Pārlekt uz galveno saturu

Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.06.2024 17:05:45
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_146LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.
Mērķis:
Apgūt zināšanas par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām. Gūt zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, gremošanas procesu bioķīmiju, enerģētiskajiem un plastiskajiem procesiem cilvēka organismā. Nodrošināt studentiem teorētisko un praktisko iemaņu apguvi, dodot zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem cilvēka organismā, kā arī par enerģētisko un plastisko procesu dinamiku fizisko slodžu laikā. Praktiski apgūstot bioķīmisko pētījumu pamatiemaņas, iemaņas sastādīt pareizu ēdienkarti. Studiju kursa pamatuzdevums – dot studējošajiem zinātnisku pamatu profesionālai darbībai, pamatus uzturzinātnes apguvei, attīstīt prasmes patstāvīgai problēmu risināšanai saistībā ar fiziskajām aktivitātēm (pareiza uztura izvēle, atjaunošanās procesu izpratne un veicināšana u.c.).
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par tēmām: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Fizisko aktiviātšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. 8. Sagatavot un uzrakstīt īsu referātu par kāda izvēlētas fiziskās aktivitātes veida bioķīmisko analīzi.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par septiņiem tēmu blokiem, par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam regulāri darbojoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas. 2. Olbaltumvielas. Pēc īsa referāta uzrakstīšanas par izvēlētā kustību veida bioķīmisko analīzi (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi veikt bioķīmiskās reakcijas, izvēlēties atbilstošus reaktīvus un laboratorijas traukus, interpretēt iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošo pielaistu pie rakstiska eksāmena un izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem septiņiem paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību paredzētajam, jāveic to interpretēšana. Gala vērtējumu par Studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā 70%, prezentācija 10% un atbildes eksāmenā 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu un dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, kā arī parādīt šo zināšanu kritisku izpratni. 2. Par biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmisko uzbūvi, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. 3. Par bioķīmisko procesu dinamiku cilvēka organismā un to kopsakarību, par bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām, par bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, par fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodēm, par bioķīmisko īpatnību ievērošanu, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.
Prasmes:4. Veikt vienkāršus analītiskus bioķīmiskus eksperimentus, lietot laboratorijas traukus un aparatūru. 5. Analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.
Kompetences:6. Analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzi no normas. 7. Izvērtēt ēdienkarti pēc olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu satura, izstrādāt rekomendācijas uztura galveno sastāvdaļu koriģēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dzintare, (2019). Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Rīga: LSPA, 63lpp.
2Dzintare, M. (2018). Basics of biochemistry. Rīga : LSPA, 79p.
3Ūdre V. (1999).Vispārējā un sporta bioķīmija I d. Metodiskais līdzeklis. Rīga, LSPA 73lpp.
4Ūdre, V. (2000). Vispārējā un sporta bioķīmija II d., Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 196lpp.
5Cēdere, D.,& Logins, J. (1996). Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Rīga, Zvaigzne ABC, 385lpp.
6Maughan R., & Gleeson, M. (2004). The Biochemical Basis of Sports Performance. Oxford University press. New York, 253p.
Papildu literatūra
1Ūdre, V. (2001). Augoša organisma metabolisma īpatnības un fizisko īpašību attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 19lpp.
2Волков, Н. И. (2000). Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, c 504.
Citi informācijas avoti
1Murray, R., K., Granner, D., K., Mayes, P., A., & Rodwell, V., W. (1999). Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 927p.
2Lieberman, M., A., Marks, A., (2008). Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.) .Lippincott Williams and Wilkins, 1024p.
3Lehninger, A., L., Nelson, D., L., & Cox, M., M. (2004). Principles of Biochemistry. 4th edition. W. H. Freeman & Co.
4Stryer, L., Berg, J., M., & Tymoczko, J., L. (2002). Biochemistry. 5th edition. W. H. Freeman & Co.