Pārlekt uz galveno saturu

Medijpratība un dezinformācijas laikmeta žurnālistika (L2D)

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:10
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_282LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorijaMērķauditorija:Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Ārstniecība; Psiholoģija; Māszinības; Zobārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Medicīnas pakalpojumi; Socioloģija; Sociālā antropoloģija; Komunikācijas zinātne; Sporta treneris; Farmācija; Sabiedrības veselība; Veselības vadība; Vecmāšu zinības; Pedagoģija; Politikas zinātne; Tirgzinības un reklāma; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Klīniskā farmācija; Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Vadībzinātne; Medicīnas tehnoloģijas
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilva Skulte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vēlamas pamatzināšanas (ievadkursi) par demokrātiju, sabiedrību, komunikāciju un žurnālistiku.
Mērķis:
Kursa mērķis ir veidot izpratni par žurnālistikas un mediju lietojuma pamatprincipiem un izmaiņām mūsdienās dezinformācijas palielināšanās kontekstā, akcentējot medijpratības un pašrefleksijas nepieciešamību mediju lietotāju un komunikācijas speciālistu ikdienas praksē, veidojot priekšstatu par mediju lomu komunikatīvas un integrētas demokrātiskas sabiedrības dzīvē un stimulējot atbildīgu izteikšanos un piedalīšanos sabiedriskajos procesos. Kursa īstenošanā tiek izmantota IREX JEDI & L2D metodoloģija.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kādēļ vajadzīga žurnālistika? Mediju loma demokrātijāLekcijas1.00auditorija
2Žurnālistikas principi un standarti: tradīcijas un izaicinājumiLekcijas1.00auditorija
3Kas ir objektivitāte žurnālistikā un kā par to pārliecinātiesLekcijas1.00auditorija
4Ziņu atlase un rāmēšana: tēmas un virsrakstiNodarbības1.00auditorija
5Dezinformācijas veidi un tipiLekcijas1.00auditorija
6Satura vērtēšanas pamatiLekcijas1.00auditorija
7Rakstītā satura pārbaudīšanaNodarbības1.00auditorija
8Foto, video un sociālo mediju satura pārbaudīšanaLekcijas1.00datorklase
9Emocijas internetā: kā būt "emocijpratīgam" algoritmu laikā?Nodarbības1.00auditorija
10Pašrefleksija: es kā mediju lietotājs un satura veidotājsNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Metodiskie materiāli - medijos atlasītu, radītu, adaptētu un marķētu ziņu kopums
Vērtēšanas kritēriji:
Tiks vērtēts studentu darbs kursa laikā, rezultāti pārbaudījumu praktiskajos uzdevumos kā arī patstāvīgais darbs - kā studentu veidotais materiāls parāda izpratni par svarīgākajiem žurnālistikas elementiem, normām un principiem, kā arī raksturīgākajiem dezinformācijas tipiem un veidiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti saprot medijpratības jēdzienu, pārzina ziņu un citu mediju informācijas žanru atlases un veidošanas principus, mediju lomu demokrātiskā sabiedrībā, mediju darbinieku, īpašnieku un to lietotāju atbildību interneta sociālo mediju un multimediju laikmetā, orientējas dezinformācijas tipos, kanālos un veidos (ieskaitot vizuālo, audiovizuālo, datorizēto un algoritmisko metožu efektus masu komunikācijā).
Prasmes:Studenti prot novērtēt (multi)mediālas informācijas saturu un formu, izlemjot par informācijas kvalitāti, var analizēt un lietot medijus medijpratīgi.
Kompetences:Studenti (kā žurnālisti un mediju lietotāji) veido un lieto (izvēlas komunikācijas medijus, uztver, saprot, dalās un komentē) informāciju ikdienas praksēs, apzināti sekmējot demokrātijas principu uzturēšanu publiskajā komunikācijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Hobbs, Renee. Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press, 2011.
2Hobbs, Renee. "Expanding the concept of literacy." Media Literacy Around the World. Routledge, 2018. 163-183.
3Potter, W. James. Media literacy. Sage Publications, 2018.
4Ashley, Seth, Adam Maksl, and Stephanie Craft. "News media literacy and political engagement: What’s the connection?." Journal of Media Literacy Education 2017.
5Semali, Ladislaus. Intermediality: Teachers' Handbook Of Critical Media Literacy. Routledge, 2018.
6Kellner, Douglaas, Share Jeff. The Critical media Literacy Guide. Engaging Media and Transforming Education. Leiden. Boston, Brill Sense, 2019
7Pattison, Tania. Critical reading. Pearson, 2015
8Housand, Brian. C. Fighting Fake News! Teaching Critical Thinking and Media Literacy in a Digital Age. - Waco: Prufrock Press, 2018
9Faris, Robert, et al. "Partisanship, propaganda, and disinformation: Online media and the 2016 US presidential election." Berkman Klein Center Research Publication 6 (2017).
10Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. "Media manipulation and disinformation online." New York: Data & Society Research Institute (2017).
11Zelče, Vita. (red.) Latvijas mediju vides daudzveidība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.