.
Āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.06.2024 16:48:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_174 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Krauksta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: pedagoga profesionālās prasmes, civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, uzņēmējdarbība un grāmatvedība, izglītības psiholoģija pedagogiem, biomehānika un ergonomika, cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, izglītības iestādes vadība, šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, pārvietošanās pamati un metodika, sporta vēsture, sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru (slēpes, velosipēds, skrejritenis), atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas mācību programmai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Slēpošanas un braukšanas sporta apģērbs, apavi, inventārs – izvēle, sagatavošana, kopšana un palīglīdzekļu izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ceļu satiksmes noteikumi. Drošības tehnika un aizsargekipējums, higiēna un norūdīšanās. Traumas, profilakse, pirmās palīdzības sniegšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Slēpošanas pārvietošanās veidu prasmju apguve: 1. Klasiskie soļi. 2. Šķēršļu pārvarēšana: nelīdzenumi, paugurs, ieplaka, izcilnis, kritums, grava, pārkāpšana, izlīšana, vingrinājumi uz līdzenas vietas un uz nogāzes pa vienam, pāros, grupās, kustību rotaļas un spēles. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Slēpošanas nodarbību un pasākumu plānošana, organizēšana izmantojot vietas reljefu, āra aktivitāšu līdzekļus un daudzveidīgu piemērojamo sporta inventāru (ragaviņas, īsās slēpes, paliktņus, bumbas, smilšu maisiņus, fotoorientēšanās, orientēšanās apvidū ar slēpēm, biatlons). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
5 | Braukšanas prasmju apguve: 1.Uzsākšana, apstāšanās, taisnvirzienā uz priekšu, apgriešanās, bremzēšana. 2. Šķēršļu pārvarēšana: nelīdzenumi, apmale, nogāze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Braukšanas nodarbību un pasākumu plānošana, organizēšana izmantojot vietas reljefu, āra aktivitāšu līdzekļus un daudzveidīgu piemērojamo sporta inventāru (skrejriteni, divriteni, trīsriteni, pašriti, skrituļdēli). | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Vingrinājumu, rotaļu, spēļu pielietošana pārvietošanās ar sporta inventāru (slēpošana un braukšana) prasmju apguvē un pilnveidošanā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pārvietošanās ar sporta inventāru veidu kustību prasmju vērtēšanas kritēriju izveide bērnu snieguma vērtēšanai. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Paškontrole un drošība pārvietošanās ar sporta inventāru (pārgājieni, āra aktivitāšu pasākumi). | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Plāno āra aktivitāti ar sporta inventāru, tai skaitā izmantojot modernās tehnoloģijas – mobilās aplikācijas un/vai GPS reģistrēšanas ierīces. 2. Gatavošanās praktiskajam pārbaudījumam – individuālo prasmju pilnveide. 3. Gatavošanās teorētiskai ieskaite – testam un praktiskajām ieskaitēm, atbilstoši mācībspēka norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus pārbaudījumus visa kursa norises laikā. Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra aktivitātēm pārvietojoties ar sporta inventāru (t.sk. slēpošana, braukšana) moduļa tēmās. 2. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to noteicošos kritērijus slēpošanas un braukšanas Studiju procesa, sporta un veselības nodarbības plānošanā, organizēšanā un vadīšanā, ievērojot drošības noteikumus un āra vides faktorus. 3. Metodes, paņēmieni un līdzekļi ievērojot individuālu pieeju atbilstoši vecumam, dzimumam un attīstības līmenim. 4. Slēpošanas un braukšanas inventāru sagatavošana sporta un veselības nodarbībām vadoties no āra vides apstākļiem un materiāli tehniskā nodrošinājuma. 5. Dažādas mācīšanas metodes, formas un tehnoloģijas mācību darbā un atbilstība starp mācību nodarbības mērķiem, izmantotajiem līdzekļiem un sasniegtajiem rezultātiem. | ||||||||
Prasmes: | 6. Demonstrēt pirmsskolas mācību programmā esošo saturu pārvietošanās ar sporta līdzekļiem (slēpošana, braukšana). 7. Individuālā pieejā izvēlēties atbilstoši vecumposma bērnu attīstībai un mācīšanas īpatnībām nodarbības saturu pārvietošanās ar palīglīdzekļiem (slēpošana, braukšana). 8. Novērtēt bērna sasniegumu un personības izaugsmi. | ||||||||
Kompetences: | 9. Spēja plānot starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu. 10. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un līdzekļus, to atbilstību bērna spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 11. Uzņemties atbildību par mācību nodarbības, pasākuma drošumu āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan bērna, gan savas darbības novērtējumā. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra aktivitātēs pārvietojoties ar sporta inventāru, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmu risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Bula-Biteniece, I., Jansone, R. & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga, RaKa, 238lpp. | ||||||||
2 | 2. Grants, J. (2007). Mācīsimies slēpot. Rīga, RaKa, 157lpp. | ||||||||
3 | 3. Grants, J. (1995). Rotaļas un spēles uz slēpēm. Rīga, LSPA, 60lpp. | ||||||||
4 | 4. Grants, J. (1997). Fiziskā audzināšana, sports un vesels bērns. Rīga, Studiju grāmata, 215lpp. | ||||||||
5 | 5. Kjaspere, V., & Šime, Z. (2015). Jaunajam velosipēdistam.Rīga, Zvaigzne ABC, 48lpp. | ||||||||
6 | 6. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp. | ||||||||
7 | 7. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716. | ||||||||
8 | 8. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone. | ||||||||
9 | 9. Pirmskolas Studiju programma. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 10. Mācīsimies sadarbojoties. (1998). Rīga, Studiju grāmata, 129lpp. | ||||||||
2 | 11. Rusko, H. (2003). Cross Country Skiing. Blackwell.Science Ltd. | ||||||||
3 | 12. Fritsch, W., & Wilmann, T. (2005). Skilanglauf Methodik und Technik. Meyer&Meyer Vorlag. | ||||||||
4 | 13. Karlovska, R., & Martinsone, U. (1999). Kustību aktivitātes. Vingrojumi iztēles un fizisko spēju attīstībai. Rīga, Zvaigzne ABC, 107lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 |