Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrija un bērnu masāža

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.06.2023 12:50:13
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_331LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Petermane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, klasiskā masāža.
Mērķis:
Radīt izpratni par bērna organisma fizioloģiju un ar funkcionāliem traucējumiem saistītām patoloģijām, masāžas pielietošanu bērniem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bērna psihomotorā attīstība no dzimšanas līdz 12 mēnešu vecumam. Beznosacījuma refleksi, to nozīme pirmajā dzīves gadā. Bērna psihomotorā attīstība mazbērna, pirmsskolas, skolas vecumā.Lekcijas1.00auditorija
2Elpošanas orgānu saslimšanas (astma, mukoviscidoze u.c.). Aizcietējumi, olbaltumu enerģētiskā trūksme, aptaukošanās.Lekcijas1.00auditorija
3Ādas funkcijas, kaulu - locītavu sistēmas funkcijas. Iedzimtās patoloģijas – iedzimtais gūžas mežģījums, kāju deformācijas, greizās pēdas, greizais kakls. Krūšu kurvja iedzimtās un iegūtās deformācijas. Rahīts. Bērnu cerebrālā trieka, tās formas, neiroloģiski traucējumi. Funkcionāla enurēze.Lekcijas1.00auditorija
4Kaulu muskuļu locītavu slimības bērniem. Traumas pediatriskajā praksē. Juvenīlā osteohondroze. Hipertoniskā slimība.Lekcijas1.00auditorija
5Jēdziens par kustību steriotipu, fāziskie un posturālie muskuļi. Reflektorie vingrinājumi pirmajā dzīves gadā. Ieskats “Boboth”metodē, tās galvenie principi. “Handling“ elementi bērnu masiera praksē. Bērnu masāžas indikācijas un kontrindikācijas.Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Iedzimtu gūžas mežģījumu; b. Stājas defektiem; c. Kāju deformācijām; d. Greizām pēdām.Nodarbības1.00auditorija
6Masāžas taktikas īpatnības bērniem ar: a. Skoliotisku stāju; b. Krūšu kurvja iedzimtām un iegūtām deformācijām; c. Greizo kaklu.Nodarbības1.00auditorija
7Masāža bērniem ar: a. kuņģa zarnu trakta saslimšanām; b. elpošanas orgānu saslimšanām; c. funkcionālu enurēzi; d. aptaukošanos; e. Rahītu; f. Olbaltumu enerģētisko trūksmi.Nodarbības1.00auditorija
8Masāža bērniem ar: a. neiroloģiskiem traucējumiem, bērnu cerebrālo trieku; b. traumām; c. Juvenīlo osteohondrozi; d. hipertonisko slimību.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti studē e-studiju materiālus, papildliteratūru par atbilstošajām tēmām, kuras tiek apskatītas lekcijās un nodarbībās, gatavo atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Studenti gatavo patstāvīgo darbu par bērnu PMA novērtēšanu un iespējamiem attīstības traucējiem, veic patstāvīgo darbu - skolas vecuma bērna masāža.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un nodarbību apmeklējums – 75%, visu PD izpilde, praktiska masāžas un Handlinga paņēmienu demonstrācija, noslēgumā – Eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīga studiju kursa prasību izpildes students zinās faktus par bērnu augšanas un attīstības fizioloģiskajiem procesiem un likumsakarībām, zīdaiņa perioda psihomotorās attīstības novērtēšanu, fizioloģijas un patoloģijas diferencēšanu, spēs nosaukt biežāk sastopamo iedzimto un iegūto veselības traucējumu izcelsmi, pazīmes, students zinās bērnu masāžas principus, pamatmetodiku, indikācijas un kontrindikācijas, Handlinga pamatprincipus.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs pielietot iegūtās zināšanas pārbaudot bērna fizisko, psihomotoro attīstību un izskaidrojot atklātos attīstības traucējumus, spēs izvērtēt masāžas pielietojamību bērniem, veikt klasisko masāžu skolas vecuma bērniem, pielietot Handlinga paņēmienus.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs integrēt apgūtās zināšanas un prasmes profesionālajā masiera darbā ar bērniem, izvērtēt iegūtos rezultātus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Brauburgere B. Zīdaiņu masāža: patīkama, veselīga, nomierinoša. Rīga, 2010 (akceptējams izdevums)
2Robert M., Kliegman MD. Nelson Textbook of Pediatrics. 21st Edition, 2020
3Čirko A., Kalniņa I. Fiziskās un garīgās attīstības novērtēšana bērnam vecumā no vienas nedēļas līdz pieciem gadiem un garīgās attīstības novērtēšanas lapas aizpildīšanas metodika. Jaundzimušo un zīdaiņu, un bērnu veselības aprūpe un izvērtēšana ambulatorajā praksē. Metodiskais materiāls, Rīga, 2019
4Geske R. Bērna bioloģiskā attīstība. RaKa, 2005., 310. Lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Bērnu reimatiskās slimības
2Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai
3Vadlīnijas bērnu un pusaudžu attīstības izvērtēšanai. Metodiskie ieteikumi. 2013
4Zeidlers I. Ārstnieciskā masāža : kā apgūt un izmantot masāžu dažādu slimību ārstēšanā. māksl. Uldis Baltutis. Rīga : Avots, 2017. - 168 lpp.
5Bērnu ķirurģija. Pētersona A.redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005
Citi informācijas avoti
1Artrīti (JRA)
2SSK-10 klasifikācija