.
Kustību rotaļas, spēles
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.06.2024 16:42:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_173 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingrīda Smukā | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: pedagoga profesionālās prasmes, civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, uzņēmējdarbība un grāmatvedība, izglītības psiholoģija pedagogiem, biomehānika un ergonomika, cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, izglītības iestādes vadība, šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, pārvietošanās pamati un metodika un/vai sporta vēsture, sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu variantu modelēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem un slodzes regulēšanā, izglītojamo pasākumu organizēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kustību rotaļu spēļu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Kustību rotaļu un spēļu vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi kustību rotaļu un spēļu metodikā pirmsskolas sporta izglītībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kustību rotaļu un spēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kustību rotaļu un spēļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
5 | Drošības pasākumi kustību rotaļu un spēļu vadīšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu un spēļu uzdevumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Pirmsskolas kustību rotaļu un spēļu pasākumu organizēšana un vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Atgriezeniskās saites sniegšana gan bētrniem, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritēriji kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē pirmsskolā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Gatavošanās praktiskai 6 rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma – izvēles rotaļa. Rotaļa pirmsskolā visu pamatprasmju pilnveidei un fizisko īpašību sekmēšanai fizisko aktivitāšu nodarbības galvenajā/sapratnes un nobeiguma/refleksijas daļā. Kustību rotaļas vispārējo un sociālo prasmju veidošanai. Kustību rotaļas un spēles ar dažāda inventāra pielietošanu. Muzikālās, ritma, sižeta kustību rotaļas un spēles. Drošības nosacījumi ievērošana kustību rotaļās un spēlēs. 2. Gatavošanās praktiskai modelētu kustību rotaļu un spēļu un to variantu vadīšanai pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. Kustību rotaļu modelēšana. Variantu veidošana. Pielāgošana atbilstoši apstākļiem, kontingentam un izglītojamo individuālās attīstības vajadzībām, kā arī nodarbībā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Slodzes regulēšana kustību rotaļās un spēlēs ar dažādiem paņēmieniem. 3. Kustību rotaļu un spēļu plānu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas un spēles dažādām vecuma grupām, fizisko īpašību attīstīšanu, kustību prasmju pilnveidošanu, vispārējo un sociālo prasmju veidošanu, muzikālās, ritma un sižeta kustību rotaļas, vadošo izvēli, komandu veidošanu, kustību rotaļu modelēšanu. 4. Gatavošanās kustību rotaļu un spēļu pasākuma vadīšanai, plāna izstrāde un pasākuma organizēšana (vai sižeta nodarbības veidošana). Pašnovērtējums, tā pamatojums par izstrādāto plānu un kustību rotaļu pasākumu. Kustību rotaļu apskata (pierakstu) sagatavošana. 5. Gatavošanās eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Par kustību rotaļu un spēļu izcelšanos, vēsturi un attīstību Latvijā un pasaulē. 2. Kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem tehnikas un stratēģisko paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības nodarbības organizēšanas formas). 3. Bērnu snieguma vērtēšana un pašvērtējums kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem vingrinājumu apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 4. Praktiski plānot, vadīt kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 5. Pielietot kustību rotaļu un spēļu darbības noteikumus. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju pasākumā. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu daudzveidīgās kustību rotaļu un spēļu vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīniju prasībām. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un kustību rotaļu un spēļu līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošas daudzveidīgās kustību rotaļu un spēļu vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par Studiju nodarbības ar kustību rotaļu un spēļu vingrinājumiem un kustību rotaļu un spēļu pasākuma drošumu pirmsskolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus kustību rotaļu un spēļu apguvē ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un spēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem Studiju aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties Studiju līdzekļus kustību rotaļu un spēļu apguvē ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem, integrējot veselību un drošības saturu, kā arī citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās kustību rotaļās un spēlēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Bula-Biteniece, I, Jansone, R., & Piech, K. (2014). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga: RaKa, 179lpp. | ||||||||
