.
Pedagoģiskā prakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.06.2024 16:04:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_182 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 16.00 | ECTS: | 24.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Bula-Biteniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 0 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: pedagoga profesionālās prasmes, civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, uzņēmējdarbība un grāmatvedība, izglītības psiholoģija pedagogiem, biomehānika un ergonomika, cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, izglītības iestādes vadība, šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, pārvietošanās pamati un metodika, iekļaujošā un speciālā sporta izglītība, veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, kustību rotaļas un spēles, āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika, sociāli emocionālā mācīšanās, pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, profesionālā saziņa un terminoloģija (angļu, vācu, krievu), pirmsskolas sporta pedagoģija un/vai sports multikulturālā vidē un olimpiskā izglītība, peldēšana pamati un metodika, sporta vēsture, sporta filosofija, profesionālā ētika, sporta medicīna, sporta fizioloģija, sporta teorija. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt kvalificēta un radoša skolotāja izglītošanu, veicinot teorētisko zināšanu saikni ar praktisko darbību, sekmējot profesionālās kompetences veidošanos. Dot iespēju pilnveidot topošā sporta un veselības pedagoga kompetences profesionālajai darbībai, prasmes un spējas nodarboties ar pirmsskolas vecuma bērniem. Sekmēt inovatīvas izglītošanās un audzināšanas formas, īstenojot caurviju prasmes, veselību un drošumspēju pedagoģiskajā procesā pilsoniskās audzināšanas jomā. | ||||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli. Studējošie patstāvīgi gatavojas sporta nodarbībām, studē ar praksi saistītām tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā nodarbību plānus, bērnu snieguma līmeņus. Veido skolotāju tēla vīziju. Skolotāja ētikas kodeksu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgā darba vērtēšana: 1) 1. septembra runas prezentācija un uzstāšanās; 2) 3 raksti par izglītības problēmām publiskā telpā; 3) 3 publiski apmeklēti pasākumi (teātra izrāde, izstāde, sporta pasākums); 4) Pēc Gardnera izveidots fizisko aktivitāšu kopums (8 vingrinājumi) daudzveidīgo spēju sekmēšanai. Fiziskās aktivitātes mērķis, mērķauditorija, apraksts, grafisks zīmējums; 5) Mans grāmatu plaukts + 5 anotācijas. Grāmatām norādīts – autors, nosaukums, izdevniecība, izdošanas gads, lpp. skaits. Literatūras katalogs alfabēta secībā. Vērošanas daļa (2 nedēļas): 6) Iestādē redzētā un dzirdētā konspekts. 7) Sporta un veselības stundas vērojums. 8) Katras dienas rezumējums. 9) Galda spēle „Skolotājs, kurš bīstamāks par datoru”. 10) Skolotāju ētikas kodekss. 11) Pirms prakses vīzija. 12) Fiziskās aktivitātes apraksts. Ieskaites nodarbības, Sižetiskā šķēršļu joslas, Sizētiskā nodarbības vadīšana, pedagoģiskās prasmes: 1 p.: - Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana tikai daļēji atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. - Nodarbību vieta daļēji sagatavota. - Ne vienmēr pārdomāta bērna drošība nodarbībā. - Sporta un veselības nodarbības plānā ir terminoloģiskas kļūdas. - Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle nav daudzveidīga. - Nav samērīgi izplānotas nodarbības daļas. - Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ne vienmēr racionāla. - Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas nedroši. 2 p.: - Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, gandrīz atbilst bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. - Nodarbību vieta daļēji sagatavota. - Skolotājs centies pārdomāt bērna drošību nodarbībā. - Sporta un veselības nodarbības plānā vēl arvien ir terminoloģiskas kļūdas. - Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle kļūst daudzveidīgāka. - Skolotājs cenšas izplānot laiku visām nodarbības daļām. - Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai kļūst racionālāka. - Skolotājs saskarsmē ar skolēniem jūtas droši. - Pedagoga profesionālā valoda un stāja uzlabojas. 