.
Uzturs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 11:01:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_209 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandra Ķeizāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Sistematizēt un klasificēt izvērstas un uz pierādījumiem pamatotas zināšanas uzturmācībā, ņemot vērā jaunākos un aktuālākos pētījumus uzturzinātnē. Saprast cilvēka uztura iespējas dažādos fizioloģiskos stāvokļos, dažādos vecumos un fiziskās slodzēs. Dot zināšanas par uzturu slimību profilaksē. Prast novērtēt nepieciešamās uztura pārvērtības laika gaitā, ieteicamās uztura normas dažādās vecuma grupās Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vesela pieauguša cilvēka uzturs. Bērnu un jauniešu uzturs. Vesela cilvēka uzturproduktu lietošanas pamatprincipi. Veselīga uztura ieteikumi. Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas Latvijas iedzīvotājiem. Uztura piramīda un veselīga uztura šķīvis. Pārtikas produktu piederību noteiktam uztura piramīdas līmenim/uztura šķīvja grupai. Dažu uzturvielu iespējamais deficīts Latvijas iedzīvotāju uzturā. Veselības veicināšanas programmas. Praktiskais darbs. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Bioloģiski aktīvās vielas. Vitamīni, minerālvielas. Makro – un mikro – minerālvielas. Antioksidanti uzturproduktos. Funkcionālās uzturvielas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Balastvielas uzturā. Probiotiskās zarnu baktērijas un uztura prebiotiskās vielas. Probiotiskās baktērijas. Prebiotiskās vielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Produkti. Kaitīgās vielas uzturproduktos. Uztura produkti, to grupas un raksturojums. Garšvielas un garšaugi. Informācija par pārtikas produkta sastāvu, marķējumu analīze. Alkoholiskie dzērieni. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Fizisko aktivitāšu (sporta stundas) uzturs. Fizisko aktivitāšu un fitnesa uztura mērķi, vadlīnijas. Uzturvielas fiziski aktīviem cilvēkiem. Uztura bagātinātāji fiziskajās aktivitātēs. Vielmaiņas noteikšana, ķermeņa kompozīcijas raksturojums, noteikšanas metodes. Šķidrums slodzē, pirms un pēc tās. Fiziski aktīva cilvēka ēdienkartes izveidošanas specifika dažādās fizskās aktivitātēs. Ķermeņa masas mainīšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Ēšanas traucējumi. Anoreksija, bulīmija, kompulsīvā pārēšanās. Badošanās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Uzturs slimību profilaksē: galveno neinfekciozo slimību riska faktori un to novēršana. Liekais svars un aptaukošanās, to izplatība LV un pasaule, risinājumi tā novēršanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Kritiskā domāšana uztura zinātnē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sagatavotā rprezentācija par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vesela pieauguša cilvēka uzturs. Bērnu un jauniešu uzturs. Vesela cilvēka uzturproduktu lietošanas pamatprincipi. Veselīga uztura ieteikumi. Ieteicamās enerģijas un uzturvielu devas Latvijas iedzīvotājiem. Uztura piramīda un veselīga uztura šķīvis. Pārtikas produktu piederību noteiktam uztura piramīdas līmenim/uztura šķīvja grupai. Dažu uzturvielu iespējamais deficīts Latvijas iedzīvotāju uzturā. Veselības veicināšanas programmas. Praktiskais darbs. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Bioloģiski aktīvās vielas. Vitamīni, minerālvielas. Makro – un mikro – minerālvielas. Antioksidanti uzturproduktos. Funkcionālās uzturvielas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Balastvielas uzturā. Probiotiskās zarnu baktērijas un uztura prebiotiskās vielas. Probiotiskās baktērijas. Prebiotiskās vielas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Produkti. Kaitīgās vielas uzturproduktos. Uztura produkti, to grupas un raksturojums. Garšvielas un garšaugi. Informācija par pārtikas produkta sastāvu, marķējumu analīze. Alkoholiskie dzērieni. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Fizisko aktivitāšu (sporta stundas) uzturs. Fizisko aktivitāšu un fitnesa uztura mērķi, vadlīnijas. Uzturvielas fiziski aktīviem cilvēkiem. Uztura bagātinātāji fiziskajās aktivitātēs. Vielmaiņas noteikšana, ķermeņa kompozīcijas raksturojums, noteikšanas metodes. Šķidrums slodzē, pirms un pēc tās. Fiziski aktīva cilvēka ēdienkartes izveidošanas specifika dažādās fizskās aktivitātēs. Ķermeņa masas mainīšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Ēšanas traucējumi. Anoreksija, bulīmija, kompulsīvā pārēšanās. Badošanās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Uzturs slimību profilaksē: galveno neinfekciozo slimību riska faktori un to novēršana. Liekais svars un aptaukošanās, to izplatība LV un pasaule, risinājumi tā novēršanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Kritiskā domāšana uztura zinātnē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sagatavotā rprezentācija par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās semināriem par tēmām: 1. Bērnu, jauniešu un pieauguša vesela cilvēka uzturs. 