.
Semiotika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_276 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sergejs Kruks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads komunikācijas teorijās. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt semiotikas pamata jēdzienus, galvenās zinātniskās paradigmas un vizuālās analīzes paņēmienus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fotogrāfijas un reklāmas analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Fotogrāfijas un reklāmas analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas un zināšanu pielietojums vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas vēstījumu analīzē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Individuālais darbs – vizuālā vēstījuma semiotiskā interpretācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studējošie saprot vēstījumu veidošanas un nozīmes rašanās būtību, pārzina semiotikas pamata terminus un vizuālās semiotikas galvenās koncepcijas (Pīrss, Barts, Eko). | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie spēj interpretēt vizuālos vēstījumus (reklāma un fotogrāfija). | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studējošie spēj spriest par mediju fotogrāfiju un reklāmas uzbūvi, kā arī par kontekstualizēto jēgas aktualizāciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chandler, Daniel. (2022) Semiotics. The Basics. 4th edition. London: Routledge. | ||||||||
2 | Barthes, Roland. (1997) Image/Music/Text. Fontana Press. Pp. 32-51. | ||||||||
3 | Kruks, Sergejs. (2011) Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Neputns. 21-45.lpp. | ||||||||
4 | Kruks, Sergejs. (2022) Semiotiskā analīze. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kruks, S. (2012) “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66. | ||||||||
2 | Danesi, M. (2004) Messages, signs and meanings. Toronto: Canadian Scholars’ Press. | ||||||||
3 | Floch, J.-M. (2000) Visual Identities. New York: Continuum. | ||||||||
4 | Kress, G., T. Van Leeuwen (2006) Reading Images. London: Routledge. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Nöth, W. (1990) Handbook of Semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press. |