.
Gerontoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.01.2023 11:10:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_139 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dina Berloviene | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālajā anatomijā, fizioloģijā, internajā medicīnā, pacientu aprūpē un slimību diagnostikā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari, vecuma radītām anatomiski fizioloģiskām, psihosociālajām izmaiņām un īpatnībām, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; veidot izpratni par ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpes, ārstniecības un rehabilitācijas procesā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etaps | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Galvenās anatomiski fizioloģiskās un psihosociālās izmaiņas vecumā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Uztura un kustību aktivitāšu nodrošinājums. Gerontoloģisku pacientu drošība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Gerontoloģisko pacientu fizisko, sociālo un garīgo pamatvajadzību nodrošināšana | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Gerontoloģisku pacientu aprūpes komendas darba koordinēšana un organizēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar studiju materiāliem, speciālo literatūru, interneta resursiem, izvērtējot literatūras novitātes darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem. Patstāvīgo darbu izstrāde (shēma/prezentācija) par gerontoloģisku pacienta funkcionālo spēju novērtēšanu, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas metodēm, iespējamām problēmām gerontoloģisku pacientu aprūpē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju, semināru, praktisko nodarbību obligāts apmeklējums. Tiek vērtēta studentu prasme aprakstīt aprūpes, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipus gerontoloģiska profila pacientiem un novērtēt pacienta funkcionalitāti. Sekmīgi nokārtota ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj: - aprakstīt gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari; - izklāstīt vecuma radītās anatomiski fizioloģiskās, psihosociālās izmaiņas, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; - definēt ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti prot: - veikt vienkāršus testus gerontoloģisku pacienta veselības problēmu identifikācijai, fiziskā funkcionālā stāvokļa un ikdienā nepieciešamo aktivitāšu novērtēšanu; - ilustrēt stāju raksturojošās pazīmes attiecīgajā vecumposmā. - aprakstīt funkcionālo spēju novērtēšanu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt iespējamās problēmas gerontoloģisku pacientu aprūpē; veikt veselības statusa novērtēšanu; pielietot vienkāršus vingrinājumus ārsta palīga darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga – Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem – Rīga: Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2008. - 270 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiska geriatrija. Rīga, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga, Raka, 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Metodiskais materiāls: Ergoterapija, diagnostiskie apsvērumi strādājot ar pieaugušajiem un veciem cilvēkiem. Willard & Spackman's Occupational Therapy, 9. izdevums, X daļa, Lippincott, 1998. (Tulkojums latviešu valodā) (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka, 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mauriņa L. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. - 128 lpp. | ||||||||
2 | Lewis C. B., Bottomley J. M. Geriatric Rehabilitation. 3th Edition. Person, 2008 | ||||||||
3 | Kauffman T. L., Barr J. O., Moran M., Wolf St. L. Geriatric Rehabilitation Manual. 2th Edition. Elsevier, 2007 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Studiju materiāli |