Pārlekt uz galveno saturu

Rekreācijas pamati un resursi

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 10:33:32
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_062LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daina Krauksta
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas18
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas prasmes un iemaņas profesionālās bakalaura programmas “Sporta zinātne” nozares kursos - pedagoģijā, psiholoģijā, anatomijā, fizioloģijā, biomehānikā, sporta veidu pamatos un didaktikā, rekreācijas PPK kursos un C kursos I, II, III studiju gados.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju apgūt rekreācijas speciālists kvalifikāciju, kuri var profesionālā līmenī stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku valstī un pasaulē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.Lekcijas3.00cits
2Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.Lekcijas3.00cits
3Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.Nodarbības3.00cits
4Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktoriNodarbības3.00cits
5Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.Lekcijas2.00cits
6Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstībaLekcijas1.00cits
7Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijāLekcijas1.00cits
8ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADTLekcijas1.00cits
9Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.Nodarbības4.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Studiju kursa Rekreācijas pamati un resursi mērķi un uzdevumi. Rekreācijas speciālistu sagatavošanas aspekti, darbības jomas. Rekreācijas speciālista darbības profesionālā ētika. Rekreācijas sociālā un ekonomiskā nozīmība cilvēka fizisko, emocionālo un garīgo spēju atjaunošanā.Lekcijas1.00cits
2Rekreācijas rašanās, terminoloģija, funkcijas, rekreācijas daudznozaru sistēma. Rekreācija kā zinātne. Brīvais, atpūtas un rekreācijas laiks.Lekcijas1.00cits
3Rekreācijas vajadzības un motīvi. Rekreācijas āra aktivitāšu fenomens – daba, fiziskās aktivitātes.Nodarbības1.00cits
4Rekreatīvās darbības, aktivitātes, to klasifikācija un izvēles noteicošie faktori – personīgie, sociālie un gadījuma rakstura, iespēju faktoriNodarbības1.00cits
5Rekreācijas resursi, rekreācijas un tūrisma resursu sinerģija skaidrojums, mijiedarbība, likumdošana, normatīvie akti.Lekcijas2.00cits
6Cilvēka un dabas vides konceptuālais modelis. Cilvēka vajadzības un resursu patēriņš. Ilgtspējīga attīstībaNodarbības1.00cits
7Dabas, antropogēnie, tūrisma (lauku, eko, kultūras, u.c.) resursi, to izmantošana rekreācijāNodarbības1.00cits
8ĪADT, Natura 2000. Rekreatīvās darbības ĪADTNodarbības1.00cits
9Rekreatīvās vides izveidošana. Rekreācijas un vides konfliktsituācijas, vides novērtēšana, kapacitāte un vides aizsardzība.Lekcijas2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums – eksāmens. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgie darbi; gala pārbaudījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Stratēģiski un analītiski formulēt rekreācijas būtību, mērķus un funkcijas pamatojoties uz sabiedrības vēsturisko attīstību, rekreatīvo darbību sociālo un ekonomisko potenciālu, iedzīvotāju dzīves kvalitāti, rekreācijas politiku un normatīviem aktiem valstī, Eiropā un pasaulē. 2. Rekreācijas un rekreācijas procesa mijiedarbību ar citām zinātnes nozarēm, rekreācijas ieguvumi fiziskā, emocionālā un garīgā atjaunošanā, veselības uzlabošanā. 3. Rekreatīvo aktivitāšu raksturojums, to vajadzības, pieejamība un izvēles motivējošie faktori, atbilstoši dzimumam un vecumam. 4. Latvijas un Eiropas iniciatīvas rekreācijas jomā (normatīvie akti sabiedrības fiziskās aktivitātes veselības un sporta veicināšanā, tūrismā, vides aizsardzībā, kultūrvēsturisko un dabas resursu izmantošanā, uzņēmējdarbībā). 5. Rekreatīvie resursi. Rekreācijas un tūrisma, rekreatīvo un tūrisma resursu sinerģija. 6. Dabas un kultūrvēsturiskie resursi. Resursu kapacitāte, ilgtspējība un pieejamība. 7. Rekreatīvo aktivitāšu norises vietas, rekreatīvie resursi Latvijā un ES, pasaulē. 8. Rekreācijas speciālista darbības specifika un profesionālo ētikā.
