Pārlekt uz galveno saturu

Orientēšanās skolā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 15:21:10
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_109LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Uģis Ciematnieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas2
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas6
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas zināšanas vispārīgā pedagoģijā; vispārējā un attīstības psiholoģijā; vecumposma fizioloģijā, tūrisma un orientēšanās pamatos un didaktikā; pirmskolas un skolas sporta didaktikā; rotaļas pirmsskolā un skolā; klasvadība un projekti skolā.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju padziļināti apgūt tūrisma un orientēšanās pamatprasmju, āra dzīves prasmes, teorētisko un praktisko pamatu mācīšanas pirmskolas un skolas sportā un didaktiku sporta zinātnē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Orientēšanās skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, orientēšanās skolā sporta dienās, brīvajā laikā) Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) sporta dienās, sacensībās, u.c. orientēšanās aktivitātēs). Orientēšanās pamatprasmju, tai skaitā dzīves prasmju, uzdevumu iekļaušana sporta stundā un āra aktivitāšu pasākumos (sporta diena; sacensībās utt.)Lekcijas1.00cits
2Orientēšanās tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Orientēšanās mācīšanas didaktika, veidi. Dažādu valstu pieredze orientēšanās pamatu mācīšanā, integrācijā citu mācību priekšmetos. Drošības ievērošana orientēšanās aktivitātēs.Nodarbības2.00cits
3Orientēšanās rotaļas, spēles dabā un sporta zālē. Moderno tehnoloģiju izmantošana orientēšanās nodarbībās.Nodarbības2.00cits
4Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.Nodarbības3.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Orientēšanās skolā raksturojums (sporta stundās, ārpus stundu nodarbībās, orientēšanās skolā sporta dienās, brīvajā laikā) Skola 2030 “Piedzīvojumu aktivitāšu medelis “Sports un veselības”jomā. MK noteikumi par kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs (sporta stundās) sporta dienās, sacensībās, u.c. orientēšanās aktivitātēs). Orientēšanās pamatprasmju, tai skaitā dzīves prasmju, uzdevumu iekļaušana sporta stundā un āra aktivitāšu pasākumos (sporta diena; sacensībās utt.)Lekcijas1.00cits
2Orientēšanās tehnikas paņēmienu mācīšanas didaktika. Orientēšanās mācīšanas didaktika, veidi. Dažādu valstu pieredze orientēšanās pamatu mācīšanā, integrācijā citu mācību priekšmetos. Drošības ievērošana orientēšanās aktivitātēs.Nodarbības1.00cits
3Orientēšanās rotaļas, spēles dabā un sporta zālē. Moderno tehnoloģiju izmantošana orientēšanās nodarbībās.Nodarbības1.00cits
4Orientēšanās aktivitātes vadīšana un openēšana.Nodarbības1.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās.
Vērtēšanas kritēriji:
Kopvērtējums ir summatīvs. Patstāvīgais darbs; pārbaudījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīga studiju kursa apgūšana dos iespējas studentam iegūt zināšanas, apgūt prasmes un kompetences tūrisma pamatos, āra dzīves prasmēs un orientēšanā; interpretēt tās un demonstrēt pirmskolā un skolā “Sporta un veselības jomā”. 1. Izpratne par mācību jomas “Veselība un fiziskās aktivitātes” moduļa “Piedzīvojumu aktivitātes” tūrisma pamatprasmju, āra dzīves un orientēšanās prasmju ieguvumiem drošumspējās, fiziskā sagatavotībā un veselības sekmēšanā; 2. Analītiski formulē āra dzīves prasmju un tūrisma pamatprasmju un orientēšanās būtību, terminoloģiju; 3. Izpratne par tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās iekļaušanu sporta stundās un sasniedzamiem rezultātiem atbilstošam vecumam.
Prasmes:1. Spēj patstāvīgi izvēlēties līdzekļus un didaktiskos paņēmienus konkrētam vecumposmam, ievērojot drošību, fizisko sagatavotību un āra vides apstākļus. 2. Sagatavot uzskates un izdales materiālus (shēmas, kartes, vingrinājumus) āra dzīves prasmju un tūrisma pamatu un orientēšanās mācīšanai skolā. 3. Plānot un vadīt āra dzīves un tūrisma sporta stundas un aktivitātes (rotaļas, spēles, šķēršļu joslas, sadarbības uzdevumus un vingrinājumus), ievērojot drošību un atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra vides resursiem. 4. Plānot orientēšanās distances un saturu, vadīt nodarbības saturu atbilstoši audzēkņu sagatavotībai un skolu pieejamajam materiāli tehniskajam nodrošinājumam un āra resursiem. 5. Spēj radoši un inovatīvi pielietot dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas.
Kompetences:1. Iegūtās zināšanas un prasmes pielietot tūrisma, āra dzīves prasmju un orientēšanās mācīšanai un pilnveidošanai. plānojot starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu; 2. Analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes un paņēmienus atbilstību audzēkņu spējām un izglītības mērķiem; 3. Uzņemties atbildību par āra aktivitāšu nodarbību un pasākumu drošību; 4. Sniedz atgriezenisko saiti audzēkņu un savas darbības novērtējumā; 5. Ieviest novitātes un tehnoloģijas mācību procesā; 6. Radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aktīvā tūrisma rokasgrāmata
2Brūders A., Krauksta D. Tūrisms. Rīga: LSPA, 1998. 77 lpp.
3Drošības un veselības jautājumu integrācija mācību procesā
4Strādā vesels
5Indriksone L., Smila B. Orientēšanās I daļa. Rīga: LSPA, 2000. – 83 lpp.
6Indriksone L., Smila B. Orientēšanās II daļa. Rīga: LSPA, 2002. – 67 lpp.
7Neformālās izglītības metodes. Tūrisma aktivitātes. Materiālu sagatavoja: Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra, 2009.
8Paņem dabu aiz rokas. ROKASGRĀMATA skolotājiem un vecākiem. 2015
9Skola “2030”
Papildu literatūra
1Antiņa I., Mežale S. Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: RaKa, 2008. 172 lpp.
2Badvērts Dž. Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2009. 128 lpp.
3Liepiņa I. Maģistra darbs. Tūrisma tehnikas paņēmieni. LSPA, 2004. 78 lpp.
4Liepiņa I. Lekcija. Tūrisma speciālais inventārs. LSPA 2006. 21 lpp.
5Rohnke K.E., Rogers D. The Complete Ropes Course Manual, 2007. 428 p
6Kalniņš G.. Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija, 2011
7Larss E. Orienteering technic from start to finish –SOF, 1994.-38 lpp.
8Orientēšanās bērniem un jauniešiem/ Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga: 1997. -144 lpp.
Citi informācijas avoti
1Zinātnisko rakstu datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti/Databases of scientific articles, electronic sources of information