | ||||||||
4 | Jaakkola, M. „Witnesses of a Cultural Crisis: Representations of Media-Related Meta processes as Professional Metacriticism of Arts and Cultural Journalism” International Journal of Cultural Studies. (2014):1-18 | ||||||||
5 | Janssen, M. S. S. E., Verboord, M. N. M., Kuipers, G. M. M. "Comparing Cultural Classification: High and Popular Arts in European and US Elite Newspapers, 1955-2005." Kölner Zeitschriftfür Soziologie und Sozial psychologie 63.51 (2011): 139-168. | ||||||||
6 | Keller, J. "Backpack Journalism: Observations on Digital Media’s Effect on Arts Journalism & Criticism in the US." International Journal of the Arts in Society 4.5 (2010): 169-178. | ||||||||
7 | Kristensen, N. N. "The Historical Transformation of Cultural Journalism." Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook 8.1 (2010): 69-92. | ||||||||
8 | Strahan, L. "Sources of Arts Journalism." Journalists, Sources, and Credibility: New Perspectives (2011). | ||||||||
9 | Kristensen NN. Cultural journalism—Journalism about culture. Sociology Compass. 2019 Jun;13(6):e12701. | ||||||||
10 | Santos-Silva D. Paradigmatic innovation in European cultural journalism: the pursuit of sustainability. The Journal of Media Innovations. 2021 May 11;7(1):95-108. | ||||||||
11 | Plesner U. Reassembling Cultural Journalism in the Digital Age. InTechnology and Creativity 2020 (pp. 211-238). Palgrave Macmillan, Cham. | ||||||||
12 | Riegert, K. Negotiating boundaries in a changing media ecosystem: The case of Swedish cultural journalism. Journalism Studies, 2021. 22(4), 418-434. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bourdieu, P. TheRulesof Art: GenesisandStructureoftheLiteraryField. Stanford, CA: StanfordUniversityPress. 1996 | ||||||||
2 | Flew, T. "Is Journalism Best Located in the Creative arts or as a Communication Discipline?" Australian Journalism Review 33.1 (2011). | ||||||||
3 | Golin, C., Keller, S., Cardoso, E. "The City In Cultural Journalism: A Perspective Of Porto Alegre In The Coverage Of Diário Do Sul (1986-1988)." Brazilian Journalism Research 8.1 (2012): 176-192. | ||||||||
4 | Jaakkola, M. "Promoting Aesthetic Tourism: Transgressions between Generalist and Specialist Subfields in Cultural Journalism." Journalism Practice 6.4 (2012): 482-496. | ||||||||
5 | Janssen, S. "Art Journalism and Cultural Change: The Coverage of the Arts in Dutch Newspapers 1965–1990." Poetics 26.5 (1999): 329-348. | ||||||||
6 | Janssen,S., Kuipers,G.,Verboord, M.,"Cultural Globalization and Arts Journalism: The International Orientation of Arts and Culture Coverage in Dutch, French, German, and US Newspapers, 1955 to 2005."American Sociological Review 73.5 (2008): 719-740. | ||||||||
7 | Wulff, H. "Cultural Journalism and Anthropology: A Tale of Two Translations." Archivio Antropologico Mediterraneo, n. 13 (1) (2011): 19. | ||||||||
8 | Kotisova J. An elixir of life? Emotional labour in cultural journalism. Journalism. 2020 Apr 28:1464884920917289. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rodriguez, M. N. "Comparative Models of Cooperative Journalism." (2012). | ||||||||
2 | kultūras medijs "Satori" | ||||||||
3 | Kultūras medijs arterritory.com |