.
Profesionālā komunikācija un ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:25:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_696 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Role | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas zināšanas psiholoģijas pamatos, saskarsmē, filozofijā un ētikā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, personības struktūru, psihiskajiem procesiem, medicīnas ētikas jautājumiem, pedagoģisko zināšanu izmantošanu ikdienas praksē ar pacientiem veselības aprūpes sistēmas kontekstā, pielietot atbilstošus saskarsmes principus, atpazīt konfliktu un attīstīt tā risināšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģijas zinātnes bio-psiho-sociālais modelis. Psiholoģisko procesu bioloģiskais pamats. Mūsdienu pētījumi, teorijas un autori par bio-psiho-sociālo izpausmju kopsakarībām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psiholoģiskie procesi. Emociju darbības pamati, funkcijas un mērķi. Emociju izpausmes ķermenī un uzvedībā, stress, trauksme, depresija, saspringums. Domāšanas, kognitīvo un emocionālo procesu kopsakarības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības jēdziens. Personības tipoloģijas. Temperaments un rakstura iezīmes. Personību vērtību orientāciju grupēšanas psihogrāfiskie modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Mācību process: mācīšanās/izglītošanās, mijiedarbība un motivācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti: vecumposms, psihosomātiskais fons, atmiņa, motivācija, to nozīme mācīšanās procesā. Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi. Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izglītošanu ierobežojošie faktori. Šveices siera modelis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Atgriezeniskā saite un refleksija pedagoģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ētika – filozofiska mācība par morāli un tikumību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Profesionālās ētikas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Profesionālās ētikas pamatprincipu pielietojums masiera praktiskajā darbībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ētiskās dilemmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga iepriekšēja sagatavošanās par attiecīgo tēmu, izmantojot e-studiju materiālus, ieteicamo literatūru un interneta resursus, ar sekojošu novērtējumu un praktisko pielietojumu nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums. Praktiskās nodarbībās patstāvīgais darbs par tēmām, veidojot trīs prezentācijas, saistībā ar aktualitātēm masiera profesijā – Psiholoģijas pamati 25%; Pedagoģija 25%; Profesionālā komunikācija 25% un situācijas uzdevumu risināšana Profesionālā ētika – vērtējums 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa rezultātā studenti spēs: aprakstīt cilvēka psihes galvenās likumsakarības, atpazīt dažādas emocijas un jūtas, raksturot temperamenta veidus, personības uzvedības īpatnības dažādos apstākļos un izprast individuālas pieejas nozīmi komunikācijā ar pacientu. Studenti prot formulēt pedagoģijas būtību, mācību metodes, to formas un raksturojumu, izklāstīt mācību procesa organizēšanu, izglītošanas procesu ietekmējošos faktorus dažādos vecumposmos, raksturot pedagoģijas izmantošanas iespējas masiera profesijā un pamatot masiera ētikas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa rezultātā studenti pratīs aprakstīt personības individuāli tipoloģiskajās īpatnības, apgūs prasmes integrēt profesionālajā darbībā izglītošanas situāciju plānošanu, izglītošanas procesa organizēšanu, vadīšanu, izglītošanas rezultātu izvērtēšanu, pratīs novērst un nepieciešamības gadījumā atrisināt konflikt situāciju, pamatojoties uz ētikas un morāles pamatprincipiem. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs veidot profesionālu dialogu ar pacientu, būs kompetenti pacientu izglītošanas procesa plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, realizēšanā un novērtēšanā, un lietot morāli korektu argumentāciju savas pozīcijas vai viedokļa pamatošanai, analizēt morālo dilemmu situācijas, vērtēt un rast morāli adekvātu risinājumu gadījumiem no prakses, izmantojot apgūtos ētikas pamatprincipus un risināt konfliktsituācijas efektīvi un atbilstoši profesionālās ētikas prasībām. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. 2019. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. 2016. Veselības psiholoģija. Rīga: RSU | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). 2015. Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC | ||||||||
4 | Milts, A. 2004. Ētika: saskarsmes ētika: lekciju kurss. – Rīga, Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Šteinberga, A. 2013. Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa. | ||||||||
6 | Veselības psiholoģija : teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. 2019. K. Mārtinsones un V. Sudrabas zinātniskajā redakcijā. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Groth-Marnat, G. & Wright, J. 2016. Handbook of Psychological Assessment | ||||||||
2 | Patient education for health literacy. St. Louis, Missouri: Elsevier | ||||||||
3 | Richard D. Gross. 2015. Psychology : The Science of Mind and Behaviour | ||||||||
4 | Špona, A. 2022. Pedagoģija. Rīga: RaKa | ||||||||
5 | Teresa J. Carter. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities. Information Age Publishing. EBSCOhost E-grāmata. Pieejams RSU tīklā. | ||||||||
6 | Weiner, Irving B. 2012. Handbook of Psychology, Behavioral Neuroscience. (akceptējams izdevums) |