Pārlekt uz galveno saturu

Rotaļas un koriģējošā vingrošana pirmsskolā, skolā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:48:46
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_046LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Uģis Ciematnieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)24Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas52
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas30
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura programmas 1.un 2.studiju gada studiju priekšmetu apguve 4 – 10 ballu līmenī. Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filozofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II
Mērķis:
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu variantu modelēšanā un slodzes regulēšanā ar mainītiem noteikumiem, izglītojamo pasākumu organizēšanā
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kustību rotaļu vēsture, daudzveidība, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi kustību rotaļu metodikā skolas sporta izglītībā. Kustību rotaļu loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00cits
2Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā. Drošības pasākumi un noteikumi kustību rotaļu, spēļu un stafešu vadīšanā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā.Lekcijas1.00cits
3Kustību rotaļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Drošības pasākumi un noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs.Nodarbības1.00cits
4Izvēles kustību rotaļas vadīšana. Kustību rotaļas ar daudzveidīgu inventāru.Nodarbības2.00cits
5Kustību rotaļas pirmsskolā vadīšana. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas.Nodarbības3.00cits
6Kustību rotaļa sākumskolā. Kustību rotaļas kustību prasmju pilnveidošanai.Nodarbības3.00cits
7Šķēršļu joslas vadīšana. Vispārējo, sociālo un caurviju prasmju veidošana.Nodarbības2.00cits
8Kustību rotaļas pamatskolā vadīšana. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai.Nodarbības2.00cits
9Mācību spēles vidusskolā vadīšana vai stafetes vadīšana. Drošības nosacījumu un metodikas ievērošanaNodarbības2.00cits
10Stafetes vadīšana. Drošības nosacījumu un metodikas ievērošanaNodarbības2.00cits
11Drošības pasākumu un noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika.Nodarbības1.00cits
12Kustību rotaļu pasākumu organizēšana un vadīšana.Nodarbības6.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kustību rotaļu vēsture, daudzveidība, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi kustību rotaļu metodikā skolas sporta izglītībā. Kustību rotaļu loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas0.50cits
2Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā. Drošības pasākumi un noteikumi kustību rotaļu, spēļu un stafešu vadīšanā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā.Lekcijas0.50cits
3Kustību rotaļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika pirmsskolā un skolā. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Drošības pasākumi un noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs.Lekcijas1.00cits
4Izvēles kustību rotaļas vadīšana. Kustību rotaļas ar daudzveidīgu inventāru.Nodarbības1.00cits
5Kustību rotaļas pirmsskolā vadīšana. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas.Nodarbības1.00cits
6Kustību rotaļa sākumskolā. Kustību rotaļas kustību prasmju pilnveidošanai.Nodarbības1.00cits
7Šķēršļu joslas vadīšana. Vispārējo, sociālo un caurviju prasmju veidošana.Nodarbības1.00cits
8Kustību rotaļas pamatskolā vadīšana. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai.Nodarbības1.00cits
9Mācību spēles vidusskolā vadīšana vai stafetes vadīšana. Drošības nosacījumu un metodikas ievērošanaNodarbības1.00cits
10Stafetes vadīšana. Drošības nosacījumu un metodikas ievērošanaNodarbības1.00cits
11Drošības pasākumu un noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs. Kustību rotaļu un spēļu izvēles pamatojums stundas ievadsagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Kustību rotaļu vadīšanas metodika.Nodarbības1.00cits
12Kustību rotaļu pasākumu organizēšana un vadīšana.Nodarbības5.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Gatavošanās praktiskai kustību rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles kustību rotaļa. Kustību rotaļa pirmsskolā. Kustību rotaļa sākumskolā. Kustību rotaļa pamatskolā. Mācību spēle vidusskolā. Stafete. No iepriekšminētajām: kustību rotaļas un spēles stundas ievada sagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai. Kustību rotaļas prasmju pilnveidošanai. Kustību rotaļas vispārējo, sociālo un caurviju prasmju veidošanai. Kustību rotaļas ar daudzveidīgu inventāru. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs. 2. Gatavošanās praktiskai modelētu kustību rotaļu un to variantu vadīšanai pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. Kustību rotaļu modelēšana: variantu veidošana, pielāgošana atbilstošiem apstākļiem, kontingentam un izglītojamo individuālās attīstības vajadzībām, kā arī stundā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Stafetes vadīšanas nosacījumu ievērošana. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem. 3. Kustību rotaļu un spēļu plānu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas dažādām vecuma grupām; kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai; kustību rotaļas prasmju pilnveidošanai; kustību rotaļas vispārējo, sociālo un caurviju prasmju veidošanai; muzikālās, ritma un sižeta rotaļas; vadošo izvēli; komandu veidošanu; kustību rotaļu modelēšanu. 4. Gatavošanās kustību rotaļu pasākuma vadīšanai, plāna izstrāde un pasākuma organizēšana (vai sižeta stundas veidošana). Pašnovērtējums, tā pamatojums par izstrādāto plānu un kustību rotaļu pasākumu. Kustību rotaļu apraksta (pierakstu) sagatavošana. 5. Gatavošanās teorētiskajam pārbaudījumam kustību rotaļu metodikā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte teorētiskajās, metodiski praktiskajās nodarbībās, semināros – 25% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi, gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 25%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izpratnes līmenī: 1. Rotaļu un spēļu daudzveidība, klasifikācijas veidi, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. Lietošanas līmenī: 2. Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas).
