.
Tautas dejas. Sporta dejas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 11:19:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_077 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uģis Ciematnieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 30 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 14 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Skolas un pirmsskolas didaktika; Vispārīgā pedagoģija; Vingrošanas un aerobikas pamati. | ||||||||
Mērķis: | Dod studentiem iespēju iepazīties un apgūt sporta deju un tautas deju terminoloģiju, klasifikāciju, vēsturi, attīstību mūsdienās, vingrojumu un vingrinājumu līdzekļus, deju pamatus, figūras, satvērienus, aptvērienus, tehnisko izpildījumu, deju kompozīciju veidošanu un didaktiskos paņēmienus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tautas dejas vēsture. Tautas deju iedalījums. Vispārējie latviešu Dziesmu un Deju svētki. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
2 | Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: kāju pozīcijas, roku stāvokļi, satvērieni un aptvērieni. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
3 | Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: grupējumi – statiskie un kustībā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Tautas deju soļu kombinācijas individuāli un pāros. Mācīšanas metodika. Polkas veidi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Gadskārtu ieražas, tautas tērpi, to valkāšanas tradīcijas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Gadskārtu ieražas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Ieskaite: Gadskārtu ieražas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Mūsdienu tautas dejas. Pirmsskolas, sākumskolas (sižetiskās). | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Mūsdienu tautas dejas. Pamatskolas, vidusskolas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
12 | Enogrāfiskās dejas četrpāru dejas un astoņpāru dejas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Tautas dejas elementi un to izmantošana radošā procesā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
16 | Sporta deju vēsture, terminoloģija, klasifikācija Uzvedības kultūra deju laukumā, līderība un sevis pasniegšana deju laukumā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
17 | Auguma stāja, kāju pozīcija un roku stāvokļi ST dejās W – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
18 | Deju soļu virziens attiecībā pret telpu, kāju kustību virziens attiecībā pret dejotāja ķermeni, V – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi, W – kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
19 | Pēdu darbība ST dejās, W- kombinācija, V- kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
20 | W – kombinācija, V- kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
21 | LA deju stāja, kāju pozīcija, roku stāvokļi Ch – ritma apguve, sagatavojošie vingrojumi, soļi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
22 | Pēdu darbība LA dejās, J – ritma vingrojumi, sagatavojošie vingrojumi, soļi, Ch – kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
23 | J – kombinācija, Ch – kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
24 | Dalīšanās gājienos, iziešana uz deju laukuma, paklanīšanās, uzvedības kultūra deju laukumā. Dejas polonēze pamatkustības un pārvietošanās laukumā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
25 | Gatavošanās ieskaitei – pāros ST un LA deju soļi un kombinācijas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
26 | Tehniskais izpildījums, ritma izjūta, līderība un sevis pasniegšana stājas izteiksmē, sadarbība pārī - vadīšana un sekošana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
27 | Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
28 | Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
29 | Mēģinājums sporta deju sacensībām | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
30 | Sporta deju sacensības | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
4 | Tautas dejas izteiksmes līdzekļi: tautas deju soļi 2/4 un 3/4 taktsmērā. Muzikālā materiāla izvēle. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Ieskaite: tautas dejas soļi un mācīšanas metodika | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Ieskaite: tautas dejas soļu kombinācija individuāli un pāros. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
20 | W – kombinācija, V- kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
23 | J – kombinācija, Ch – kombinācija. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
27 | Ieskaite: sporta deju soļi un mācīšanas metodika | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
28 | Ieskaite: sporta deju kombinācijas pāros. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Par studiju kursa apguvi studenti saņem diferencētu vērtējumu: studenta veiktie pastāvīgie darbi, gatavojoties pārbaudījumiem deju un deju soļu kombinācijas, gadskārtu ieražas un deju sacensības. Vērtējumu ballēs studenti saņem apkopojot noteikto punktu skaitu, novērtējot zināšanas, prasmes un kompetences noteiktu uzdevumu izpildē - patstāvīgie darbi, aktīva darbība nodarbībās, studentu attieksme un individuālās attīstības dinamika. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | -Tautas dejas soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Tautas dejas soļu kombinācija individuāli. -Tautas dejas soļu kombinācija pāros. -Sporta deju soļi un mācīšanas metodika. Teorētiskās zināšanas integrētas praktiskajā pārbaudījumā. -Sporta deju kombinācijas pāros. -Piedalīšanās Sporta deju sacensībās. -Gadskārtu ieražu priekšnesums (grupu darbs). -Latviešu etnogrāfiskās rotaļas un rotaļdejas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Tautas un sporta deju vēsture un attīstība mūsdienās. 2. Tautas deju un sporta deju izteiksmes līdzekļi, tehnika (soļi, stājas, grupējumi, kombinācijas) visām izglītības pakāpēm, mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3.Gadskārtu ieražu, etnogrāfisko deju, rotaļu un rotaļdeju mācīšanas metodika un pielietojums stundas saturā visām izglītības pakāpēm. | ||||||||
Prasmes: | 4. Prot demonstrēt un mācīt deju soļus, figūras, stājas individuāli un pāros. 5. Prot sastādīt un demonstrēt deju soļu kombinācijas saskaņoti ar mūzikas materiālu. 6. Prot atbilstoši izvirzītajiem mērķim, plānot, organizēt, vadīt un iekļaut mācību stundās deju soļus un kombinācijas. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēj definēt individualizēta mācību procesa mērķus, plānot deju, deju soļu un kombināciju aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem. 8. Analizēs un izvērtēs deju un deju soļu pielitojumu, lai rastu izpratni, kā rast atgriezenisko saiti darbā ar visu vecuma bērniem, skolēniem. 9. Spēj radoši organizēt mācību mērķiem un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus deju un deju soļu apguvē. 10. Īstenos mācību darbu fiziskās aktivitātes jomā, pielietojot deju un deju soļu kombināciju mācību saturu, rosinot skolēnu kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ģ. Krombholca, A. Hāze-Tirka „Standartdejas: soli pa solim līdz prasmei”. Rīga: Madris 2009. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | A. Moore. Ballroom dancing. 11eh ed. London: A&C Black, 2021. | ||||||||
3 | H. Sūna „Latviešu rotaļas un rotaļdejas”, Rīga: Zinātne, 1965. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | M. Mellēna, E. Spīčs, V. Muktupāvels, I. Irbe ”Gadskārtu grāmata”, Rīga: Madris, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | A. Moore. Ballroom dancing. 11eh ed. London: A&C Black, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | „Technique of Latin dancing”, W. Laird, England, 1998 | ||||||||
2 | M. Lasmane „Latviešu tautas dejas”, Rīga, 1962. | ||||||||
3 | E. Spīčs „Mārtiņa deju grāmata. Mūsdienu latviešu tautas deja” (1.-3. burtnīca), Rīga: LU, 2003. | ||||||||
4 | A. Jansone. “Tautastērpa komplektēšanas pamati”, LNKC, 2021 | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | „Technique of Latin dancing”, W. Laird, England, 1998 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Tautastērpi | ||||||||
2 | LSDF | ||||||||
3 | Danču krātuve | ||||||||
4 | Metodiskie materiāli, LNKC |