Pārlekt uz galveno saturu

Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 09:57:29
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_206LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas40
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām. Gūt zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem, gremošanas procesu bioķīmiju, enerģētiskajiem un plastiskajiem procesiem cilvēka organismā. Nodrošināt studentiem teorētisko un praktisko iemaņu apguvi, dodot zināšanas un izpratni par dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem cilvēka organismā, kā arī par enerģētisko un plastisko procesu dinamiku fizisko slodžu laikā, praktiski apgūstot bioķīmisko pētījumu pamatiemaņas, iemaņas sastādīt pareizu ēdienkarti. Vispārīgās un fizisko aktivitāšu bioķīmijas studiju kursa pamatuzdevums – dot studējošajiem zinātnisku pamatu profesionālai darbībai, pamatus uzturzinātnes apguvei, attīstīt prasmes patstāvīgai problēmu risināšanai saistībā ar fiziskajām aktivitātēm (pareiza uztura izvēle, atjaunošanās procesu izpratne un veicināšana u.c.).
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.Nodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Fizisko aktivitāšu bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri nodarbojoties ar fiziskajām aktivitātēm. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Prezentācija par kādu no fizioloģijas tēmām.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās semināriem (kontroldarbiem) par tēmām: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu un lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Fizisko aktivitāšu principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. 8. Sagatavot un uzrakstīt īsu referātu par kāda izvēlēta fiziskajā aktivitātē veida bioķīmisko analīzi.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par septiņiem tēmu blokiem, par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs: 1. Organisma ķīmiskais sastāvs. Organisko savienojumu funkcionālās grupas. Organisma disperso sistēmu īpašības. pH, bufersistēmas. Koloīdie šķīdumi. Difūzija, osmoze. 2. Ogļhidrātu bioloģiskā nozīme un īpašības. Lipīdu bioloģiskā nozīme un īpašības. 3. Olbaltumvielu bioloģiskā nozīme un īpašības. Fermenti. Nukleīnskābju bioloģiskā nozīme un īpašības. 4. Gremošanas procesu bioķīmiskais pamatojums. Olbaltumvielu vielmaiņa. 5. Vielmaiņa, asimilācija, disimilācija. Enerģijas maiņa. Bioloģiskā oksidēšanās. Ogļhidrātu un tauku vielmaiņa. 6. Sporta bioķīmija. Muskuļu ķīmiskais sastāvs un darbības enerģētika (ATF, ATF resintēzes). Bioķīmisko procesu dinamika organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu. Noguruma bioķīmiskais pamatojums. Bioķīmiskie procesi atjaunošanās periodā. 7. Bioķīmiskais pamatojums fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieaugumam, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma biosavienojumu maiņas īpatnības. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas divos laboratorijas darbos: 1. Ogļhidrātu pierādīšanas kvalitatīvās reakcijas. 2. Olbaltumvielas. 3. Pēc īsa referāta uzrakstīšanas par izvēlētā sporta veida bioķīmisko analīzi (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam un uztura bagātinātājiem atbilstoši sporta veidam), par kuriem tiek iegūti punkti. Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi veikt bioķīmiskās reakcijas, izvēlēties atbilstošus reaktīvus un laboratorijas traukus, interpretēt iegūtos rezultātus, salīdzināt ar literatūras datiem. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā (70%), prezentācija (10%) un atbildes eksāmenā (20%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Cilvēka organisma ķīmiskais sastāvs un dzīvības procesu ķīmiskie pamati, šo zināšanu kritiska izpratne. 2. Biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju ķīmiskā uzbūve, bioloģiskās funkcijas, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas. 3. Bioķīmisko procesu dinamika cilvēka organismā un to kopsakarības, par bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām, par bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā, kā arī atjaunošanās periodā, par fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums un metodes, bioķīmisko īpatnību ievērošana, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.
Prasmes:4. Veikt vienkāršus analītiskus bioķīmiskus eksperimentus, lietot laboratorijas traukus un aparatūru. 5. Analizēt konkrētas slodzes pēc reakcijām, kas dod enerģiju, un zināt, kādus enerģijas avotus tās patērē.
Kompetences:6. Analizēt iegūtos rezultātus: novērtēt galvenos asins bioķīmiskos rādītājus (laktātu koncentrāciju, pH), salīdzināt ar normu miera stāvoklī un nogurumā vai literatūras datiem, norādīt iespējamos cēloņus bioķīmisko rādītāju novirzei no normas. 7. Izvērtēt ēdienkarti pēc olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu satura, izstrādāt rekomendācijas uztura galveno sastāvdaļu koriģēšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Dzintare, (2019). Muskuļu darba enerģijas avoti dažāda ilguma un intensitātes fiziskās slodzēs. Rīga : LSPA, 63lpp.
22. Dzintare, M. (2018). Basics of biochemistry. Rīga : LSPA, 79p.
33. Ūdre V. (1999).Vispārējā un fizisko aktivitāšu bioķīmija I d. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 73lpp.
44. Ūdre, V. (2000). Vispārējā un fizisko aktivitāšu bioķīmija II d., Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 196lpp.
55. Cēdere, D.,& Logins, J. (1996). Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Rīga, Zvaigzne ABC, 385lpp.
66. Maughan R., & Gleeson, M. (2004). The Biochemical Basis of Sports Performance. Oxford University press. New York, 253p.
77. Ūdre, V. (2001). Augoša organisma metabolisma īpatnības un fizisko īpašību attīstīšanas bioķīmiskais pamatojums. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA 19lpp.
Papildu literatūra
18. Волков, Н. И. (2000). Биохимия мышечной деятельности. Kиев, Олимпийская литература, c 504.
Citi informācijas avoti
19. Murray, R., K., Granner, D., K., Mayes, P., A., & Rodwell, V., W. (1999). Biochemistry (25th edition). McGraw-Hill Publishing Co; 927p.
210. Lieberman, M., A., Marks, A., (2008). Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (3rd revised North American ed.). Lippincott Williams and Wilkins, 1024p.
311. Lehninger, A., L., Nelson, D., L., & Cox, M., M. (2004). Principles of Biochemistry. (4th edition) W. H. Freeman & Co.
412. Stryer, L., Berg, J., M., & Tymoczko, J., L. (2002). Biochemistry (5th edition). W. H. Freeman & Co.