Prasmes:Lietošanas līmenī: 3. Praktiski plānot, vadīt kustību rotaļas un spēles, un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartu un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā. 4. Pielietot rotaļu variantu modelēšanu un slodzes regulēšanu praktiskā rotaļu vadīšanā. 5. Demonstrēt apgūtās iemaņas kustību rotaļu organizēšanā un vadīšanā mācību pasākumā.
Kompetences:6. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās kustību rotaļās un spēlēs, atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartam un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā. 7. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus kustību rotaļās un spēlēs, to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās kustību rotaļās un fiziskās aktivitātēs. 8. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar kustību rotaļām un spēlēm drošumu un pasākuma skolā ar kustību rotaļām drošumu. 9. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus kustību rotaļu apguvē. 10. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus kustību rotaļu apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 11. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu mācību aktivitātēs. 12. Spēja radoši izvēlēties mācību līdzekļus kustību rotaļās un spēlēs, integrējot veselību un drošības saturu, kā arī citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 13. Spēja identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās kustību rotaļās un spēlēs, un veikt preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bula-Biteniece, I, Jansone, R., & Piech, K. (2014). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga: RaKa, 179 lpp.
2Dravniece, I. (2023). Rotaļas pirmsskolā un skolā. Lekcija. Rīga: LSPA.
3Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati 1., 2. daļa. Rīga: LSPA.
4Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga: RaKa, 336 lpp.
5Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Kolektīvā monogrāfija. Rīga: RaKa, 567 lpp.
6Ķīsis, I. (2002). Sporta treniņa teorija 1., 2. daļa. Rīga: LSPA, 76 lpp.
7Dravniece, I. (2018). Latviešu tautas tradicionālās rotaļas. Rīga: LSPA, 75 lpp.
8Jonikāne, I. (1983). Kustību rotaļas. Metodisks materiāls. Rīga: LVFKI, 75 lpp.
9Laiviņa, M. (1992). Rotaļas. Rīga: Zvaigzne ABC, 238 lpp.
10Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin.red. D.Namsone.
11Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.
12Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
13Likumi/Laws
14Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
15Sports un veselība 1.–9. klasei. (2019). Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179 lpp.
Papildu literatūra
1Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: Raka, 172 lpp.
2Lielā Spēļu enciklopēdija. (2007). Kušneres red. Rīga: Jumava, 359 lpp.
3Lielā spēļu grāmata. (2015). Jērinaites red. Rīga: Zvaigzne ABC, 436 lpp.
4Liepa, M., & Liepa, A. (1992). Rotaļas. Rīga: Zvaigzne ABC, 183 lpp.
5Ošs, J., Rinks, J., & Slavietis, J. (1993). Rotaļnieks. Rīga: Zinātne, 151 lpp.
6Visādas spēles. (2003). Celmiņas red. Rīga: Zvaigzne ABC, 95 lpp.
7100 spēles un rotaļas. (2014). Kartīšu komplekts. Rīga: Zvaigzne ABC, 50 kartītes.
8Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.
9Sport games in modern school. (2016). Kolektīvā monogrāfija. Rīga, P. 56.
Citi informācijas avoti
1Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Rīga: ISEC.
2Jansone, R., Bula-Biteniece, I., Kalniņa, L., & Tripāne, T. (2011).Vingro kopā ar mani. Rīga: VISC.