.
Neatliekamā medicīniskā palīdzība un civilā aizsardzība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.05.2024 08:58:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_329 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksejs Safonovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā un funkcionālajā fizioloģijā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās, traumatoloģijā, farmakoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par medicīniskās palīdzības (turpmāk tekstā – NMP) sniegšanu, NMP nodrošināšanu ārkārtas medicīniskās situācijās un civilā aizsardzībā. Veidot izpratni par iespējamām katastrofām un to veidiem, pasākumiem katastrofu situācijās un medicīnisko palīdzību, definēt ārējās vides ekstremālo faktoru iedarbību uz patofizioloģiskajiem mehānismiem, klīniskajām izpausmēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Glābšanas pamatprincipi. Cietušo identifikācija, izmeklēšana un primārā palīdzība notikuma vietā. Šķirošanas jēdziens. Cietušo medicīniskās šķirošanas grupas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pirmā palīdzība. Cietušo pārvietošana un transportēšana. Glābēju un medicīniskā personāla aizsardzība, cietušo un iedzīvotāju aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neatliekamie stāvokļi traumu guvušam pacientam, asinsrites apstāšanās gadījumā, sirds-plaušu reanimācijā, ķīmiskās un radiācijas avārijās, toksikoloģiskās palīdzības nodrošināšanā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Civilo aizsardzību reglamentējošie dokumenti. Katastrofu medicīnas organizatoriskie un klīniskie pamati: likumdošana, aprūpes līmeņi, medicīniskajā aprūpē iesaistīto spēku organizatorā shēma. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Riska jēdziens. Gatavības pakāpes. Plānošana. Higiēnas problēmas, potenciāla epidēmijas rašanās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Terorisms, tā definīcija, būtība. Pārvietotās personas un bēgļi. Psiholoģiskā un sociālā palīdzība katastrofu gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta resursus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu teorētiskās un praktiskās nodarbībās. Patstāvīgo darbu izstrāde sadaļās par katastrofu veidiem un riska faktoriem dabas un cilvēka radītu katastrofu gadījumā, psiholoģiskās un sociālās palīdzības sniegšanu katastrofā cietušajiem (tieši un netieši cietušie). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība teorētiskajās un praktiskajās nodarbībās. Teorētisko un praktisko zināšanu pārbaude 50%, noslēgumā - Eksāmens 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti studiju kursa apguves rezultātā pratīs aprakstīt, kā tiek nodrošināta NMP ārkārtas medicīniskās situācijās un toksikoloģijā. Aprakstīs darbību pie iespējamām katastrofām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs novērtēt situāciju un pielietot NMP terapijas principus dažādu akūtu situāciju gadījumā notikuma vietā, transportēšanas laikā un stacionārā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izprot un novērtē NMP un katastrofu medicīnas sistēmu vienotību veselības aprūpes sistēmā; piedalās NMP pasākumu veikšanā ārkārtas un katastrofu situāciju gadījumos, sniedz psihosociālo atbalstu katastrofā cietušajiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | David Cone, Jane H. Brice, Theodore R. Delbridge, and J. Brent Myers. 2015. Emergency Medical Services : Clinical Practice and Systems Oversight. 2 Volume Set | ||||||||
2 | Inge Govaere and Sara Poli. 2014. EU Management of Global Emergencies : Legal Framework for Combating Threats and Crises | ||||||||
3 | Nentwich, Lauren M., and Olshaker, Jonathan S. 2020. Risk Management in Emergency Medicine | ||||||||
4 | Ministru kabineta noteikumi N.716, 2017. Minimālās prasības obligātā civilās aizsardzības kursa saturam un nodarbināto civilās aizsardzības apmācības saturam | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Godat, L. N., Jensen, A. R., Stein, D. M. Coalition for National Trauma Research Scientific Advisory Council. 2020. Patient-centered outcomes research and the injured patient: a summary of application. Trauma surgery & acute care open, 5(1), e000422. | ||||||||
2 | Khajehaminian, M. R., Ardalan, A., Hosseini Boroujeni, et.al. 2020. Prioritized Criteria for Casualty Distribution following Trauma-related Mass Incidents; a Modified Delphi Study. Archives of academic emergency medicine, 8(1), e47. | ||||||||
3 | Lundberg O. 2020. Defining and implementing social integration: a case study of school leaders' and practitioners' work with newly arrived im/migrant and refugee students. International journal of qualitative studies on health and well-being, 15(sup2), 1783859. | ||||||||
4 | Scarcella, A., Page, R., & Furtado, V. 2016. Terrorism, Radicalisation, Extremism, Authoritarianism and Fundamentalism: A Systematic Review of the Quality and Psychometric Properties of Assessments. PloS one, 11(12), e0166947. |