.
Bioloģija un medicīnas ģenētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.01.2023 12:07:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_401 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Ēriksone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un vielmaiņas slimību attīstībā; teratogēno ārējās vides faktoru iedarbību embrioģenēzē, apgūt zināšanas par parazītu lomu slimību attīstībā, iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Vīrusi, baktērijas – izraisītās patoloģijas simptomi un klīnika. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Interaktīvie uzdevumi. Mikroskops. Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Šūnas dzīves cikls, tā regulācija. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi un cilvēka organisma patoloģija. Mejoze. Gametoģenēze. Apaugļošanās. Šūnu nāve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Šūnu dalīšanās – mitoze, mejoze mikropreparātos. Dzimumšūnas mikropreparātos. Kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīns. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Eikariotiskās šūnas uzbūve, sastāvdaļas. Plazmatiskā membrāna, tās funkcijas, transporta funkcija. Organoīdi, uzbūve funkcija, patoloģija. Šūnas kodols, tā uzbūve. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Hromosomas. Cilvēka kariotips. Hromatīns. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitotiskais cikls. Mejoze. Gametoģenēze. Kļūdas šūnas dalīšanās laikā. Šūnu nāve. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Pazīmju pārmantojamība. Pazīmju iedzimšanas mono-, di-, un polihibrīdiskās krustošanas gadījumā. Monogēno pazīmju iedzimšanas tipi. Ciltskoku sastādīšanu analīze. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās, kā arī DNS izdalīšana no augu šūnām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 semināros: 1. – šūnu bioloģijā 2. – medicīniskajā ģenētikā Studiju kursa noslēgumā pārbaudījuma veids – daudzatbilžu jautājumi, ja studentam kursa laikā kolokvijos vidējais vērtējums augstāks par 8 ballēm, kolokviju rezultāti tiek pielīdzināti eksāmenam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; zina ģenētikas galvenās likumsakarības; novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; skaidro DNS replikāciju, transkripciju, translāciju; zina hromosomālās pataloģijas, to rašanās iemeslus, klasificē ģenētisko pazīmju un patoloģiju iedzimšanas tipus; pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; izskaidro biežāk Latvijā sastopamos parazītu morfoloģiju, invadēšanās iespējas, dzīves ciklu, patogenitāti un simptomus, lokalizāciju cilvēka organismā, diagnozes noteikšanas veidu un iesaka profilaksi; lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus, identificē biežāk sastopamos parazītus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; izdala un DNS no augu šūnām; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti analizē situācijas medicīniskajā parazitoloģijā, ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls | ||||||||
2 | Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Krūmiņa A. Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti, 2015 | ||||||||
4 | Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015 | ||||||||
5 | L.Zinčenko un citi Medicīniskā parazitoloģija - 2015. | ||||||||
6 | Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell Biology. – Elsevier Science (USA), 2017. – 789 p. | ||||||||
7 | Turnpenny P. D., Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics. 16th Edition Elsevier, Churchill Livingstone, 2022. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342 lpp. | ||||||||
2 | Zalcmane V., Groma V. Šūnas ultrastruktūra. RSU, 2004 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.ncbi.nlm.nih.gov | ||||||||
2 | http://pathmicro.med.sc.edu/book/parasit-sta.htm |