Pārlekt uz galveno saturu

Orientēšanās pamati un didaktika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:40:28
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_023LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Baiba Smila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)18Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas60
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sekmīgi apgūti iepriekšējie studiju kursi modulī: Vispārīgā pedagoģija, Pieaugušo izglītība, Visp. un attīstības psiholoģija, Anatomija, Fizioloģijas pamati, Sporta filozofijā, Pirmā palīdzība, Vecumposmu fizioloģija.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas orientēšanās pamatu mācīšanai sporta pedagoģijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.Lekcijas1.00auditorija
2Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē. Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.Lekcijas3.00cits
3Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formasNodarbības1.00cits
4Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)Lekcijas7.00cits
5Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiemNodarbības6.00cits
6Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.Nodarbības3.00cits
7Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.Nodarbības8.00cits
8Studiju kursa rezultātu pašvērtējums.Lekcijas1.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mācību saturs jomā „Orientēšanās P+D”. Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra aktivitātēs.Lekcijas1.00auditorija
2Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un Pasaulē. Orientēšanās veidi - skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.Lekcijas1.00cits
3Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formasNodarbības0.50cits
4Orientēšanās tehnika (kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana)Nodarbības2.00cits
5Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiemNodarbības2.00cits
6Orientēšanās aktivitātes kā sacensību elements – individuālā orientēšanās sacensības.Nodarbības1.00cits
7Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.Nodarbības2.00cits
8Studiju kursa rezultātu pašvērtējums.Nodarbības0.50cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Uzdevumi studiju kursa 1. daļā - Rīgā; Uzdevumi 2. daļā - brīvdabas nometnē; Studenta attieksme pret izglītošanos, individuālā attīstības dinamika.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzinās un spēs pieliet: Orientēšanās tehnikas veidi un būtība; tehnikas un taktikas mācīšanas metodikā; mācību-treniņu procesa drošības noteikumos un to organizēšanā; atbilstoši vecumposma audzēkņu attīstībai un mācīšanas īpatnībām; profesionālo ētikas un drošības noteikumu, higiēnas prasības, sanitārās normas un materiāli-tehniskais nodrošinājums.
Prasmes:Spēs patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes orientēšanās mācību procesa un nodarbību plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, izvēloties un pielietojot atbilstošas metodes, līdzekļus un ievērojot pedagoģiskos principus nodarbību organizēšanā āra vides apstākļos. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. Veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību. Izmantot globālo pozicionēšanas sistēmu (GPS), modernās tehnoloģijas atgriezeniskās saiknes iegūšanai, savu un audzēkņu sasniegumu (darbību) izvērtēšanai.
Kompetences:Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. Organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi. Spēj pamatot atgriezniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp. (akceptējams izdevums)
2Indriksone L., Smila B. Orientēšanās. II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp. (akceptējams izdevums)
3Skola “2030”
4Smila B., Vārna A.,Indriksone L. Orientēšanās pamati. Rīga: LOF, 2016, 52.lpp
5Orientēšanās lekcijas LSPA KVS sistēmā
6Tūrisma likums
7Ārzemju studentiem/For international students:
8Tourism Law
Papildu literatūra
1Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierings forbundet. Rīga, 1997. -144 lpp.
2Magnets
3Nzorienteering
4LOF
Citi informācijas avoti
1Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information.