3 p.: - Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. - Nodarbību vieta un inventārs sagatavots. - Sporta un veselības nodarbībā pilnībā tiek ievērota bērna drošība. - Sporta un veselības nodarbības plānā vēl arvien ir dažas terminoloģiskas kļūdas. - Nodarbības līdzekļu (vingrinājumu) izvēle ir pietiekami daudzveidīga. - Pedagogam izdodas racionāli izplānot laiku visām sporta un veselības nodarbības daļām. - Pārkārtošanās citu uzdevumu veikšanai ir racionāla. - Pedagoga profesionālā valoda, stāja un nodarbības vadīšanas stils gandrīz atbilst pedagoga profesijas standarta prasībām. 4 p.: - Nodarbības uzdevumi, saturs, metodes un vadīšana, pilnībā atbilsts bērna vecumam, sagatavotībai un valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. - Nodarbības vieta ir sagatavota, ir daudzveidīgs inventārs. - Skolēni zina, izprot un ievēro drošību sporta un veselības nodarbībā. - Sporta un veselības nodarbības plānā praktiski nav terminoloģiskas kļūdas. - Nodarbības līdzekļi (vingrinājumi) ir izvēlēti daudzveidīgi, gan visās nodarbības daļās, gan visā nodarbībā. - Nodarbības laiks izmantots racionāli, izmantots muzikāls pavadījums. - Pārkārtošanās uzdevumu veikšana ir pilnībā racionāla, viens nostādījuma veids kalpo par sākuma stāvokli cita uzdevuma uzsākšanai. - Pedagoga gatavošanās sporta un veselības nodarbībai, profesionālā valoda, stāja un stundas vadīšanas stils ir atbilstošs humānās pedagoģijas pamatprincipiem. 5 p.: - Iekļauti visi kritēriji, kuri atbilst 4 punktiem, bet katrā stundas daļā ir piemēroti inovatīvi risinājumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Izprot skolotāja profesijas misiju. 2. Formulē atvērtus, uz izziņu vērstus jautājumus ar personisko pieredzi ar sporta izglītību saistītās situācijās. 3. Vienkāršu informāciju salīdzina, interpretē, novērtē, savieno un grupē pēc dotajiem kritērijiem. Meklē pārbaudītus faktus, pats tos pārbauda. | ||||||||
Prasmes: | 4. Patstāvīgi izvirza vairākus mācīšanās mērķus un plāno savu praktisko darbību, kā tos īstenot gan vienatnē, gan grupā. 5. Apgūst vērošanas prasmes un tehnoloģiju, lai vadītu mācīšanās procesu sporta un veselības nodarbībās. 6. Nosauc un definē, atšķirības dažāda tipa Studiju iestādēs sporta izglītībā. 7. Analizē un diskutē par dažāda tipa Studiju iestādēm un sporta un veselības skolotāja darbību. | ||||||||
Kompetences: | 8. Plāno un īsteno praktiski jēgpilnas sporta un veselības nodarbības atbilstoši normatīvajam regulējumam. 9. Veido fiziski emocionālu drošu attīstošu un iekļaujošu vidi. 10. Piedāvā daudzveidīgus uzdevumus sporta un veselības nodarbībās atbilstīgi bērnu sagatavotībai un veselībai. 11. Rosina domāt un dod bērniem iespēju pašiem plānot, uzraudzīt un izvērtēt savu mācīšanās procesu. 12. Nosaka kustību apguves robežas, sniedz efektīvu atgriezenisko saiti individuāli katram bērnam. Veido snieguma parametrus un kritērijus katram bērnam individuāli. 13. Pilnveido savas profesionālas prasmes un iemaņas, sadarbojoties ar kolēģiem un administrāciju, bērnu mācīšanās atbalstam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 563lpp. | ||||||||
2 | 2. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā Rīga, RaKa, 376lpp. | ||||||||
3 | 3. Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim ( 6. LKI) | ||||||||
4 | 4. MK noteikumi Nr.716, Rīgā 2018. gada 21. novembrī (prot. Nr. 53 29. §) Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem | ||||||||
5 | 5. Domens, G., Domens, D., & Heigijs, B. (2004). Aktīvs mazulis - gudrs mazulis! no dzimšanas līdz sešu gadu vecumam. Rīga, Zvaigzne ABC, 297lpp. | ||||||||
6 | 6. Elnebija, I. (1999). Pakāpieni bērna attīstībā. Rīga, Pētergailis. |