.
Cilvēka anatomija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 10:38:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_208 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Svens Vilks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti kursi: Skolotāja profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Mācīšana un mācīšanās dažādības konteksta, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Volejbola pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta vēsture vai Sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūves un funkcionēšanas pamatprincipiem, organisma uzbūves un neirālās kustību regulācijas mehānismus, cilvēka orgānu uzbūvi, topogrāfiju, savstarpējo saistību sistēmās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads anatomijas un sporta morfoloģijas priekšmetam kā zinātnei. Metodes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Rumpja osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
3 | Augšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Apakšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
5 | Rumpja mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Augšējās ekstremitātes mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Apakšējās ekstremitātes mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Sirds un asinsvadu sistēmas anatomija. Elpošanas orgānu sistēma. Gremošanas orgānu sistēma. Dzimumorgānu sistēma. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Sirds un asinsvadu sistēmas anatomija. Elpošanas orgānu sistēma. Gremošanas orgānu sistēma. Dzimumorgānu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Regulācijas sistēmas: centrālā nervu sistēma, perifērā nervu sistēma, veģetatīvā nervu sistēma. Maņu orgānu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads anatomijas un sporta morfoloģijas priekšmetam kā zinātnei. Metodes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Rumpja osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
3 | Augšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Apakšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
5 | Rumpja mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Augšējās ekstremitātes mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Apakšējās ekstremitātes mioloģija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Sirds un asinsvadu sistēmas anatomija. Elpošanas orgānu sistēma. Gremošanas orgānu sistēma. Dzimumorgānu sistēma. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Sirds un asinsvadu sistēmas anatomija. Elpošanas orgānu sistēma. Gremošanas orgānu sistēma. Dzimumorgānu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Regulācijas sistēmas: centrālā nervu sistēma, perifērā nervu sistēma, veģetatīvā nervu sistēma. Maņu orgānu sistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Anatomijas termini organisma precīzai raksturošanai. Muskuļi: raksturot galvenās skeleta muskuļu grupas, to atrašanās vieta, funkcija, muskuļus attīstošie spēka un izturības vingrinājumi. Gatavoties kontroldarbiem par tēmām: 1. Rumpja osteosindesmoloģija. 2. Augšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. 3. Apakšējās ekstremitātes osteosindesmoloģija. 4. Rumpja mioloģija. 5. Augšējās ekstremitātes mioloģija. 6. Apakšējās ekstremitātes mioloģija. 7. Sirds – asinsvadu, elpošanas, gremošanas un dzimumorgānu sistēmas. 