.
Psiholoģiskā konsultēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.01.2022 09:39:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_543 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingūna Griškēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppkrsu[pnkts]lv, +371 67061590 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihologa profesionālā darbība un ētika I, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija, Psihiatrija, Patopsiholoģija | ||||||||
Mērķis: | Radīt iespēju studējošiem apgūt zināšanas par konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principiem un to īpatnībām dažādās konsultēšanas pieejās; attīstīt izpratni un prasmes veidot drošu konsultēšanas vidi, attīstīt un trenēt iemaņas sarunāties ar klientiem/pacientiem, izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas psihologa darba kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
9 | Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Starppārbaudījums – kontroldarbs, konfrontācijas prasmju trenēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
13 | Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
14 | Prasmju integrācija | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem. Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus. Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%) 2. Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%) Kontroldarbu tēmas: • Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija – kopīgais un atšķirīgais. • Interpersonālā neirobioloģija – spoguļneironi, to loma psihoterapijā. • Klātbūtne, pieskaņošanās, rezonanse. • Mikroprasmes konsultēšanā. • Terapeitiskā vide; klātbūtnes faktors. • Terapeitiskās intervences. • Terapeitiskā procesa plānošana/ strukturēšana. • Kontrakts – laiks, telpa, sadarbības mērķi, samaksa. • Atbildība pret klientu/ pacientu – pacienta tiesības uz informāciju un konfidencialitāti. • Aktuālie ētikas aspekti terapeitiskās attiecībās ar klientu/pacientu. • Psihohigiēna. 3. Eksāmena uzdevums – darbs 3-niekos: klients, konsultants, novērotājs. Katrā lomā veikt noteiktus uzdevumus un atbildēt no katras lomas uz jautājumiem par konsultanta darba stiprajām un vājajām pusēm, un klienta grūtībām un resursiem (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/ pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi. | ||||||||
Prasmes: | Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru). | ||||||||
Kompetences: | Pielieto konsultēšanas mikroprasmes atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/ pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2009). Intentional Interviewing and Counseling: Facilitating Client Development in a Multicultural Society. | ||||||||
2 | Corey, G. (2012). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Australia. | ||||||||
3 | Corey, G. (2012). Student Manual for Corey's Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. 9th ed. Australia. | ||||||||
4 | Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2012). Counseling and psychotherapy theories in context and practice: Skills, strategies, and techniques. John Wiley & Sons. | ||||||||
5 | Brummers, M., Enckells, H. (2011). Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava. | ||||||||
6 | Stricker, G. (2010). Psychotehrapy Integration. American Psychological Association. | ||||||||
7 | Cain, D. J. (2010). Person – centered psychotherapies. American Psychological Association. | ||||||||
8 | Pelham, G. (2007). Counselling skills for creative arts therapists. London: Worth. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Keisments, P. (2003). Psihoterapeits un viņa pacients. Rīga: RaKa. | ||||||||
2 | Коттлер, Дж., & Браун, Р. (2001). Психотерапевтическое консультирование. СПб: Питер. | ||||||||
3 | Кочюнас, Р. (1999). Основы психологического консультирования. М.: Академический проект.Malans, D. H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa. | ||||||||
4 | Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. М.: Класс. | ||||||||
5 | Джоунс, Д. (ред.) (2001). Инновационная психотерапия. СПб: Питер. | ||||||||
6 | Gelso, C. J., & Hayes, J. A. (1998). The Psychotherapy Relationship – Theory, Research, Practice. Wiley. | ||||||||
7 | Safran, J. D. & Muran, J. C. (2000). Negotiating the Therapeutic Alliance: A Relational Treatment Guide. The Guilford Press, New York. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of counsulting and clinical psychology |