Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālā ētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.10.2024 12:23:41
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_074LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Monta Jakovļeva
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sporta filozofija, vadības pamati, saskarsmes psiholoģija.
Mērķis:
Dot iespēju topošajam sporta speciālistam apgūt nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences profesionālās ētikas jomā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālās ētikas priekšmets un paveidi. Profesionālās morāles struktūraLekcijas1.00auditorija
2Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveidsNodarbības1.00auditorija
3Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekssNodarbības2.00auditorija
4Ētiskās vērtības sportāNodarbības1.00auditorija
5Uzvedības un darba kultūras būtībaNodarbības1.00auditorija
6Trenera ētika. Sporta skolotāja ētika. Sporta darba vadītāja ētika. Rekreācijas speciālista ētikaNodarbības4.00auditorija
7Ētiskie vadības stili komunikācijāNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālās ētikas priekšmets un paveidi. Profesionālās morāles struktūraLekcijas1.00auditorija
2Sporta ētika kā normatīvās ētikas paveidsNodarbības0.50cits
3Profesionālās ētikas kodeksi. Sporta ētikas kodekssNodarbības1.00auditorija
4Ētiskās vērtības sportāNodarbības1.00auditorija
5Uzvedības un darba kultūras būtībaNodarbības0.50auditorija
6Trenera ētika. Sporta skolotāja ētika. Sporta darba vadītāja ētika. Rekreācijas speciālista ētikaNodarbības1.00auditorija
7Ētiskie vadības stili komunikācijāNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras avotu studijas, eseja par ētisko vērtību nozīmi sportā, prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētiku; profesionālās ētikas kodeksu izvērtēšana; studiju kursa pārbaudes darbs.
Vērtēšanas kritēriji:
Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Vērtējumu ballēs studējošais saņem, apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences atsevišķu uzdevumu izpildē, un arī attieksmi un individuālo dinamiku. Studiju rezultātu vērtēšana - Kopvērtējums ir summatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzinās: 1. Profesionālā ētika. Profesionālās ētikas pamatprincipi, vērtības un normas sportā. 2. Uzvedības un darba kultūrā. 3. Sporta ētikā 4. Par Sporta ētikas kodeksu, Profesionālās ētikas kodeksiem. Par Pasaules Antidopinga kodeksu, antidopinga noteikumiem. 5. Cieņpilna un taisnīga attieksme komunikācijā.
Prasmes:6. Balstīt savstarpējās attiecības uz taisnīgumu, patiesumu un labvēlību, mācot treniņu procesa dalībniekiem atzīt savu neētisko vai kļūdaino rīcību un labot to. 7. Īstenot ētikas principus, izsvērtu lēmumu pieņemšanu, ja nepieciešams sadarbojoties un vienojoties ar vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem un ieinteresētajām personām par ētisku problēmu risināšanu, strīdu risināšanu, spiediena novēršanu utt. treniņu procesā. 8. Veidot treniņu procesā iesaistītām personām prasmi pieņemt ētiskus un pozitīvus lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem. 9. Identificēt un novērst personas un komandas deviantas uzvedības izpausmes (pārtrenēšanās, dopinga lietošana, diskriminācija, aizskaroša uzvedība u.c.) mācību/treniņu procesā. 10. Ievērot sporta un izglītības nozares profesionālās ētikas normas.
Kompetences:11. Spēja patstāvīgi izvērtēt situāciju un pilnveidot treniņu procesa dalībniekiem kompetenci pieņemt ētiskus un pozitīvus lēmumus, izvērtējot informāciju un uzņemoties atbildību par tiem. 12. Spēja ievērot jomai saistošo tiesību aktu prasības un nozares profesionālās ētikas normas. Spēja veidot un vadīt drošu un efektīvu mācību/treniņu vidi, veikt kritisku pašanalīzi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati. Ievads sporta ētikā. Rīga: RaKa, 2003. (akceptējams izdevums)
2Singer P. Practical Ethics. 3rd Ed. 2011. (akceptējams izdevums)
3Ārvalstu studentiem/For international students
4Singer P. Practical Ethics. 3rd Ed. 2011. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Krauksta D., Kuzņecova A. Rekreācijas speciālista ētika. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2013, 63 lpp. (e-studijās)
2Kuzņecova A., Jakovļeva M. Globalizācijas ētika. Studiju palīglīdzeklis Riga: LSPA, 2016. PWP, 35 slaidi. (e-studijās)
3Kuzņecova A., Jakovļeva M. Pilsoniskums un patriotisms: mūsdienu sabiedrības vērtības. Studiju palīglīdzeklis. Rīga: LSPA, 2016. PWP, 100 slaidi (e-studijās)
Citi informācijas avoti
1Lorand, Sigmund. Fair Play in Sport: a moral norm system, 2003.
2World Anti-Doping Code. 2009.