Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālā komunikācija un ētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:25:01
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_696LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dita Role
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas zināšanas psiholoģijas pamatos, saskarsmē, filozofijā un ētikā.
Mērķis:
Veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, personības struktūru, psihiskajiem procesiem, medicīnas ētikas jautājumiem, pedagoģisko zināšanu izmantošanu ikdienas praksē ar pacientiem veselības aprūpes sistēmas kontekstā, pielietot atbilstošus saskarsmes principus, atpazīt konfliktu un attīstīt tā risināšanas prasmes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģijas zinātnes bio-psiho-sociālais modelis. Psiholoģisko procesu bioloģiskais pamats. Mūsdienu pētījumi, teorijas un autori par bio-psiho-sociālo izpausmju kopsakarībām.Lekcijas1.00auditorija
2Psiholoģiskie procesi. Emociju darbības pamati, funkcijas un mērķi. Emociju izpausmes ķermenī un uzvedībā, stress, trauksme, depresija, saspringums. Domāšanas, kognitīvo un emocionālo procesu kopsakarības.Lekcijas1.00auditorija
3Personības jēdziens. Personības tipoloģijas. Temperaments un rakstura iezīmes. Personību vērtību orientāciju grupēšanas psihogrāfiskie modeļi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Mācību process: mācīšanās/izglītošanās, mijiedarbība un motivācija.Lekcijas1.00auditorija
5Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti: vecumposms, psihosomātiskais fons, atmiņa, motivācija, to nozīme mācīšanās procesā. Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi. Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.Lekcijas1.00auditorija
6Izglītošanu ierobežojošie faktori. Šveices siera modelis.Nodarbības1.00auditorija
7Atgriezeniskā saite un refleksija pedagoģijā.Nodarbības1.00auditorija
8Ētika – filozofiska mācība par morāli un tikumību.Lekcijas1.00auditorija
9Profesionālās ētikas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
10Profesionālās ētikas pamatprincipu pielietojums masiera praktiskajā darbībā.Nodarbības1.00auditorija
11Ētiskās dilemmas.Nodarbības1.00auditorija
12Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.Lekcijas1.00auditorija
13Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē.Lekcijas1.00auditorija
14Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.Nodarbības1.00auditorija
15Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga iepriekšēja sagatavošanās par attiecīgo tēmu, izmantojot e-studiju materiālus, ieteicamo literatūru un interneta resursus, ar sekojošu novērtējumu un praktisko pielietojumu nodarbībās.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums. Praktiskās nodarbībās patstāvīgais darbs par tēmām, veidojot trīs prezentācijas, saistībā ar aktualitātēm masiera profesijā – Psiholoģijas pamati 25%; Pedagoģija 25%; Profesionālā komunikācija 25% un situācijas uzdevumu risināšana Profesionālā ētika – vērtējums 25%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa rezultātā studenti spēs: aprakstīt cilvēka psihes galvenās likumsakarības, atpazīt dažādas emocijas un jūtas, raksturot temperamenta veidus, personības uzvedības īpatnības dažādos apstākļos un izprast individuālas pieejas nozīmi komunikācijā ar pacientu. Studenti prot formulēt pedagoģijas būtību, mācību metodes, to formas un raksturojumu, izklāstīt mācību procesa organizēšanu, izglītošanas procesu ietekmējošos faktorus dažādos vecumposmos, raksturot pedagoģijas izmantošanas iespējas masiera profesijā un pamatot masiera ētikas pamatprincipus.
Prasmes:Studiju kursa rezultātā studenti pratīs aprakstīt personības individuāli tipoloģiskajās īpatnības, apgūs prasmes integrēt profesionālajā darbībā izglītošanas situāciju plānošanu, izglītošanas procesa organizēšanu, vadīšanu, izglītošanas rezultātu izvērtēšanu, pratīs novērst un nepieciešamības gadījumā atrisināt konflikt situāciju, pamatojoties uz ētikas un morāles pamatprincipiem.
Kompetences:Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs veidot profesionālu dialogu ar pacientu, būs kompetenti pacientu izglītošanas procesa plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, realizēšanā un novērtēšanā, un lietot morāli korektu argumentāciju savas pozīcijas vai viedokļa pamatošanai, analizēt morālo dilemmu situācijas, vērtēt un rast morāli adekvātu risinājumu gadījumiem no prakses, izmantojot apgūtos ētikas pamatprincipus un risināt konfliktsituācijas efektīvi un atbilstoši profesionālās ētikas prasībām. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone, K. 2019. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
2Mārtinsone, K. 2016. Veselības psiholoģija. Rīga: RSU
3Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). 2015. Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC
4Milts, A. 2004. Ētika: saskarsmes ētika: lekciju kurss. – Rīga, Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)
5Šteinberga, A. 2013. Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa.
6Veselības psiholoģija : teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. 2019. K. Mārtinsones un V. Sudrabas zinātniskajā redakcijā.
Papildu literatūra
1Groth-Marnat, G. & Wright, J. 2016. Handbook of Psychological Assessment
2Patient education for health literacy. St. Louis, Missouri: Elsevier
3Richard D. Gross. 2015. Psychology : The Science of Mind and Behaviour
4Špona, A. 2022. Pedagoģija. Rīga: RaKa
5Teresa J. Carter. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities. Information Age Publishing. EBSCOhost E-grāmata. Pieejams RSU tīklā.
6Weiner, Irving B. 2012. Handbook of Psychology, Behavioral Neuroscience. (akceptējams izdevums)