2. Bioloģiski aktīvās vielas uzturā. 3. Balastvielas uzturā. Zarnu baktērijas. 4. Produktu un to sastāva raksturojums. 5. Uzturs, tā īpatnības dažādās fizskās aktivitātēs un vecumos. 6. Ēšanas traucējumu raksturojums. 7. Uzturs slimību profilaksē. 8. Kritiskā domāšana uzturzinātnē. Praktiskie darbi: 1. Uztura novērtēšana, uztura dienasgrāmatas analīze. 2. Sastādīt ēdienkarti, ņemot vērā veselīga uztura ieteikumus veselam bērna, jaunietim fiziskajās aktivitātēs. 3. Sagatavota prezentācija par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas kontroldarbos par astoņiem tēmu blokiem un divos laboratorijas darbos, par kuriem tiek iegūti punkti. Pēc sagatavotās prezentācijas par savu izvēlēto uzturzinātnes tēmu (interpretējot un salīdzinot dažādu autoru uzrakstītus zinātniskos literatūras avotus, dot praktiskas rekomendācijas uzturam un uztura bagātinātājiem atbilstoši fiizskajām aktivitātēm), par kuriem tiek iegūti punkti. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi deviņi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošo pielaistu pie rakstiska eksāmena un izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem deviņiem paredzētajiem pārbaudes darbiem. Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par kontroldarbiem semestra laikā (65%), prezentācija (15%) un atbildes eksāmenā (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Uzturzinātnes vēsture, attīstība un jaunākie sasniegumi. Enerģija un pamatvielmaiņa, uzturvielas, to raksturojums. 2. Dažādu uztura vielu deficīta stāvokļi un iespējas tos novērst. | ||||||||
Prasmes: | 3. Sastādīt ēdienkarti, ņemot vērā veselīga uztura ieteikumus veselam indivīdam. 4. Satādīt ēdienkarti dažādu fizisko aktivitāšu slodzēm. 5. Sabalansēt ēdienkarti ar ikdienas aktivitātēs patērēto enerģiju. | ||||||||
Kompetences: | 6. Formulēt un analizēt informāciju, problēmas un risinājumus uztura jomā, un argumentēti diskutēt. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Zariņš Z., Neimane, L., & Bodnieks, E. (2018). Uztura mācība Rīga : LU Aka. | ||||||||
2 | 2. Rubana, I., M. (2009). Uzturs fiziskā slodzē. Rīga: Raka, 204lpp. | ||||||||
3 | 3. Berdanier, D., C., Dwyer, J., H., & Heber, D. (2013). Handbook of nutrition and food.Third edition. Boca Raton: CRC Press, Taylor & F209rancis Group, c2014.xxi, 1113p. ISBN 9781466505711 | ||||||||
4 | 4. Mahan, L., K., Escott-Stump, S., & Raymond, J., L. (2012). Krause’s food & the nutrition care process/ [edited by] 13th ed. St.Louis, Mo.: Elsevier/ Saunders, c2012.xix. 1227 p.ISBN 9781437722338 (hbk.). | ||||||||
5 | 5. Gandy, J., Madden, A., Holdsworth, M. (2012). Oxford handbook of nutrition and dietetics. 2nd ed. Oxford; New York: Oxford University Press, USA, 2012.xxi, 818 p. Oxford handbooks. Oxford medical press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 6. Using price policies to promote healthier diets. World Health Organization. Regional Office for Europe. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, ©2015. 42 p. | ||||||||
2 | 7. Stewart, W., Thompson, L., Wiley, J., & Sons, W. (2015). Early Years Nutrition and Healthy, ISBN: ISBN number: 9781118792445 | ||||||||
3 | 8. Clark, N. (2014). Sports Nutrition. Guidebook, 5th ed. Human Kinetics. | ||||||||
4 | 9. Lenham-New, S., Shirreffs, S., & Stear, S., Nutrition Society Textbook : Sport and Exercise Nutrition. Wiley-Blackwell. | ||||||||
5 | 10. Maughan, R., J. (2013). Encyclopaedia of Sports Medicine : IOC Medical Commission Publication, Sports Nutrition; John Wiley & Sons. | ||||||||
6 | 11. Rosenbloom, C., A., & Coleman, E., J. (2012). Sports Nutrition. A Practice Manual for Professionals, 5th ed. Academy of Nutrition and Dietetics, Energy- yielding macronutrients and energy metabolism in sports nutrition/ eds. J.A Driskell, I.Wolinsky. CRC Press, Boca Raton, 1999. pp. 211-236. | ||||||||
7 | 12. Bean, A. (2003). The complete guide to sports nutrition. London: A & C Black, (6th edition), 195p. | ||||||||
8 | 13. Litt, A. (2004). Fuel for young athletes. Essential foods and fluids for future champions. Human kinetics, 188p. | ||||||||
9 | 14. Eberle, G., S. (2000). Endurance sports nutrition. Human Kinetics, 288p. | ||||||||
10 | 15. Benardot, D. (2012). Advanced sports nutrition. Human Kinetics, 410p. | ||||||||
11 | 16. Fitzerald, M. (2009). Racing weight. Boulder, Colorado, 287p. | ||||||||
12 | 17. Williams, M., H. (1983). Ergogenic aids in sport. Champaign IL: Human Kinetics | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | pennutrition | ||||||||
2 | The Obesity Society | ||||||||
3 | ESPEN | ||||||||
4 | Brīvpieejas e-resursi | ||||||||
5 | Latvijas Veselības Ministrija | ||||||||
6 | Slimību profilakses un kontroles centrs | ||||||||
7 | American College of Sports Medicine | ||||||||
8 | American Council on Exercise | ||||||||
9 | International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism | ||||||||
10 | Journal of the International Society of Sports Nutrition | ||||||||
11 | The Australian Institute of Sport |