.
Pediatrija un bērnu masāža
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.06.2023 12:50:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_331 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Petermane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, klasiskā masāža. | ||||||||
Mērķis: | Radīt izpratni par bērna organisma fizioloģiju un ar funkcionāliem traucējumiem saistītām patoloģijām, masāžas pielietošanu bērniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērna psihomotorā attīstība no dzimšanas līdz 12 mēnešu vecumam. Beznosacījuma refleksi, to nozīme pirmajā dzīves gadā. Bērna psihomotorā attīstība mazbērna, pirmsskolas, skolas vecumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas orgānu saslimšanas (astma, mukoviscidoze u.c.). Aizcietējumi, olbaltumu enerģētiskā trūksme, aptaukošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ādas funkcijas, kaulu - locītavu sistēmas funkcijas. Iedzimtās patoloģijas – iedzimtais gūžas mežģījums, kāju deformācijas, greizās pēdas, greizais kakls. Krūšu kurvja iedzimtās un iegūtās deformācijas. Rahīts. Bērnu cerebrālā trieka, tās formas, neiroloģiski traucējumi. Funkcionāla enurēze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kaulu muskuļu locītavu slimības bērniem. Traumas pediatriskajā praksē. Juvenīlā osteohondroze. Hipertoniskā slimība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Jēdziens par kustību steriotipu, fāziskie un posturālie muskuļi. Reflektorie vingrinājumi pirmajā dzīves gadā. Ieskats “Boboth”metodē, tās galvenie principi. “Handling“ elementi bērnu masiera praksē. Bērnu masāžas indikācijas un kontrindikācijas.Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Iedzimtu gūžas mežģījumu; b. Stājas defektiem; c. Kāju deformācijām; d. Greizām pēdām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Skoliotisku stāju; b. Krūšu kurvja iedzimtām un iegūtām deformācijām; c. Greizo kaklu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Masāža bērniem ar: a. kuņģa zarnu trakta saslimšanām; b. elpošanas orgānu saslimšanām; c. funkcionālu enurēzi; d. aptaukošanos; e. Rahītu; f. Olbaltumu enerģētisko trūksmi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Masāža bērniem ar: a. neiroloģiskiem traucējumiem, bērnu cerebrālo trieku; b. traumām; c. Juvenīlo osteohondrozi; d. hipertonisko slimību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti studē e-studiju materiālus, papildliteratūru par atbilstošajām tēmām, kuras tiek apskatītas lekcijās un nodarbībās, gatavo atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Studenti gatavo patstāvīgo darbu par bērnu PMA novērtēšanu un iespējamiem attīstības traucējiem, veic patstāvīgo darbu - skolas vecuma bērna masāža. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums – 75%, visu PD izpilde, praktiska masāžas un Handlinga paņēmienu demonstrācija, noslēgumā – Eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīga studiju kursa prasību izpildes students zinās faktus par bērnu augšanas un attīstības fizioloģiskajiem procesiem un likumsakarībām, zīdaiņa perioda psihomotorās attīstības novērtēšanu, fizioloģijas un patoloģijas diferencēšanu, spēs nosaukt biežāk sastopamo iedzimto un iegūto veselības traucējumu izcelsmi, pazīmes, students zinās bērnu masāžas principus, pamatmetodiku, indikācijas un kontrindikācijas, Handlinga pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs pielietot iegūtās zināšanas pārbaudot bērna fizisko, psihomotoro attīstību un izskaidrojot atklātos attīstības traucējumus, spēs izvērtēt masāžas pielietojamību bērniem, veikt klasisko masāžu skolas vecuma bērniem, pielietot Handlinga paņēmienus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs integrēt apgūtās zināšanas un prasmes profesionālajā masiera darbā ar bērniem, izvērtēt iegūtos rezultātus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Brauburgere B. Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša. Rīga, 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Robert M., Kliegman MD. Nelson Textbook of Pediatrics. 21st Edition, 2020 | ||||||||
3 | Čirko A., Kalniņa I. Fiziskās un garīgās attīstības novērtēšana bērnam vecumā no vienas nedēļas līdz pieciem gadiem un garīgās attīstības novērtēšanas lapas aizpildīšanas metodika. Jaundzimušo un zīdaiņu, un bērnu veselības aprūpe un izvērtēšana ambulatorajā praksē. Metodiskais materiāls, Rīga, 2019 | ||||||||
4 | Geske R. Bērna bioloģiskā attīstība. RaKa, 2005., 310. Lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bērnu reimatiskās slimības | ||||||||
2 | Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai | ||||||||
3 | Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai. Metodiskie ieteikumi. 2013 | ||||||||
4 | Zeidlers I. Ārstnieciskā masāža : kā apgūt un izmantot masāžu dažādu slimību ārstēšanā. māksl. Uldis Baltutis. Rīga : Avots, 2017. - 168 lpp. | ||||||||
5 | Bērnu ķirurģija. Pētersona A.redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Artrīti (JRA) | ||||||||
2 | SSK-10 klasifikācija |