Prasmes:1. Prasme pamatot rekreācijas būtību un rekreatīvo resursu izmantošanu garīgā, emocionālā un fiziskā atjaunošana, veselības uzlabošanā. 2. Patstāvīgi pielieto zināšanas un prasmes rekreatīvo resursu izvēlei atbilstošām rekreatīvām aktivitātēm un klientu vajadzībām un spējām. 3. Prasme pamatot rekreācijas būtību, nepieciešamību un ieguvumus, cilvēka fiziskai garīgai un emocionālai atjaunošanai. 4. Prasme novērtēt dabas resursu/ objektu kvalitatīvos un kvantatīvos aspektus, atbilstoši rekreācijas vajadzībām. 5. Prasme izmantojot teorētiski apgūtos rekreācijas pamatus un resursu, veikt radošu un inovatīvu profesionālu, un pētniecisku darbību.
Kompetences:1. Spēja analizēt un interpretēt rekreācijas būtību, ar rekreācijas jomu saistītos politikas dokumentus un normatīvo aktus. 2. Spēja saskatīt, identificēt un novērtēt vides resursu pieejamību, kapacitāti un ilgtspējību. 3. Spēja komunicēt ar sabiedrību par rekreāciju, rekreācijas resursiem, veidu un līdzekļu izmantošanu cilvēka fiziskā, garīgā un emocionālā atjaunošanā. 4. Spēja rosināt rekreācijas pakalpojumu izmantošanu sabiedrībā. 5. Spēja izmantot zināšanas un prasmes zinātniskos pētījumos. 6. Nepārtraukta profesionālās kompetences pilnveidošana, mācīšanās, atbilstoši jaunākām tendencēm rekreācijas jomā. 7. Spēja prezentēt materiālu, pamatot, argumentēt un interpretēt ar teorētiskiem aspektiem un praktisko pieredzi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Trušinš J. (1996). Rekrealoģija – zinātne par atpūtu. R.: Zinātne, 83 lpp. (akceptējams izdevums)
2Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.
3McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.
4Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums)
5Tourism and recreation [tiešsaiste].
6Introduction to commercial recreation and tourism
7Queensland Government. "What is Recreation?"
8Kubrická et al. (2016). LEISURE TIME MANAGEMENT AND RECREATION
9Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation
10Ārvalstu studentiem/For international students:
11Michael C. Hall and Stephen J. Page. (2014). The Geography of Tourism and Recreation. Environment, place and space. 3rd. ed. Routledge. 422 pp.
12McLean, D. D., & Hurd, A. R. (2015). Kraus’ recreation and leisure in modern society. Burlington Massachusetts: Jones And Bartlett Learning.
13Liis Meeras. (2010). LEISURE AND RECREATION (akceptējams izdevums)
14Zowisło M. Leisure as a Category of Culture, Philosophy and Recreation
Papildu literatūra
1Grīnfelde I., Klepers A., Smaļinskis J. Velotūrisma plānotāja un pakalpojumu sniedzēja rokasgrāmata. 33 lpp
2Makkerčers R., Du Korsa H. (2007). Kultūras tūrisms: tūrisma un kultūras mantojuma pārvaldības partnerība. Rīga: Neptūns. 280 lpp.
3Brencis A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība
4LR Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapa. (2023). Publikācijas, pētījumi, normatīvie akti
5LATVIJAS TŪRISMA ATTĪSTĪBAS RĪCĪBAS PLĀNS 2021. – 2027. GADAM
6A. van der Steina, M. Rozīte M. et al. (2019). LATVIJAS TŪRISMA NOZARES ANALĪZE
7Latvijas Lauku tūrisma asociācija “Lauku ceļotājs” (Latvija)
8World Tourism Organisation
9Āra rekreācijas un izglītības asociācija (AORE)
10World Leisure and Recreation Association
11Journal of Leisure Research
12Therapeutic Recreation Journal
13Ārvalstu studentiem/For international students:
14World Tourism Organisation
15Journal of Leisure Research
Citi informācijas avoti
1Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information