.
Medijpratība un dezinformācijas laikmeta žurnālistika (L2D)
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_282 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Ārstniecība; Psiholoģija; Māszinības; Zobārstniecība; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Medicīnas pakalpojumi; Socioloģija; Sociālā antropoloģija; Komunikācijas zinātne; Sporta treneris; Farmācija; Sabiedrības veselība; Veselības vadība; Vecmāšu zinības; Pedagoģija; Politikas zinātne; Tirgzinības un reklāma; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Klīniskā farmācija; Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Vadībzinātne; Medicīnas tehnoloģijas | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vēlamas pamatzināšanas (ievadkursi) par demokrātiju, sabiedrību, komunikāciju un žurnālistiku. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir veidot izpratni par žurnālistikas un mediju lietojuma pamatprincipiem un izmaiņām mūsdienās dezinformācijas palielināšanās kontekstā, akcentējot medijpratības un pašrefleksijas nepieciešamību mediju lietotāju un komunikācijas speciālistu ikdienas praksē, veidojot priekšstatu par mediju lomu komunikatīvas un integrētas demokrātiskas sabiedrības dzīvē un stimulējot atbildīgu izteikšanos un piedalīšanos sabiedriskajos procesos. Kursa īstenošanā tiek izmantota IREX JEDI & L2D metodoloģija. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kādēļ vajadzīga žurnālistika? Mediju loma demokrātijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Žurnālistikas principi un standarti: tradīcijas un izaicinājumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kas ir objektivitāte žurnālistikā un kā par to pārliecināties | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ziņu atlase un rāmēšana: tēmas un virsraksti | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dezinformācijas veidi un tipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Satura vērtēšanas pamati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Rakstītā satura pārbaudīšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Foto, video un sociālo mediju satura pārbaudīšana | Lekcijas | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Emocijas internetā: kā būt "emocijpratīgam" algoritmu laikā? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pašrefleksija: es kā mediju lietotājs un satura veidotājs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Metodiskie materiāli - medijos atlasītu, radītu, adaptētu un marķētu ziņu kopums | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiks vērtēts studentu darbs kursa laikā, rezultāti pārbaudījumu praktiskajos uzdevumos kā arī patstāvīgais darbs - kā studentu veidotais materiāls parāda izpratni par svarīgākajiem žurnālistikas elementiem, normām un principiem, kā arī raksturīgākajiem dezinformācijas tipiem un veidiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti saprot medijpratības jēdzienu, pārzina ziņu un citu mediju informācijas žanru atlases un veidošanas principus, mediju lomu demokrātiskā sabiedrībā, mediju darbinieku, īpašnieku un to lietotāju atbildību interneta sociālo mediju un multimediju laikmetā, orientējas dezinformācijas tipos, kanālos un veidos (ieskaitot vizuālo, audiovizuālo, datorizēto un algoritmisko metožu efektus masu komunikācijā). | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot novērtēt (multi)mediālas informācijas saturu un formu, izlemjot par informācijas kvalitāti, var analizēt un lietot medijus medijpratīgi. | ||||||||
Kompetences: | Studenti (kā žurnālisti un mediju lietotāji) veido un lieto (izvēlas komunikācijas medijus, uztver, saprot, dalās un komentē) informāciju ikdienas praksēs, apzināti sekmējot demokrātijas principu uzturēšanu publiskajā komunikācijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Hobbs, Renee. Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press, 2011. | ||||||||
2 | Hobbs, Renee. "Expanding the concept of literacy." Media Literacy Around the World. Routledge, 2018. 163-183. | ||||||||
3 | Potter, W. James. Media literacy. Sage Publications, 2018. | ||||||||
4 | Ashley, Seth, Adam Maksl, and Stephanie Craft. "News media literacy and political engagement: What’s the connection?." Journal of Media Literacy Education 2017. | ||||||||
5 | Semali, Ladislaus. Intermediality: Teachers' Handbook Of Critical Media Literacy. Routledge, 2018. | ||||||||
6 | Kellner, Douglaas, Share Jeff. The Critical media Literacy Guide. Engaging Media and Transforming Education. Leiden. Boston, Brill Sense, 2019 | ||||||||
7 | Pattison, Tania. Critical reading. Pearson, 2015 | ||||||||
8 | Housand, Brian. C. Fighting Fake News! Teaching Critical Thinking and Media Literacy in a Digital Age. - Waco: Prufrock Press, 2018 | ||||||||
9 | Faris, Robert, et al. "Partisanship, propaganda, and disinformation: Online media and the 2016 US presidential election." Berkman Klein Center Research Publication 6 (2017). | ||||||||
10 | Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. "Media manipulation and disinformation online." New York: Data & Society Research Institute (2017). | ||||||||
11 | Zelče, Vita. (red.) Latvijas mediju vides daudzveidība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018. |