2 | 2. Dravniece, I. (2019). Rotaļas pirmsskolā un skolā. Lekcija. Rīga, LSPA. | ||||||||
3 | 3. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 336lpp. | ||||||||
4 | 4. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Kolektīvā monogrāfija, Rīga: RaKa, 567lpp. | ||||||||
5 | 5. Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Raka 172lpp.. | ||||||||
6 | 6. Dravniece, I. (2018). Latviešu tautas tradicionālās rotaļas, Rīga, LSPA 75lpp. | ||||||||
7 | 7. Jonikāne, I. (1983). Kustību rotaļas. Metodisks materiāls. Rīga, LVFKI 75lpp. | ||||||||
8 | 8. Laiviņa, M. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 238lpp. | ||||||||
9 | 9. Lielā Spēļu enciklopēdija (2007). Kušneres red. Rīga, Jumava, 359lpp. | ||||||||
10 | 10. Lielā spēļu grāmata (2015). Jērinaites red., Rīga, Zvaigzne ABC, 436lpp. | ||||||||
11 | 11. Liepa, M., & Liepa, A. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 183lpp. | ||||||||
12 | 12. Ošs, J., Rinks, J., & Slavietis, J. (1993). Rotaļnieks. Rīga, Zinātne, 151lpp. | ||||||||
13 | 12. Ošs, J., Rinks, J., & Slavietis, J. (1993). Rotaļnieks. Rīga, Zinātne, 151lpp. | ||||||||
14 | 13. Visādas spēles (2003). Celmiņas red. Rīga, Zvaigzne ABC, 95lpp. | ||||||||
15 | 14. 100 spēles un rotaļas (2014). Kartīšu komplekts, Rīga, Zvaigzne ABC, 50katītes. | ||||||||
16 | 15. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone | ||||||||
17 | 16. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 17. Sport games in modern school. (2016). Kolektīvā monogrāfija, Rīga, 56p. | ||||||||
2 | 18. Griffin, L. L. (1997). Teaching sport concepts and skills. A tactical games approach. Champaign, Il, Human Kinetics, 237p. | ||||||||
3 | 19. Mitchell, S. A. (2013). Teaching sport concepts and skills. Human Kinetics, 660p. | ||||||||
4 | 20. Batņa, V. (2007). Rosinot bērna iekšējo pasauli. Rīga: RaKa, 280lpp. | ||||||||
5 | 21. Bērna sasniegumu veicināšana pirmsskolā (2015). Šponas red.. Rīga, RaKa, 227lpp. | ||||||||
6 | 22. Brice, B. (2007). Pirkstiņu rotaļas. Rīga, Raka, 95lpp. | ||||||||
7 | 23. Brice, B. (2011). Skaņu pasakas un ritma rotaļas. Rokasgrāmata skolotājiem un vecākiem. Rīga, Zvaigzne ABC, 143lpp. | ||||||||
8 | 24. Brice, B. Viss sākas ar rotaļu. Metodiskie ieteikumi un rotaļas pirmsskolas un sākumskolas bērniem. Rīga, RaKa, 244lpp. | ||||||||
9 | 25. Brice, B., & Bajarune, I. (2011). Vingrosim ar dziesmiņu. Vispārattīstošie vingrojumi, dziesmas un rotaļas bērniem no 1,5 līdz 3 gadiem. Rīga, RaKa, 135lpp. | ||||||||
10 | 26. Dravniece, I. (1995). Kustību rotaļas sportā. Rīga, LSPA, 79lpp. | ||||||||
11 | 27. Dzintere, D. (2000). Rotaļa kā īpaša kultūras forma un kultūras apguves veicinātāja. D.Dzinteres red. Rīga, RPIVA, 78lpp. | ||||||||
12 | 28. Dzintere, D., Boša R.(1997). Rotaļspēles. Rīga, Studiju apgāds NT, 72lpp. | ||||||||
13 | 29. Dzintere, D., & Stangaine I. (2005). Rotaļa – bērna dzīvesveids. Rīga, Raka,181lpp. | ||||||||
14 | 30. Dzintere, D., & Stangaine, I. (2007). Rotaļa – bērna dzīves prasmju sekmētāja. Rīga, Raka, 304lpp. | ||||||||
15 | 31. Ideju krātuve pirmsskolai. (2010). Rotaļnodarbības 5-6 gadus veciem bērniem. Rīga, Zvaigzne ABC, 136lpp. | ||||||||
16 | 32. Lapšāne, R. (2011). Sporta svētki pirmsskolā. Rīga, RaKa, 69lpp. | ||||||||
17 | 33. Māldere, Ē. (2012). Trejdeviņi Jāņi, Rīga, Zvaigzne ABC, 80lpp. | ||||||||
18 | 34. Mellēna, M., Spīčs, E., Muktupāvels, V., & Irbe I. (2004). Gadskārtu grāmata, Rīga, Madris, 496lpp. | ||||||||
19 | 35. Muktupāvels, V. (1989). Dindaru, dandaru. Latviešu rotaļas un spēles. Rīga, Avots, 136lpp. | ||||||||
20 | 36. Rancāne, A., Siliņa-Jasjukeviča, G., & Briška, I. (2016). Saules gads. Lielā diena. Rīga, Zvaigzne ABC, 272lpp. | ||||||||
21 | 37. Reizniece, I. (2010). Rokasgrāmata folkloras mācīšanā. Rīga, Zvaigzne ABC, 144lpp. | ||||||||
22 | 38. Sīle, S., & Volkova, L. (2011). Vērtību vācelīte pasakās, rotaļās, spēlēs 5-6 gadus veciem bērniem. Rīga, Zvaigzne ABC, 96lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 39. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Rīga, ISEC. | ||||||||
2 | 40. Jansone, R., Bula-Biteniece, I., Kalniņa, L., & Tripāne, T. (2011).Vingro kopā ar mani. Rīga: VISC. |