Pārlekt uz galveno saturu

Iekļaujošā un speciālā sporta izglītība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.06.2024 12:59:03
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_168LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inta Bula-Biteniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: pedagoga profesionālās prasmes, civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, uzņēmējdarbība un grāmatvedība, izglītības psiholoģija pedagogiem, biomehānika un ergonomika, cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, izglītības iestādes vadība šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, pārvietošanās pamati un metodika, sporta vēsture, sporta filosofija.
Mērķis:
Sekmēt topošo speciālistu tādas iekļaujošās sporta izglītības Studiju pieredzes ieguvi, kura veicina iekļaujošas izglītības vides īstenošanu un sagatavo speciālistus bērniem ar speciālajām izglītības vajadzībām individuālo izglītības mērķu sasniegšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Iekļaujošās sporta izglītības teorija. Pielāgojumu teoriju principi izglītībā. Speciālās izglītības pamati. Iekļaujošās izglītības juridiskie pamati Latvijā. Sporta izglītības starptautiskie un nacionālie regulējumi. Iekļaujošās izglītības šķēršļi un veicinātāji faktori. Iekļaušanas process sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Iekļaujošās sporta izglītības teorija. Iekļaujošās izglītības šķēršļi un veicinātāji faktori. Iekļaušanas process sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un metodika. Iekļaujošās sporta stundas plānošana, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšana. Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana audzēkņiem ar funkcionāliem traucējumiem fiziskajās aktivitātēs. Kritiskās domāšanas pieeja PFA izglītībā. Izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā.Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības6.00auditorija
4Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs. Fizisko aktivitāšu mērķis audzēkņiem ar SIV. Holistiskās pieejas teorijas pielāgotās fiziskās aktivitātēs. Iekļaušanas/ atbalsta līmeņi (LRE). Mērķu/uzdevumu plānošana un formulēšana PFA. Fizisko aktivitāšu modifikācijas pielāgojumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā. Sadarboties ar citiem speciālistiem, kuri īsteno SI/PS (veselības aprūpes un rehabilitācijas speciālistiem, invalīdu sporta un rekreācijas pakalpojumu pārstāvjiem, vecākiem vai aizbildņiem, ar nevalstiskajām organizācijām).Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iekļaujošās sporta izglītības teorija Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. Pielāgojumu teoriju principi izglītībā. 2. Iekļaujošās izglītības juridiskie pamati Latvijā. 3. Sporta izglītības starptautiskie un nacionālie regulējumi. 4. Iekļaujošās izglītības šķēršļi un veicinātāji faktori. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – iekļaušanas procesa ekoloģiskā analīze sporta izglītībā. Gatavoties gala pārbaudījumam (ieskaitei). Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1.Iekļaujošās sporta stundas plānošana, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšana. 2. Kritiskās domāšanas pieeja PFA izglītībā. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – Izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā (3 darbi). Gatavoties eksāmenam – Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs. Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. Fizisko aktivitāšu mērķis audzēkņiem ar SIV. 2. Holistiskās pieejas teorijas pielāgotās fiziskās aktivitātēs. Praktisko darbu patstāvīga veikšana: 1. Iekļaušanas/atbalsta līmeņi (LRE). 2. Mērķu/uzdevumu plānošana un formulēšanu PFA. Gatavoties eksāmenam – Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs. Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. Sadarbība ar speciālistiem, kuri īsteno SI/PS (veselības aprūpes un rehabilitācijas speciālistiem, invalīdu sporta un rekreācijas pakalpojumu pārstāvjiem, vecākiem vai aizbildņiem, ar nevalstiskajām organizācijām). Praktisko darbu patstāvīga veikšana – Sadarbības principi ar citiem speciālistiem, kuri īsteno SI/PS. Gatavoties gala pārbaudījumam (ieskaitei).
