.
Latīņu valodas terminoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.07.2023 08:57:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_043 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dagnija Deimante | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Latviešu valoda. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas un prasmi pareizi lasīt, rakstīt, lietot, skaidrot anatomijas un klīnisko terminoloģiju, izprast anatomijas un klīnisko terminu veidošanas pamatprincipus, pareizi lietot galotnes, darināt un atpazīt atvasinātus vārdus, integrēt latīņu valodas zināšanas citu studiju kursu apguvē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Latīņu valodas attīstības posmi; latīņu valodas ietekme mūsdienu valodu rašanās posmā, radniecīgās iezīmes mūsdienu valodās un dažādu zinātņu terminoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izruna: patskaņu, divskaņu, līdzskaņu izruna; grieķu valodas aizguvumu izruna latīņu valodā; trešās zilbes uzsvara likums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Vārdu darināšana. Latīņu valodas deklinācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Latīņu valodas konjugācijas. Darbības vārdu darāmās kārtas īstenības izteiksmes vienkāršo laiku veidošana. Ciešamās kārtas formas un pavēles izteiksme. Receptes rakstīšana. Terminu apguve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
5 | Īpašības vārdi, apstākļa vārdi un skaitļa vārdi, to grupas un locīšanas īpatnības. Īpašības vārdu un apstākļu vārdu salīdzināmo pakāpju veidošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Nekārtnie darbības vārdi. Divdabju pārskats. “Gaudeamus” un latīņu valodas spārnoto izteicienu apguve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lietvārdu, īpašības vārdu vokabulāro formu mācīšanās; lietvārdu, īpašības vārdu priedēkļu un izskaņu apguve; regulāra mājas darbu izpilde par katru tēmu; veikto darbu pārbaude un līdzīgu uzdevumu veikšana auditorijā; darbs ar vārdnīcām, papildmateriāliem un internetu terminu dziļākai izpratnei. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums, līdzdalība un atbilžu kvalitāte praktiskajās nodarbībās (10%), laikus un kvalitatīvi izpildīti patstāvīgie darbi (10%), sekmīgi uzrakstīti kontroldarbi, kuros pārbauda prasmi veidot vārdu saskaņojumu, identificējot vārdus un lietojot pareizas galotnes, prasmi pareizi rakstīt, skaidrot un klasificēt terminus (30%). Kursu noslēdzot – eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais prot: • paskaidrot medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības pamatlikumus; • atpazīt un nosaukt latīņu un grieķu valodas priedēkļus un izskaņas, jaunu vārdu darināšanai; • paskaidrot grieķu valodas terminu elementus un to nozīmi; • pastāstīt par likumsakarībām anatomijas un klīnisko terminu veidošanā, skaidrošanā un lietošanā. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas students spēj: • pareizi lasīt un rakstīt medicīnas terminus; • veidot jaunus vārdus un tos identificēt; • veidot un skaidrot anatomijas un klīniskos terminus; • klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus; • lasīt latīņu terminoloģiju receptūrā; • interpretēt latīņu „spārnotos” teicienus, izprast to nozīmi. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves students spēs pareizi lietot anatomijas un klīniskos terminus mācību situācijās un profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Erte. „Lingua latīna pro medicis: Mācību līdzeklis latīņu valodā”. Rīga, LMA, 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | J. Gorodkova. „Latīņu valoda”. Zvaigzne, 1988. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | K. Rudzītis. „Terminologia medica: latīņu-latviešu medicīnas terminu vārdnīca” pārstrādāts un papildināts izdevums. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
2 | A. Zilvestre. „Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām”. RSU, 2011. | ||||||||
3 | E. Roba, J. Altemente. „Lingua Latīna pro medicis”. Zvaigzne, 1973. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A. Kalme. „Per aspera ad astra” - Latīņu spārnotie teicieni. Zvaigzne ABC, 2008. |