Pārlekt uz galveno saturu

Gerontoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.01.2023 11:10:16
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_139LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dina Berloviene
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Normālajā anatomijā, fizioloģijā, internajā medicīnā, pacientu aprūpē un slimību diagnostikā.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari, vecuma radītām anatomiski fizioloģiskām, psihosociālajām izmaiņām un īpatnībām, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; veidot izpratni par ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpes, ārstniecības un rehabilitācijas procesā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gerontoloģijas zinātnes attīstība. Novecošana kā normāls organisma attīstības etapsLekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Galvenās anatomiski fizioloģiskās un psihosociālās izmaiņas vecumāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Uztura un kustību aktivitāšu nodrošinājums. Gerontoloģisku pacientu drošībaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Gerontoloģisko pacientu fizisko, sociālo un garīgo pamatvajadzību nodrošināšanaNodarbības3.00auditorija
5Gerontoloģisku pacientu aprūpes komendas darba koordinēšana un organizēšanaNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar studiju materiāliem, speciālo literatūru, interneta resursiem, izvērtējot literatūras novitātes darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem. Patstāvīgo darbu izstrāde (shēma/prezentācija) par gerontoloģisku pacienta funkcionālo spēju novērtēšanu, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas metodēm, iespējamām problēmām gerontoloģisku pacientu aprūpē.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju, semināru, praktisko nodarbību obligāts apmeklējums. Tiek vērtēta studentu prasme aprakstīt aprūpes, diagnostikas, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipus gerontoloģiska profila pacientiem un novērtēt pacienta funkcionalitāti. Sekmīgi nokārtota ieskaite.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj: - aprakstīt gerontoloģiju kā atsevišķu un savstarpēji saistītu medicīnas nozari; - izklāstīt vecuma radītās anatomiski fizioloģiskās, psihosociālās izmaiņas, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā, pamatvajadzību nodrošināšanu un prasmju pielietošanu darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem; - definēt ārsta palīga lomu gerontoloģisku pacientu aprūpē.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti prot: - veikt vienkāršus testus gerontoloģisku pacienta veselības problēmu identifikācijai, fiziskā funkcionālā stāvokļa un ikdienā nepieciešamo aktivitāšu novērtēšanu; - ilustrēt stāju raksturojošās pazīmes attiecīgajā vecumposmā. - aprakstīt funkcionālo spēju novērtēšanu.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt iespējamās problēmas gerontoloģisku pacientu aprūpē; veikt veselības statusa novērtēšanu; pielietot vienkāršus vingrinājumus ārsta palīga darbā ar gerontoloģiskiem pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aberberga – Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem – Rīga: Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2008. - 270 lpp. (akceptējams izdevums)
2Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiska geriatrija. Rīga, 2006. (akceptējams izdevums)
3Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga, Raka, 1998. (akceptējams izdevums)
4Metodiskais materiāls: Ergoterapija, diagnostiskie apsvērumi strādājot ar pieaugušajiem un veciem cilvēkiem. Willard & Spackman's Occupational Therapy, 9. izdevums, X daļa, Lippincott, 1998. (Tulkojums latviešu valodā) (akceptējams izdevums)
5Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. Rīga: Raka, 1998. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Mauriņa L. Fiziskās aktivitātes kardioloģijā. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. - 128 lpp.
2Lewis C. B., Bottomley J. M. Geriatric Rehabilitation. 3th Edition. Person, 2008
3Kauffman T. L., Barr J. O., Moran M., Wolf St. L. Geriatric Rehabilitation Manual. 2th Edition. Elsevier, 2007
Citi informācijas avoti
1Studiju materiāli