.
Traumas sportā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.10.2024 09:01:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_053 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, Dinamiskajā anatomijā, Fizioloģijā, Sporta fizioloģijā, Pirmajā palīdzībā, Biomehānikā, Sporta teorijā un metodikā. Sporta pedagoģija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas par traumām sportā, to cēloņiem, izpausmēm un traumu profilaksi sporta nodarbībās. Iegūt prasmes un kompetenci RICE principu pielietošanā pirmajā palīdzībā, sporta traumu gadījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta traumas, klasifikācija, cēloņi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mīksto audu traumas. Pirmā palīdzība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Traumatisms atsevišķos sporta veidos. Noguruma, pārslodzes, locītavu traumas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Patoloģiski stāvokļi sporta nodarbībās. Pirmā palīdzība, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Traumu profilakse sporta veidos. Elastīgās saites, ortozes. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta traumas, klasifikācija, cēloņi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mīksto audu traumas. Pirmā palīdzība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Traumatisms atsevišķos sporta veidos. Noguruma, pārslodzes, locītavu traumas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Patoloģiski stāvokļi sporta nodarbībās. Pirmā palīdzība, profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Traumu profilakse sporta veidos. Elastīgās saites, ortozes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās semināra nodarbībām, kolokvijiem, eksāmenam. Referāta sagatavošana prezentācijai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultāti tiek vērtēti 10 ballu sistēmā praktiskajās nodarbībās semināros, kolokvijos pēc studentu zināšanu un prasmju apguves un kompetences, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. Kopējā vērtējumā tiek vērtēta: - Attieksme pret studijām, attīstības dinamikas, darbība semināros (10%) - Patstāvīgi segatavotā referāta kvalitāte un spēja diskutēt par traumu profilaksi izvēlētā sporta veidā (20%), - Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%). Semināru, referātu un kolokviju vērtēšanas kritēriji: Semināru nodarbības: 1 punkts – piedalīšanās seminārā, diskusijās 3 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana 3 punkti – attieksme, attīstība dinamikā Referāts: 2,0 punkti – formāls apraksts, izmantojot atsevišķu autoru darbus 3,0 punkti – apraksts pilnā apjomā, izmantojot 5-6 autoru darbus 5,0 punkti – apraksts pilnā apjomā ar ilustrācijām, ar materiāla analīzi, izmantojot 7-8 autoru darbus Kolokviju vērtēšanas kritēriji 3,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 6,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 8,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 12,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu saistot ar sporta zinātnes atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Vērtēšanas skala: Punkti Balles 1 - 4 1 5 - 7 2 8 - 10 3 11 - 13 4 14 - 17 5 18 - 21 6 22 - 25 7 26 - 30 8 31 - 33 9 34 - 35 10 Galīgais vērtējums: Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Ja iegūtā punktu summa ir mazāka par 11 punktiem, kas nepieciešama zemākā pozitīvā vērtējuma iegūšanai, tad papildus jākārto teorētiskais pārbaudījums. Lai studentu pielaistu pie teorētiskā pārbaudījuma iepriekš jānokārto studiju kursa prasības. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par traumu cēloņiem, pirmo palīdzību, ārstēšanas principiem un rehabilitāciju sportistiem. Traumu profilakse sporta nodarbībās. Pārzinās raksturīgākās traumas atsevišķos sporta veidos, cēloņus, pazīmes. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumos, pielietot RICE principus sportistiem. | ||||||||
Kompetences: | Sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumos sportistiem, ievērojot RICE principus. Profilaktiski novērst traumatismu sporta noearbībās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Brukner P., Khan K. 2017. Brukner &Khan’s Clinical Sports Medicine. Mcgraw Medical. 10.1136/bjsm.2005.022889]. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pinyao Rui, Jill J. Ashman, Akintunde Akinseye. National Health Statistics Reports Number 133. November 15, 2019 U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES Centers for Disease Control and Prevention National Center for Health Statistics Emergency Department Visits for Injuries Sustained During Sports and Recreational Activities by Patients Aged 5–24 Years, 2010–2016. | ||||||||
2 | Kellerman, R.D. 2021. Common Sports Injuries , in Conn's Current Therapy Sports Injuries. Corey Joseph, Caroline F. Finch, 2017. International Encyclopedia of Public Health. 2nd ed. | ||||||||
3 | Sporta traumatisms | ||||||||
4 | Schneider, S., et al. 2006. Sports injuries: Population based representative data on incidence, diagnosis, sequelae, and high risk groups. British journal of sports medicine. 40. 334-9; discussion 339 | ||||||||
5 | Ārzemju studentiem/For international students | ||||||||
6 | Pinyao Rui, Jill J. Ashman, Akintunde Akinseye. National Health Statistics Reports Number 133. November 15, 2019 U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES Centers for Disease Control and Prevention National Center for Health Statistics Emergency Department Visits for Injuries Sustained During Sports and Recreational Activities by Patients Aged 5–24 Years, 2010–2016. | ||||||||
7 | Kellerman, R.D. 2021. Common Sports Injuries , in Conn's Current Therapy Sports Injuries. Corey Joseph, Caroline F. Finch, 2017. International Encyclopedia of Public Health. 2nd ed. | ||||||||
8 | Schneider, S., et al. 2006. Sports injuries: Population based representative data on incidence, diagnosis, sequelae, and high risk groups. British journal of sports medicine. 40. 334-9; discussion 339 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Stop Sports Injuries | ||||||||
2 | Our knowledge of orthopaedics. Your best health. | ||||||||
3 | Insurance information institute | ||||||||
4 | AOASSN | ||||||||
5 | International Federation of Sports Medicine |