Vērtēšanas kritēriji:
Iekļaujošās sporta izglītības teorija Kursa ietvaros par 4 tēmu blokiem: 1. Pielāgojumu teoriju principi izglītībā. 2. Iekļaujošās izglītības juridiskie pamati Latvijā. 3. Sporta izglītības starptautiskie un nacionālie regulējumi. 4. Iekļaujošās izglītības šķēršļi un veicinātāji faktori. PFA tiek rakstīts pārbaudes darbs zināšanu un kompetenču novērtēšanai. Jāizveido praktiskais darbs par iekļaušanas procesa ekoloģisko analīzi sporta izglītībā. Studiju kursa noslēgumā ir sekmīgi jānokārto visi Studiju kursa pārbaudījumi. Prasmes tiek izvērtētas, veicot praktisko darbu. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par pielāgojumu teoriju principiem pielāgotā sporta izglītībā. Kompetences tiek novērtētas pēc sagatavotajiem praktisko darbu secinājumiem: rezultātu interpretēšanas, salīdzināšanas ar literatūras datiem. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un metodika Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas divos kontroldarbos. 1. Iekļaujošās sporta stundas plānošana, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšana. 2. Kritiskās domāšanas pieeja PFA izglītībā, par kuriem tiek iegūti punkti. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas trīs praktiskos darbos – teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā. Studējošie apgūst prasmes: sagatavot praktiskā darba teorētisko pamatojumu komandas darbā, veikt teorētiskā pamatojuma sagatavošanu, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā. Summatīvā zināšanu un prasmju vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darba prasības atbilstoši kritērijiem. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību zinātniskai literatūrai, jāveic to interpretēšana. Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas divos kontroldarbos. 1. Fizisko aktivitāšu mērķis audzēkņiem ar SIV. 2. Holistiskās pieejas teorijas pielāgotās fiziskās aktivitātēs. Un divos praktiskos darbos: 1. Iekļaušanas/atbalsta līmeņi (LRE). 2. Mērķu/uzdevumu plānošana un formulēšanu PFA. Studējošie apgūst prasmes: sagatavot praktiskā darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt iekļaušanas/atbalsta līmeņus (LRE), mērķu/uzdevumu plānošana un formulēšana PFA, salīdzināt ar literatūras datiem, izskaidrot atšķirības starp dažādām situāciju analīzēm. Beidzoties Studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums 10 ballu skalā pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem sešiem paredzētajiem pārbaudes darbiem. Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darbs atbilstoši kritērijiem. Jāizdara secinājumi par iegūtiem rezultātiem, jāveic to interpretēšana. Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas divos kontroldarbos. 1. Sadarbība ar veselības aprūpes speciālistiem, kuri īsteno SI/PFA. 2. Sadarbība ar sporta un rekreācijas speciālistiem, kuri īsteno SI/PFA; un praktiskā darbā par starpdisciplināras sadarbības analīzi. Studiju kursa noslēgumā ir sekmīgi jānokārto visi Studiju kursa pārbaudījumi. Prasmes tiek izvērtētas, veicot praktisko darbus. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par starpdisciplināras sadarbības principiem pielāgotā sporta izglītībā. Kompetences tiek novērtētas pēc sagatavotajiem praktisko darbu secinājumiem: rezultātu interpretēšanas, salīdzināšanas ar zinātniskās literatūras datiem. Gala vērtējumu par Studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par patstāvīgajiem darbiem un kontroldarbiem semestra laikā 70%, prezentācija 10% un atbildes eksāmenā 20%. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Praktiskos darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda darba prasības. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību darba kritērijiem, jāveic to interpretēšana.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iekļaujošās sporta izglītības teorija: 1. Demonstrēt zināšanas par Studiju programmas satura un Studiju programmas pielāgošanas principiem un stratēģijām. 2. Zina speciālās izglītības vajadzības (dažādas funkcionālās spējas, kustību, kognitīvās, sociālās, uzvedības, saziņas vajadzības). 3. Demonstrē zināšanas par audzēkņu, pedagogu un citu starpdisciplinārās izglītības komandas darbinieku informētību un attieksmi attiecībā uz to audzēkņu, kuriem ir SIV, iesaistīšanu sporta izglītībā. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs: 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par iekļaujošās sporta stundas plānošanu, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšanu. Kritiskās domāšanas pieeja PFA izglītībā, izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV. Skolas sporta izglītības Studiju programmas stiprās un vājās puses attiecībā uz pielāgoto sporta izglītību. Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs: 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par holistiskās pieejas izglītībā teorijām pielāgotās fiziskās aktivitātēs. 2. Zināšanas par to audzēkņu Studiju sekmju novērtēšanu, kuriem ir SIV, par pamatu ņemot viņu individuālā izglītības plāna (IIP) mērķus, par piemērotiem izglītības mērķu novērtēšanas instrumentiem, lai novērtētu audzēkņu sekmes, par pamatu ņemot viņu IIP. Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā: 1. Demonstrēt zināšanas par sadarbību ar citiem speciālistiem, kuri īsteno SI/PSI. 2. Demonstrē zināšanas par sadarbību ar invalīdu sporta un rekreācijas pakalpojumu pārstāvjiem un par sadarbību ar citām personām, kuras rūpējas par audzēkņiem ar SIV.
