.
Pētniecības metodes un digitālā pratība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:26:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_705 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Ēriksone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. Informāciju tehnoloģijas. Zināšanas par masiera darba vidi un darba uzdevumiem. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studējošajiem zināšanas par digitālo pratību un informācijas tehnoloģiju attīstību. Iegūt vispārēju priekšstatu par medicīnas informācijas meklēšanas iespējām, bibliotēkas resursiem, kā arī veicināt un padziļināt iemaņas medicīnas un veselības aprūpes informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un brīvpieejas medicīnas informācijas resursos, iegūtās informācijas atlasē, izvērtēšanā, apstrādē un pielietošanā studiju darbu veidošanas procesā. Veidot izpratni par pētniecības terminiem, kategorijām, pētniecības pieejām un teorijām, kā arī prast iegūtās teorētiskās zināšanas pielietot praktiskā darbā, iesaistoties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Digitālās kompetences un to nozīme profesionālajā dzīvē. Digitālās tehnoloģijas un digitālā satura veidošana. Informācijas resursi digitālajā bibliotēkā. Informācijpratības jēdziens un informācijas meklēšanas stratēģijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | E resursu repozitorijs. Plaģiātisms, autortiesību likums un studiju darbu ētikas normas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Atsauču veidi un bibliogrāfisko atsauču veidošana. Atsauču veidošanas rīks EndNote. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Inovatīvās informācijas meklēšanas metodes. Datu bāze PubMed: meklēšanas stratēģiju veidošana, darbības ar rezultātiem un rezultātu saglabāšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zinātnes funkcijas, zinātniskās pētniecības process, pētniecības jēdzieni. Pētījuma projekts. Pētījuma problēmas noteikšana, pētījuma mērķis, uzdevumi. Pētījumu ētiskie principi un to regulējošie normatīvie akti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Metodoloģijas aspekti – zināšanu patiesums, validitāte, stratēģijas pamatprincipi. Pētniecībā izmantojamā literatūra, pētījuma teorētiskais pamatojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pētniecības metodes, pētījumu veidi (dizaini). Pētniecības posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētniecības instrumenti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Domu karte – informācijas strukturēšana, pētījuma problēmas definēšana – problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais pielietojums. Pētījuma mērķis un darba uzdevumi. Pētījuma hipotēze, pētījuma jautājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētniecības stratēgija. Pētījuma dalībnieku (respondentu) izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu izlases veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Pētījuma instrumentu struktūra un izstrāde. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošana un adaptācijas process. Instrumentu atbilstība pētījuma stratēģijai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījuma norise un pētījuma pārskats – pētījuma datu ievākšana, apstrāde un aprakstīšana, interpretācija. Secinājumi. Zinātniskās literatūras analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar mācību literatūru, studiju materiāliem, e-studiju vidi. Iepazīties ar RSU un LF dokumentāciju, kas ir saistoša kvalifikācijas darba izstrādei. 1. Izmantojot elektroniskos resursus, meklē pētījumus, zinātniskus rakstu datu bāzēs par iepriekš noteiktu tēmu un izanalizē atrasto pētījumu pēc e-studijās ievietotas shēmas (parauga) un veido PowerPoint prezentāciju. Izmantoto literatūru noformē atbilstoši prasībām. 2. Domu karte un pētījuma tēmas formulējums. Tēmas argumentācija un aktualitātes. 3. Pētījuma dizains un pētījuma dalībnieki. 4. Pētījuma instrumenta izstrāde. 5. Pētījuma projekta pieteikums. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa saturu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdarbība praktiskajās nodarbībās, 100% izpildot tajās paredzētos patstāvīgos darbus un mājas darbus (45%). 2. Regulāra un pastāvīga norādītās teorētiskās literatūras apguve (5%). 3. Eksāmens – pētījuma projekta un pētījuma instrumenta aizstāvēšana (prasmes strādāt ar zinātnisko literatūru, plānot pētījuma gaitu, efektīva pētījuma instrumenta izveide) (50%). 1. semestra beigās: semestra ieskaite; 2. semestra beigās: eksāmens. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā, atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Studējošie spēs atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi masiera profesijā, kā arī spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. Pārzinās un izpratīs digitālās kompetences nozīmību darba vidē. Studējošie spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. Aprakstīs pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus, kā arī spēs identificēt pētījumam nepieciešamos instrumentus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības, atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. Pratīs iegūt, veidot, rediģēt, strukturēt un analizēt digitālo saturu. Pratīs pielāgot digitālo vidi, ierīces un aizsargāt digitālo saturu. Studiju kursa rezultātā studējošais pratīs teorētiskās zināšanas pielietot praksē, pratīs analizēt pētnieciskos darbus, noteikt zinātniskās kategorijas, izvirzīt pētniecības mērķi un organizēt pētījuma norisi, sasniedzot pētījuma rezultātu. Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. Spēs iekļauties digitālā vidē un sagatavot darbam nepieciešamos digitālā satura materiālus. Spēs pastāvīgi analizēt zinātnisko literatūru un veikt praktisku pētījumu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Autoru kolektīvs. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Raka, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Raka, 2014 | ||||||||
3 | Kroplijs A., Rašcevska M. 4. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga, Raka, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Lasmanis A. Datu ieguves, apstrādes un analīzes metodes pedegoģijas un psiholoģijas pētījumos. 2002. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls informācijpratībā. Spila D., Znotiņa I. Rīga: RSU, 2014 | ||||||||
6 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013. – 76 lpp. | ||||||||
7 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana.. Rīga: RSU, 2019 | ||||||||
8 | Znotiņa I. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi - labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana. Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2018 | ||||||||
2 | Thomas, D. and Hodges, I. Designing and Managing Your Research Project: Core Skills for Social and Health Researchers. London: Sage, 2010 |