.
Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.06.2024 11:33:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_200 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Bula-Biteniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu profesionālās kompetences attīstību mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā dažādības kontekstā attīstību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Skolēna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Izglītības iestādes izpēte. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas attīstības tendences. Pedagoģijas ideju vēsture. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Mācību teorijas. Mācību procesa plānošana un īstenošana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Iekļaujoša izglītība. Iekļaujošas vides veidošana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Skolēna individuālo vajadzību izpēte un identificēšana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Sadarbība ar kolēģiem un vecākiem. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Izglītības iestādes izpēte. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijas, praktiskās nodarbības, patstāvīgais darbs, semināri, mācību ekskursijas, starppārbaudījumi, gala pārbaudījums - eksāmens: praktisko situāciju risināšana, kas paredz studiju kursā apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču demonstrēšanu, rezultātu prezentēšana. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai mācību darba grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām un starppārbaudījumiem; studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi; izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus. I patstāvīgais darbs: Pedagoģijas avotu izpēte. Studenti izvēlas un analizē pedagoģijas avotus, piemēram, tautasdziesmas, identificējot mācību un audzināšanas ideālus, mērķus, metodes un tās salīdzina ar mūsdienu pedagoģijas mērķiem, metodēm utt. II patstāvīgais darbs: Izvēlas un analizē vienu zinātnisku rakstu par izglītības attīstības tendencēm 21.gs. Izstrādā prezentāciju, kuru prezentē semināra laikā. III patstāvīgais darbs: Mācību teoriju kritiska izvērtēšana atbilstoši kompetenču pieejai. Mācību stundas modelēšana. Stundas plāna pašnovērtēšana. Stundas plānu savstarpējā vērtēšana. IV patstāvīgais darbs: Sadarbojoties grupā, analizē un izvērtē labās prakses piemērus iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē. Studenti izvirza iekļaujošas izglītības vides novērtēšanas kritērijus; pēc izvirzītajiem kritērijiem izpēta konkrētas izglītības iestādes (pēc studentu brīvas izvēles) reālo situāciju. Seminārā prezentē iegūtos rezultātus. V patstāvīgais darbs: Izvirza mācību mērķi, formulē sasniedzamos rezultātus, izvēlas atbilstošas mācību metodes rezultātu sasniegšanai, savu izvēli pamato. Novada 15 min. nodarbību, izmantojot izvēlētās mācību metodes. VI patstāvīgais darbs: Izveido skolēnu snieguma līmeņu aprakstus un/vai caurviju prasmju vērtēšanai un pasšvērtēšanai. VII patstāvīgais darbs: Strādājot grupās, izpēta trīs pasaules valstu pieredzi sadarbībai ar kolēģiem un skolēnu vecākiem organizēšanā izglītības iestādē. Veic reālās dzīves situāciju izglītības iestādēs apkopošanu un izpēti. Izstrādā konkrētus ieteikumus/rekomendācijas sadarbības veicināšanai izglītības iestādē. VIII patstāvīgais darbs: Intervē divus pedagogus par viņu pieredzi atgriezeniskās saites sniegšanā un skolēnu snieguma vērtēšanā. Iegūtos rezultātus prezentē un apspriež seminārā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva līdzdalība lekcijās/semināros 40% 2. Pedagoģisko prasmju demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 20% 3. Eksāmens - savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde. 40% Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte; iegūtās prasmes; iegūtā kompetence atbilstīgi plānotajiem studiju rezultātiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Iekļaujošas, bērncentrētas, drošas, ergonomiskas un attīstošas mācību vides veidošanas likumsakarības. 2. Mācību procesa plānošana, īstenošana un skolēnu snieguma vērtēšana. 3. Pedagoģijas vēstures un zinātnes aktualitātes un jaunākajiem pētījumiem izglītībā. | ||||||||
Prasmes: | 4. Noteikt aktuālus izglītības problēmu cēloņus ikdienas darbā un plānot mērķtiecīgu to risinājumu. 5. Paust konstruktīvu attieksmi, diskutēt par pedagoģiskās darbības ieguldījumu skolēnu dzīves kvalitātes uzturēšanā, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes. | ||||||||
Kompetences: | 6. Identificēt skolēnu individuālās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties mācību metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu mācību procesu. 7. Veidot skaidrus snieguma un izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus. 8. Analizēt mācīšanās rezultātus un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte. | ||||||||
2 | 2. Fullan, M. (2018). Deep learning: engage the world, change the world. Thousand Oaks, California USA | ||||||||
3 | 3. Jolliffe,W., & Waugh, B. (2017). NQT: The Beginning Teacher’s guide to Outstanding practice. Sage Publications LTd. | ||||||||
4 | 4. Lange, J., Burroughs - Lange, S. (2017). Learning to be a Teacher. Sage Publications LTd. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Blair, E.J., Medina, Y. (2016). The Social Foundations Reader: Critical Essays on Teaching, Learning and Leading in the 21st Century. Peter Lang, Berlin. | ||||||||
2 | 2. Cottrell, S. (2013). The Study Skills Handbook. 4th ed. Palgrave Macmillan | ||||||||
3 | 3. Magana, S. (2017). Disruptive Classroom Technologies: A Framework for Innovation in Education. SAGE | ||||||||
4 | 4. Tate, M. L. (2015). Formative Assessment in a Brain-Compatible Classroom: How Do We Really Know They're Learning? Learning Sciences Internationa USA | ||||||||
5 | 5. Tomlinson, C.A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. 3rd Edition 3rd ed. ASCD, Alexandria VA USA. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. VISC īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” mājas lapa | ||||||||
2 | VISC mājas lapa | ||||||||
3 | 2. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747 (27.11.2018.) Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem | ||||||||
4 | 3. Ministru kabineta noteikumi Nr. 480 (15.07. 2016.) Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtība. |