.
Rekreācijas pamati un resursi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 10:33:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_062 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Krauksta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 4 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas prasmes un iemaņas profesionālās bakalaura programmas “Sporta zinātne” nozares kursos - pedagoģijā, psiholoģijā, anatomijā, fizioloģijā, biomehānikā, sporta veidu pamatos un didaktikā, rekreācijas PPK kursos un C kursos I, II, III studiju gados. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem iespēju apgūt rekreācijas speciālists kvalifikāciju, kuri var profesionālā līmenī stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku valstī un pasaulē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
2 | Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
3 | Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
4 | Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
5 | Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
6 | Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktori | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
6 | Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstība | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijā | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADT | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums – eksāmens. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; gala pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku un normatīviem aktiem valstī, Eiropā un pasaulē. 2. Rekreācijas un rekreācijas procesa mijiedarbību ar citām zinātnes nozarēm, rekreācijas ieguvumi fiziskā, emocionālā un garīgā atjaunošanā, veselības uzlabošanā. 3. Rekreatīvo aktivitāšu raksturojums, to vajadzības, pieejamība un izvēles motivējošie faktori, atbilstoši dzimumam un vecumam. 4. Latvijas un Eiropas iniciatīvas rekreācijas jomā (normatīvie akti sabiedrības fiziskās aktivitātes veselības un sporta veicināšanā, tūrismā, vides aizsardzībā, kultūrvēsturisko un dabas resursu izmantošanā, uzņēmējdarbībā). 5. Rekreatīvie resursi. Rekreācijas un tūrisma, rekreatīvo un tūrisma resursu sinerģija. 6. Dabas un kultūrvēsturiskie resursi. Resursu kapacitāte, ilgtspējība un pieejamība. 7. Rekreatīvo aktivitāšu norises vietas, rekreatīvie resursi Latvijā un ES, pasaulē. 8. Rekreācijas speciālista darbības specifika un profesionālo ētikā. | ||||||||
Prasmes: | 1. Prasme pamatot rekreācijas būtību un rekreatīvo resursu izmantošanu garīgā, emocionālā un fiziskā atjaunošana, veselības uzlabošanā. 2. Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes rekreatīvo resursu izvēlei atbilstošām rekreatīvām aktivitātēm un klientu vajadzībām un spējām. 3. Prasme pamatot rekreācijas būtību, nepieciešamību un ieguvumus, cilvēka fiziskai garīgai un emocionālai atjaunošanai. 4. Prasme novērtēt dabas resursu/ objektu kvalitatīvos un kvantatīvos aspektus, atbilstoši rekreācijas vajadzībām. 5. Prasme izmantojot teorētiski apgūtos rekreācijas pamatus un resursu, veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību. | ||||||||
Kompetences: | 1. Spēja analizēt un interpretēt rekreācijas būtību, ar rekreācijas jomu saistītos politikas dokumentus un normatīvo aktus. 2. Spēja saskatīt, identificēt un novērtēt vides resursu pieejamību, kapacitāti un ilgtspējību. 3. Spēja komunicēt ar sabiedrību par rekreāciju, rekreācijas resursiem, veidu un līdzekļu izmantošanu cilvēka fiziskā, garīgā un emocionālā atjaunošanā. 4. Spēja rosināt rekreācijas pakalpojumu izmantošanu sabiedrībā. 5. Spēja izmantot zināšanas un prasmes zinātniskos pētījumos. 6. Nepārtraukta profesionālās kompetences pilnveidošana, mācīšanās, atbilstoši jaunākām tendencēm rekreācijas jomā. 7. Spēja prezentēt materiālu, pamatot, argumentēt un interpretēt ar teorētiskiem aspektiem un praktisko pieredzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Trušinš J. (1996). Rekrealoģija – zinātne par atpūtu. R.: Zinātne, 83 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp. | ||||||||
3 | McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning. | ||||||||
4 | Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Tourism and recreation [tiešsaiste]. | ||||||||
6 | Introduction to commercial recreation and tourism | ||||||||
7 | Queensland Government. "What is Recreation?" | ||||||||
8 | Kubrická et al. (2016). LEISURE TIME MANAGEMENT AND RECREATION | ||||||||
9 | Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
11 | Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp. | ||||||||
12 | McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning. | ||||||||
13 | Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums) | ||||||||
14 | Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Grīnfelde I., Klepers A., Smaļinskis J. Velotūrisma plānotāja un pakalpojumu sniedzēja rokasgrāmata. 33 lpp | ||||||||
2 | Makkerčers R., Du Korsa H. (2007). Kultūras tūrisms: tūrisma un kultūras mantojuma pārvaldības partnerība. Rīga: Neptūns. 280 lpp. | ||||||||
3 | Brencis A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība | ||||||||
4 | LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapa. (2023). Publikācijas, pētījumi, normatīvie akti | ||||||||
5 | LATVIJAS TŪRISMA ATTĪSTĪBAS RĪCĪBAS PLĀNS 2021. – 2027. GADAM | ||||||||
6 | A. van der Steina, M. Rozīte M. et al. (2019). LATVIJAS TŪRISMA NOZARES ANALĪZE | ||||||||
7 | Latvijas Lauku tūrisma asociācija “Lauku ceļotājs” (Latvija) | ||||||||
8 | World Tourism Organisation | ||||||||
9 | Āra rekreācijas un izglītības asociācija (AORE) | ||||||||
10 | World Leisure and Recreation Association | ||||||||
11 | Journal of Leisure Research | ||||||||
12 | Therapeutic Recreation Journal | ||||||||
13 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
14 | World Tourism Organisation | ||||||||
15 | Journal of Leisure Research | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information |