.
Sporta medicīna II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:55:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_096 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Sporta medicīna, Anatomija,Dinamiskā anatomija, Fizioloģijas pamati, Vecumposmu fizioloģija, Sporta fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt sporta medicīnas zināšanas, iegūt prasmes un nepieciešamās kompetences sporta trenera kvalifikācijai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Asinsrites fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Nervu un asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. 1. kolokvijs. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Fiziskā darba spēju netiešās noteikšanas metodes. Harvarda steptests, Rufje prove. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. Fiziskā darba spēju testi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem. 2.kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Organisma fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
2 | Asinsrites fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
3 | Nervu un asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā izmeklēšana sportistiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. 1. kolokvijs. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Fiziskā darba spējas, noteikšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi sporta nodarbībās. Fiziskā darba spēju testi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem. 2.kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana sportistiem. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Organisma fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi iegūt fiziskās sagatavotības mērījumus praktiskajās nodarbībās, veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus, izstrādāt rekomendācijas un noformēt protokolus. Patstāvīgi gatavoties praktiskām nodarbībām, semināriem, 2 kolokvijiem un studiju kursa pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultāti tiek vērtēti 10 ballu sistēmā pēc studentu zināšanu un prasmju apguves un kompetences analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un rekomendācijas, noformēt protokolus. Vērtēta tiek: - attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%). - patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%). - studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%) Studiju rezultātu kopvērtējumā tiek pielietota summatīvā vertēšanas sistēma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Studējošie iegūst zināšanas par asinsrites sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 2. Studējošie iegūst zināšanas par elpošanas sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 3. Studējošie iegūst zināšanas par nervu sistēmas fizikālā un funkcionālā stāvokļa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 4. Studējošie iegūst zināšanas par organisma fiziskā darba spējām un noteikšanas metodēm. 5. Studējošie iegūst zināšanas par organisma aerobām un anaerobām darba spējām un noteikšanas metodēm sportistiem. 6. Studējošie iegūst zināšanas par medicīniski pedagoģiskiem novērojumiem sporta nodarbībās. | ||||||||
Prasmes: | 1. Noteikt patstāvīgi asinsrites sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 2. Noteikt patstāvīgi elpošanas sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 3. Noteikt patstāvīgi nervu sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi sportistiem. 4. Patstāvīgi noteikt un novērtēt organisma fiziskā darba spējas s portistiem. 5. Patstāvīgi noteikt un novērtēt sportista aerobās un anaerobās darba spējas. 6. Patstāvīgi veikt medicīniski pedagoģiskos novērojumus sporta nodarbībās, noteikt subjektīvos un objektīvos slodzes ietekmes rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | 1.Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt asinsrites sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 2. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt elpošanas sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 3. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt un novērtēt nervu sistēmas fizikālo un funkcionālo stāvokļi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas sportistiem. 4. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt organisma fiziskā darba spējas, analizēt iegūtos rezultātus, novērtēt sportista darbaspējas, un izstrādāt rekomendācijas. 5. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi noteikt aerobās un anaerobās darba spējas, analizēt iegūtos rezultātus, novērtēt sportista aerobās un anaerobās darbaspējas un izstrādāt rekomendācijas. 6. Studējošie iegūst kompetenci patstāvīgi veikt medicīniski pedagoģiskos novērojumus sporta nodarbībās, analizēt iegūtos rezultātus un novērtēt organisma adaptāciju slodzei un izstrādāt rekomendācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lāriņš V. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava, 2022, -312 lpp. | ||||||||
2 | Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014. - 520 p. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014. - 520 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p. | ||||||||
2 | Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568 p | ||||||||
3 | ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine, Feito Y., Magal M. (auth.)), 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava; LTTC, 2015. | ||||||||
2 | ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual /Editor, Kaminsky L.A./. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014. - 174 p. | ||||||||
3 | W. Larry Kenney, Jack H. Wilmore, David L. Costill. Physiology of sport and exercise. 2022. | ||||||||
4 | Åstrand P-O. Textbook of Work Physiology: Physiological Bases of Exercise. 4rd ed. / Astrand P-O., Rodahl K. // New York: McGraw Hill, 2003. - 656 p. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual /Editor, Kaminsky L.A./. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014. - 174 p. | ||||||||
7 | W. Larry Kenney, Jack H. Wilmore, David L. Costill. Physiology of sport and exercise. 2022. | ||||||||
8 | Åstrand P-O. Textbook of Work Physiology: Physiological Bases of Exercise. 4rd ed. / Astrand P-O., Rodahl K. // New York: McGraw Hill, 2003. - 656 p. |