.
Orientēšanās pamati un didaktika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:40:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_023 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Smila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi apgūti iepriekšējie studiju kursi modulī: Vispārīgā pedagoģija, Pieaugušo izglītība, Visp. un attīstības psiholoģija, Anatomija, Fizioloģijas pamati, Sporta filozofijā, Pirmā palīdzība, Vecumposmu fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem iespēju apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas orientēšanās pamatu mācīšanai sporta pedagoģijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē. Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
3 | Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana) | Lekcijas | 7.00 | cits | |||||
5 | Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem | Nodarbības | 6.00 | cits | |||||
6 | Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
7 | Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. | Nodarbības | 8.00 | cits | |||||
8 | Studiju kursa rezultātu pašvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē. Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
4 | Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana) | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
5 | Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
6 | Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
8 | Studiju kursa rezultātu pašvērtējums. | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Uzdevumi studiju kursa 1. daļā - Rīgā; Uzdevumi 2. daļā - brīvdabas nometnē; Studenta attieksme pret izglītošanos, individuālā attīstības dinamika. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzinās un spēs pieliet: Orientēšanās tehnikas veidi un būtība; tehnikas un taktikas mācīšanas metodikā; mācību-treniņu procesa drošības noteikumos un to organizēšanā; atbilstoši vecumposma audzēkņu attīstībai un mācīšanas īpatnībām; profesionālo ētikas un drošības noteikumu, higiēnas prasības, sanitārās normas un materiāli-tehniskais nodrošinājums. | ||||||||
Prasmes: | Spēs patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes orientēšanās mācību procesa un nodarbību plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, izvēloties un pielietojot atbilstošas metodes, līdzekļus un ievērojot pedagoģiskos principus nodarbību organizēšanā āra vides apstākļos. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. Veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību. Izmantot globālo pozicionēšanas sistēmu (GPS), modernās tehnoloģijas atgriezeniskās saiknes iegūšanai, savu un audzēkņu sasniegumu (darbību) izvērtēšanai. | ||||||||
Kompetences: | Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi. Spēj pamatot atgriezniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Skola “2030” | ||||||||
4 | Smila B., Vārna A.,Indriksone L. Orientēšanās pamati. Rīga: LOF, 2016, 52.lpp | ||||||||
5 | Orientēšanās lekcijas LSPA KVS sistēmā | ||||||||
6 | Tūrisma likums | ||||||||
7 | Ārzemju studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Tourism Law | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierings forbundet. Rīga, 1997. -144 lpp. | ||||||||
2 | Magnets | ||||||||
3 | Nzorienteering | ||||||||
4 | LOF | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information. |