.
Sporta teorija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.06.2024 12:59:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_202 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andra Fernāte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Skolotāju prakse 1. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studējošo profesionālās kompetences bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko spēju attīstīšanā, kustību mācīšanas metodikā fizisko aktivitāšu un sporta komponenta īstenošanā pirmsskolā un skolā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta teorijas attīstības tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Adaptācija un adaptīvie procesi bērnu, pusaudžu un jauniešu ķermenī fiziskā slodzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Bērnu, pusaudžu un jauniešu fiziskās spējas un fiziskā sagatavotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Kustību tehnika un taktika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni sportā un fiziskajās aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Mācību procesa plānošana un īstenošana kustību apguvē un fizisko īpašību spēju attīstīšanā iekļaujošā vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālo vajadzību izpēte un identificēšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta teorijas attīstības tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Adaptācija un adaptīvie procesi bērnu, pusaudžu un jauniešu ķermenī fiziskā slodzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Bērnu, pusaudžu un jauniešu fiziskās spējas un fiziskā sagatavotība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Kustību tehnika un taktika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Daudzveidīgas mācību metodes un paņēmieni sportā un fiziskajās aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Mācību procesa plānošana un īstenošana kustību apguvē un fizisko īpašību spēju attīstīšanā iekļaujošā vidē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālo vajadzību izpēte un identificēšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Skolēna snieguma vērtēšana un atgriezeniskās saites sniegšana fizisko spēju attīstīšanā un kustību mācīšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Pārbaudījums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai darba grupās. Studējošie patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām, studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus: 1. Veikt pētījuma problemātikas izvērtējumu kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā. 2. Analizēt un izvērtēt labās prakses piemērus (sadarbība grupā) iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā. Izvirzīt iekļaujošas izglītības vides novērtēšanas kritērijus kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā, pēc izvirzītajiem kritērijiem izpētīt pēc studējošo izvēles konkrētas izglītības iestādes situāciju. Prezentēt iegūtos izvērtējuma rezultātus. 3. Patstāvīgi izstrādāt plānu kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā, balstoties uz mācību teoriju kritisku izvērtējumu atbilstoši kompetenču pieejai, pašnovērtēt un savstarpēji novērtēt to. 4. Izvirzīt mācību mērķi kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā vecumposmā, formulēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties atbilstošas mācību metodes mācību rezultātu sasniegšanai, pamatojot izvēlētās mācību metodes lietderību. Demonstrēt kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanas vingrinājumus izvēlētajā vecumposmā, (stundas galvenā daļa 15 min), izmantojot izvēlētās mācību metodes. 5. Patstāvīgi izveidot skolēnu snieguma līmeņu aprakstus un caurviju prasmju vērtēšanai un pasšvērtēšanai kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā izvēlētajā katrā izglītības pakāpē. 6. Grupā izpētīt vismaz trīs pasaules valstu pieredzi atgriezeniskās saites nodrošināšanā un skolēnu snieguma vērtēšanā kustību apguvē un fizisko spēju attīstīšanā. Prezentēt grupā seminārā pieredzes izpēti. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva līdzdalība semināros 30% 2. Pedagoģisko prasmju un kompetenču demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 30% 3. Eksāmens - Savu profesionālo prasmju un pedagoģiskās kompetences izvērtējums un to tālākas pedagoģiskās karjeras attīstības plāna izstrāde 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Bērncentrēta un droša bērnu un jauniešu fizisko spēju attīstīšana un kustību mācīšana pirmsskolā un skolā. 2. Mācību procesa plānošana, īstenošana un skolēnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 3. Noteikt bērnu, pusaudžu un jauniešu fizisko attīstību un kustību apguves līmeni un plānot to turpmāko mērķtiecīgu izaugsmi. 4. Saprotami izskaidrot bērnam, pusaudzim un jaunietim fizisko spēju un kustību apguves novērtēšanas mērķus, kritērijus un rezultātus, demonstrējot sadarbības un komunikācijas prasmes, veidojot pozitīvu saskarsmi. | ||||||||
Kompetences: | 5. Spēj identificēt bērnu, pusaudžu un jauniešu individuālās fizisko spēju attīstības kustību mācīšanās vajadzības un izvirzīt konkrētus sasniedzamos mācīšanās mērķus, definēt sasniedzamos rezultātus, izvēlēties mācību metodes un plānot starpdisciplināru, individualizētu un personalizētu mācību procesu. 6. Spēj veidot skaidrus snieguma un dinamikas vērtēšanas kritērijus un pašpārbaudes veidus. 7. Spēj analizēt mācīšanās rezultātus un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 365lpp. | ||||||||
2 | 2. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās didaktika sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Rīga, ISEC, 60 lpp. | ||||||||
3 | 3. Physical Education for Lifelong Fitness: The Physical Best Teacher's Guide. Society of Health and Physical Educators. 3rd Edition, Human Kinetics, (2011). | ||||||||
4 | 4. IOM (Institute of Medicine). 2013. Educating the student body: Taking physical activity and physical education to school. Washington, DC: The National Academies Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Fernāte, A. (2015). Dermatoglifikas metode cilvēka iedzimto fizisko spēju noteikšanā un attīstīšanā. projekta vad. un red. S. Luika ; galv. red. R. Līcis, red. U. Grāvītis, lit. red. A. Dzenis. „Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata – 4”, Rīga, Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 129-136. | ||||||||
2 | 2. Fernāte, A. (2008). Vispusība – galvenais princips bērnu un jauniešu sportā. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. J.Žīdena red. R: Imanta, 35-53. | ||||||||
3 | 3. Fernāte, A. (2004). Sportistu treniņu sistēmas raksturojums. Trenera rokasgrāmata. N.Graša red. R: Jumava. 9-26. | ||||||||
4 | 4. Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati. LSPA. 1. daļa | ||||||||
5 | 5. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 1. daļa. | ||||||||
6 | 6. Ķīsis, I. (2002). Sporta teorija, LSPA, 2. daļa. | ||||||||
7 | 7. Krauksts, V. (2013). Treniņu teorijas pamati (bērni un pusaudži). Drukātava. | ||||||||
8 | 8. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmskolā. Rīga, RaKa. | ||||||||
9 | 9. Oliņa, Z., Namsone, D., France, I. et al (2018). Mācīšanās lietpratībai. Latvijas Universitāte. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central; THOMSON REUTERS - Web of Science; SCOPUS - Bibliographic database; SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine |