Pārlekt uz galveno saturu

Semiotika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:13
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_276LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sergejs Kruks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads komunikācijas teorijās.
Mērķis:
Apgūt semiotikas pamata jēdzienus, galvenās zinātniskās paradigmas un vizuālās analīzes paņēmienus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne.Lekcijas1.00auditorija
2Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.Lekcijas1.00auditorija
4Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika.Lekcijas1.00auditorija
6Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija.Lekcijas1.00auditorija
7Fotogrāfijas un reklāmas analīze.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Semiotikas jēdziens. Vizuālas percepcijas neirozinātne.Lekcijas1.00auditorija
2Zīmes definīcijas. Zīmes modeļi. Simbols, ikona, indekss.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Paradigma un sintagma. Kods. Sociālie, tehniskie, reprezentācijas kodi.Lekcijas1.00auditorija
4Plastiskas un figuratīvas zīmes. Denotācija un konotācija. Retoriskas figūras.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Preses un mākslas fotogrāfijas semiotika.Lekcijas1.00auditorija
6Vizuālo vēstījumu analīzes metodoloģija.Lekcijas1.00auditorija
7Fotogrāfijas un reklāmas analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas un zināšanu pielietojums vizuālās reklāmas vai fotogrāfijas vēstījumu analīzē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Individuālais darbs – vizuālā vēstījuma semiotiskā interpretācija.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Kursa apguves rezultātā studējošie saprot vēstījumu veidošanas un nozīmes rašanās būtību, pārzina semiotikas pamata terminus un vizuālās semiotikas galvenās koncepcijas (Pīrss, Barts, Eko).
Prasmes:Kursa apguves rezultātā studējošie spēj interpretēt vizuālos vēstījumus (reklāma un fotogrāfija).
Kompetences:Kursa apguves rezultātā studējošie spēj spriest par mediju fotogrāfiju un reklāmas uzbūvi, kā arī par kontekstualizēto jēgas aktualizāciju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Chandler, Daniel. (2022) Semiotics. The Basics. 4th edition. London: Routledge.
2Barthes, Roland. (1997) Image/Music/Text. Fontana Press. Pp. 32-51.
3Kruks, Sergejs. (2011) Ārtelpas skulptūras semiotika, ekonomika un politika. Neputns. 21-45.lpp.
4Kruks, Sergejs. (2022) Semiotiskā analīze.
Papildu literatūra
1Kruks, S. (2012) “Semiozes izpratne latviešu avotos: Valodnieku un mākslas zinātnieku zīmes koncepciju kritika”, Letonica 23:52-66.
2Danesi, M. (2004) Messages, signs and meanings. Toronto: Canadian Scholars’ Press.
3Floch, J.-M. (2000) Visual Identities. New York: Continuum.
4Kress, G., T. Van Leeuwen (2006) Reading Images. London: Routledge.
Citi informācijas avoti
1Nöth, W. (1990) Handbook of Semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.