.
Sporta fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 08:53:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_035 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Pontaga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 6 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas Cilvēka anatomijā, fizioloģijas un bioķīmijas pamatos. 2.studiju gadā vecumposmu fizioloģijā apgūtās zināšanas. 2.studiju gadā vecumposmu fizioloģijā un sporta fizioloģijā apgūtās zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Iemācīt sporta fizioloģijas pamatjēdzienus, analizēt organisma adaptācijas mehānismus un darbaspējas noteicošos faktorus dažāda rakstura sporta slodzēs, veidot iemaņas atsevišķu fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem: karstumam, aukstumam, viduskalnei un augstkalnei, ūdens videi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Rakstiska ieskaite par sporta fizioloģijas tēmām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem kontroldarbiem (seminārien) par tēmām: 1) muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie fizioloģiskie stāvokļi un kustību iemaņu attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 2) spēka, spēka izturības, ātrspēka, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 3) vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums; 4) organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. Izstrādāt laboratorijas darbus: 1) proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana; 2) maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana; 3) vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. Nepilna laika neklātienē studējošajiem gatavoties pārbaudījumam (ieskaitei) sporta fizioloģijā.studējošajiem par visām sporta fizioloģijas tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas un kompetences sporta fizioloģijā tiek novērtētas 4 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par četriem tēmu blokiem (1) muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie fizioloģiskie stāvokļi un kustību iemaņu attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 2) spēka, spēka izturības, ātrspēka, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums; 3) vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums; 4) organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas 3 laboratorijas darbos 1) proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana; 2) maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana; 3) vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. Laboratorijas darbiem jābūt nostrādātiem un ieskaitītiem. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 4 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšana: 1. Muskuļu enerģētika, sportam raksturīgie stāvokļi, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. 2. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 3. Vispārēja aerobā izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. 5. Proprioreceptīvo sajūtu asuma un vestibulārās stabilitātes noteikšana. 6. Maksimālā izometriskā spēka, vertikālā lēciena augstuma un jaudas noteikšana. 7. Vispārējās aerobās izturības noteikšana, veicot slodzes testu uz veloergometra. 8. Neklātienes studentiem nav semināru un kontroldarbu, bet ir jānokārto rakstiska ieskaite par visām sporta fizioloģijas tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzinās: 1. Enerģijas avoti muskuļu darbam dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. 2. Funkcionālās izmaiņas organismā sportam raksturīgo stāvokļu laikā un dažādas intensitātes sporta slodzēs. 3. Fizisko īpašību attīstīšanas un kustību iemaņu apgūšanas fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma darbaspējas, dažādos ārējās vides apstākļos. | ||||||||
Prasmes: | Noteikt cilvēka fiziskās darbaspējas, izpildot spēka, ātrspēka, ātruma, aerobo spēju, līdzsvara, lokanības testus. | ||||||||
Kompetences: | 1. Noteikt fizisko īpašību rādītājus un salīdzināt ar literatūras datiem. 2. Novērtēt sportista kardiorespiratorās sistēmas trenētības pakāpi, izmantot sporta fizioloģijas zināšanas praktiskajā darbībā: vērtējot skolēnu fizisko sagatavotību u.c. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pontaga I. Aerobās izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2014., 44 lpp. | ||||||||
2 | Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 1. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2023., 81 lpp. | ||||||||
3 | Pontaga I. Spēka, spēka izturības, ātrspēka un ātruma attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 2. daļa. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2023., 54 lpp. | ||||||||
4 | Kenney W.L., Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Human Kinetics, 2022, printed in UK, 672 p. | ||||||||
5 | Katch V.L., McArdle W.D., Katch F.I. Essentials of Exercise Physiology. 4th edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2016, printed in China, 679 p. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
7 | Kenney W.L., Wilmore J.H., Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise. 8th edition. Human Kinetics, 2022, printed in UK, 672 p. | ||||||||
8 | Katch V.L., McArdle W.D., Katch F.I. Essentials of Exercise Physiology. 4th edition. Lippincott Williams and Wilkins, 2016, printed in China, 679 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Whyte G. (Ed.). The Physiology of Training. Churcill Livingstone, Elsevier, 2006, 246 p. | ||||||||
2 | Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008., 54. – 69. lpp. | ||||||||
3 | Pontaga I. Aerobās izturības treniņš. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata (redaktori: R. Līcis, U. Grāvītis, S. Luika). Latvijas Treneru tālākizglītības centrs. Izdevējs SIA „DUE”, 2015, 148 – 167 lpp. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Whyte G. (Ed.). The Physiology of Training. Churcill Livingstone, Elsevier, 2006, 246 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Brēmanis E. Sporta fizioloģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 1991., - 245 lpp. | ||||||||
2 | Hoffman J. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. Human Kinetics, 2014, printed in USA, 344 p. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Hoffman J. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. Human Kinetics, 2014, printed in USA, 344 p. |