.
Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.06.2024 10:48:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_141 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivars Kravalis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt pamatzināšanas par ekoloģiju – bioloģiskās vides un sociālās sistēmas aspektā. Sniegt studentiem pamatzināšanas par civilās aizsardzības struktūru organizāciju un darbību Latvijā. Iepazīstināt studentus ar pamatprincipiem darbam ārkārtas situācijās, to metodiku – pienākumi, uzdevumi, tiesības dažādām CA struktūrām, kā arī metodiku ārkārtas situāciju novēršanai. Iepazīstināt studentus ar Latvijas Republikas likumu par CA Latvijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Ekoloģiskās problēmas mūsdienu sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu dabas aizsardzības un sabiedrības pašaizsardzības organizatoriskie principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biosfēras raksturojums un ekoloģiskās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskās sistēmas. Ekosistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālās sistēmas – to attīstība un stabilitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sistēmu sabiedrība – dabas mijiedarbības raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dabas resursu izmantošanas problēmas Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Latvijas un Ziemeļeiropas valstu dabas saimniecības vadīšanas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
10 | Latvijas tautsaimniecības bīstamības avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Latvijas CA struktūru darbība ārkārtas situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Bīstamības avotu novērtēšana vietējā sabiedrībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Tehnogēnās katastrofas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Ekoloģiskās problēmas mūsdienu sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu dabas aizsardzības un sabiedrības pašaizsardzības organizatoriskie principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Biosfēras raksturojums un ekoloģiskās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskās sistēmas. Ekosistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālās sistēmas – to attīstība un stabilitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sistēmu sabiedrība – dabas mijiedarbības raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dabas resursu izmantošanas problēmas Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Latvijas un Ziemeļeiropas valstu dabas saimniecības vadīšanas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likums. CA organizatoriskā struktūra Latvijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
10 | Latvijas tautsaimniecības bīstamības avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Latvijas CA struktūru darbība ārkārtas situācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Bīstamības avotu novērtēšana vietējā sabiedrībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Tehnogēnās katastrofas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi sagatavoties semināra nodarbībām, kontroldarbiem. Referāts, noslēguma pārbaudījums. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30%. 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50%. 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Par tautsaimniecības ietekmes uz dabas vidi raksturīgās bīstamās sekas, CA struktūru darbības principus ārkārtas situācijās, metodiku kā (prognozēt un novērtēt, un organizēt) tautsaimniecības objekta darbību, lai mazinātu tā bīstamību. 2. Latvijas CA struktūras, to tiesības un pienākumi un likumā paredzētās normas. | ||||||||
Prasmes: | 3. Spēs salīdzināt, vērtēt un analizēt Studiju kursā apskatīto procesu sakarības. Pratīs adekvāti rīkoties katastrofu un ārkārtas situāciju gadījumos. | ||||||||
Kompetences: | 4. Spēs pieņemt pareizus lēmumus (savu tiesību un pienākumu ietvaros) katastrofu un ārkārtas situāciju gadījumos. Spēs aktīvi iesaistīties nodarbību diskusijās. 5. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Valtere, S., Kalniņš,S., N., & Blumberga, D. (2014). Vides vadība un energopārvaldība. Rīga, RTU. 288 lpp. | ||||||||
2 | Kusiņš, J., & Kļava, G. (2011). Civilā aizsardzība. Rīga, Drukātava. | ||||||||
3 | Blumberga, A., Blumberga, D., Kļaviņš, M., Rošā, M., & Valtere, S. (2010). Vides tehnoloģijas. 212 lpp. | ||||||||
4 | Blumberga, D., Dzene, I. (2009). Biogāze. Rokasgrāmata. 155 lpp. | ||||||||
5 | LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI. Ministru kabineta noteikumi Nr.247. Rīgā 1998.gada 14.jūlijā (prot. Nr. 38, 18). Ārkārtējo situāciju valsts operatīvās komisijas nolikums. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kļaviņš, M., Blumberga, D., Bruņiniece, I., Briede, A., Grišule, G., Andrušaitis, A., & Āboliņa, K. (2008). Klimata mainība un globālā sasilšana. Rīga, LU akadēmiskais apgāds, 173 lpp. | ||||||||
2 | Vircavs, M. (2005). Vide, ietekmes un novērtējums: principi un analīze. Rīga, Turība, 248 lpp. | ||||||||
3 | Kļaviņš, M., & Cimdiņš, P. (2004). Ūdeņu kvalitāte un tās aizsardzība. | ||||||||
4 | Katastrofu iespējamības un ietekmes risku novērtēšana vides jomā. (2015). Latvijas Vides aizsardzības fonds, 132 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Likumi |