8. Nervu sistēma un maņu orgāni. Gatavoties mutiskam eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas un kompetences tiek vērtētas 8 kontroldarbos 10 punktu sistēmā un eksāmenā 10 ballu skalas sistēmā. Studējošajiem ir jānokārto 8 kontroldarbi. Prasmes: Nodarbību laikā prot parādīt uz mulāžām, anatomiskiem preparātiem un plakātiem par iepriekšējās nodarbībās apgūtajām tēmām. Kompetences: Studējošie kārto kontroldarbus par balsta un kustību sistēmas anatomiju, analizējot muskuļu darbību dažādās kustībās noteiktās locītavās (osteoloģijā, sindesmoloģijā, mioloģijā, sporta mioloģijā). Eksāmena vērtēšanas kritēriji: Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek pārbaudītas eksāmenā (formatīvais vērtējums). Eksāmenā katrs students atbild uz trīs biļetēm – trīs jautājumiem (kustību analīze, osteosindesmoloģija un mioloģija), kuras ienākot eksāmena telpā, students izvelk no aizklātām lapām. Studentam ir dots laiks, lai sagatavotos atbildēt. Eksāmena atbildēšana notiek mutiski, demonstrējot anatomiskos veidojumus uz uzskates materiāliem (kauli, manekeni, plakāti). Gala vērtējums tiek izlikts, ņemot vērā summatījo vērtējumu semestra laikā kontroldarbos (50%) un formatīvo vērtējumu nobeiguma eksāmenā (50%). Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Papildus šim vērtējamam, studentiem tiek regulāri pārbaudītas zināšanas un kompetences par iepriekšējā nodarbībā izņemto vielu. Studējošajam tiek dota iespēja vienu reizi uzlabot iepriekš iegūto vērtējumu, arī tad, ja tā ir sekmīga. Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Nodarbību laikā studējošie izlases kārtā tiek izsaukti parādīt anatomiskos veidojumus uz mulāžām, anatomiskiem preparātiem un plakātiem. Anatomijas studiju kursa nobeigumā ir jānokārto mutisks eksāmens. Pie eksāmena tiek pielaisti tikai tie studenti, kuri pārbaudījumos saņēmuši sekmīgus vērtējumus (katrā pārbaudījumā ne mazāk par 4 punktiem). Tiem studentiem, kuri nav nokārtojuši kādu no pārbaudījumiem, vai, kuri eksāmenā saņēmuši nesekmīgu vērtējumu tiek izlikts nesekmīgs vērtējums (zemāks par 4 ballēm). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Skeleta, ekstremitāšu kauli. Muskuļi, to uzbūve. 2. Sirds un asinsvadu, elpošanas, gremošanas, izvadorgānu, endokrīnās, dzimumorgānu sistēmu uzbūve un darbības principi. 3. Katras centrālās nervu sistēmas daļas uzbūve un nozīme kustību regulācijā. 4. Maņu orgāni. 5. Organisma strukturālās izmaiņas, kas attīstās regulāru fizisko aktivitāšu ietekmē. | ||||||||
Prasmes: | 6. Demonstrēt uz mulāžām, anatomiskiem preparātiem un plakātiem muskuļus, kaulus, smadzeņu daļas un citas organisma sistēmas. | ||||||||
Kompetences: | 7. Analizēt muskuļu darbību dažādās kustībās – kādās locītavās kādi muskuļi strādā dažādās fizisko aktivitāšu kustībās. 8. Iesaistās fizisko aktivitāšu un veselības veicināšanā ar zināšanām par cilvēka anatomiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Eglīte, K. (2004). Anatomija 1.daļa. Skelets un muskuļi. LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
2 | 2. Eglīte, K. (2012). Anatomija 2. daļa Asinsrites sistēma. Iekšējie orgāni. Nervu sistēma. Sensoriskā sistēma . LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
3 | 3. Anatomija (2008). Knipšes G. redakcijā.. Roka. Kāja. LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
4 | 4. Āboltiņa, M., Knipše, G., & Umbraško, S. (1999) Cilvēka ķermeņa stāvokļu un kustību anatomiskā analīze. Metodiskais materiāls, Riga, LSPA, 130lpp. | ||||||||
5 | 5. Āboltiņa, M. (1998). Kustību anatomija. I daļa. Rīga. Metodiskais materiāls, Riga, LSPA, 198lpp. | ||||||||
6 | 6. Āboltiņa, M. (1998). Kustību anatomija. II daļa. Metodiskais materiāls, Rīga, LSPA, 155lpp | ||||||||
7 | 7. Āboltiņa, M. (1998). Regulācijas sistēmas. Metodiskais materiāls, Riga, LSPA, 69lpp. | ||||||||
8 | 8. Āboltiņa, M. (1998) Apgādes sistēmas. Metodiskais materiāls, Riga, LSPA, 136lpp. | ||||||||
9 | 9. Āboltiņa, M., & Knipše, G. (1992). Sporta mioloģija. Metodiskais materiāls, Riga, LSPA, 108lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Apinis, P. (1998). Cilvēks: Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Rīga | ||||||||
2 | 2. Kalbergs, V. (1973). Cilvēka anatomija. I un II daļa. Rīga, Zvaigzne. | ||||||||
3 | 3. Tittel, K. (1970). Beschreibende un funktionelle Anatomie des Menschen. Jena. |