Prasmes:Iekļaujošās sporta izglītības teorija: 4. Izmantojot pedagoģiskos pamatos pielāgotās fiziskās aktivitātēs apgūtos teorētiskos pamatus, studējošie demonstrē prasmes novērtēt Studiju programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām. 5. Prot izmantot piemērotas novērtēšanas metodes, lai noteiktu audzēkņu funkcionālās spējas, kā arī spētu veikt audzēkņiem novērtējumu, kas atbilst to potenciālam un sekmēm. Prasmes izstrādāt SI individuālo izglītības plānu (IIP). Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs: 2. Plānot tādu pielāgotās sporta izglītības (PSI) Studiju pieredzi, kura veicina individuālu attīstību. Sagatavot individuālu sporta izglītības plānu tiem audzēkņiem, kuriem ir speciālās izglītības vajadzības. 3. Plānot vispiemērotākās komunikācijas stratēģijas attiecībā uz audzēkņiem ar speciālajām izglītības vajadzībām. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un praktiskos darbu individuāli vai komandā. 5. Novērtēt Studiju programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām audzēkņiem ar SIV. Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs: 3. Izmantot individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar IIP. 4. Novērtēt pielāgotās Studiju programmas piemērotību audzēkņiem ar SIV. 5. Pielietot Studiju programmas piemērotības izvērtējumu individuālajām vajadzībām un spējām. 6. Izmantoto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā: 3. Sadarboties audzēkņu ar SIV IIP plānošanā un īstenošanā ar veselības aprūpes un rehabilitācijas speciālistiem (piemēram, fizioterapeitu, darba terapeitu, runas terapeitu, psihologu). 4. Sadarboties ar audzēkņu, kuriem ir SIV, vecākiem vai aizbildņiem. 5. Sazināties un sadarboties un ar attiecīgām invalīdu organizācijām tuvējā apkaimē, lai noskaidrotu sadarbības iespējas (piemēram, ar Speciālo olimpiādi, vietējiem sporta klubiem ar nevalstiskajām organizācijām).
Kompetences:Iekļaujošās sporta izglītības teorija: 6. Studējošie spēj prasmīgi analizēt iegūtos rezultātus: plānot iekļaujošas sporta Studiju stundas, lai nodrošinātu piemērotas un drošas Studiju metodes visiem audzēkņiem. Plānot piemērotas uzvedības vadības stratēģijas, plānot motivējošas stratēģijas audzēkņu motivēšanas piedalīties fiziskās aktivitātēs, pielietot piemērotas komunikācijas stratēģijas. Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs: 6. Pielietot individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar IIP. 7. Pielietot pielāgotās Studiju programmas piemērotību audzēkņiem ar SIV. 8. Izmantoto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. 9. Izmantot mācīšanas stratēģiju piemērotības principus atbilstoši individuālām SIV. 10. Izmantot atbalsta stratēģiju piemērotību. Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs: 7. Novērtēt un izmantot mācīšanas stratēģiju individuālās piemērotības principus PFA. 8. Novērtēt izmantoto atbalsta stratēģiju piemērotību. 9. Izmantot PFA satura zināšanas praktiskajā darbībā – sastādot PFA nodarbības konspektus skolas sporta stundām. Starpdisciplinārā sadarbība iekļaujošā izglītībā: 6. Veidot profesionālu sadarbību, lai uzlabotu mācīšanas stratēģiju kvalitāti, kuras tiek izmantotas audzēņiem ar SIV sporta stundā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport (6th ed.). New York, NY: McGraw Hill.
22. Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
33. Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York, NY: McGraw Hill.
44. Kļaviņa, A. (2007). Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 88lpp.
55. Eiropas standarti pielāgotās fiziskās aktivitātēs. (2010), 36-47.
66. Kļaviņa, A. (2014). Pielāgotā sporta izglītība skolā. LSPA, 78lpp.
Papildu literatūra
11. Lieberman, L. J. (2007). Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR).
22. Block, M., E. (2016). A teacher’s guide to including children with disabilities in general physical education (4rd ed.).
Citi informācijas avoti
11. Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. (2018) Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics