Pārlekt uz galveno saturu

Vides veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 11:46:44
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_213LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aleksandra Ķeizāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II.
Mērķis:
Iegūt nepieciešamās kompetences vides veselības zinātnes un prakses jautājumu profesionālai iekļaušanai veselības un fiziskās aktivitātes jomas īstenošanā pamatskolā un vidusskolā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.Lekcijas1.00auditorija
2Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00auditorija
3Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
4Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.Lekcijas1.00auditorija
5Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.Lekcijas1.00auditorija
6Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).Nodarbības2.00auditorija
7Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).Nodarbības2.00auditorija
8Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze.Nodarbības1.00auditorija
9Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze).Nodarbības1.00auditorija
10Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.Lekcijas2.00auditorija
11Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.Lekcijas2.00auditorija
12Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.Nodarbības1.00auditorija
13Pārbaudes darbs.Nodarbības1.00auditorija
14Kursa rezultātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs.Lekcijas1.00auditorija
2Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00auditorija
3Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
4Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs.Lekcijas1.00auditorija
5Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru.Lekcijas1.00auditorija
6Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija).Nodarbības2.00auditorija
7Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija).Nodarbības2.00auditorija
8Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze.Nodarbības1.00auditorija
9Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze).Nodarbības1.00auditorija
10Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola.Lekcijas2.00auditorija
11Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē.Lekcijas2.00auditorija
12Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē.Nodarbības1.00auditorija
13Pārbaudes darbs.Nodarbības1.00auditorija
14Kursa rezultātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studējošie: 1. Piedalās divos semināros: Vides ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību un Veselības riska faktori sporta nodarbībās (seminārs notiek pēc vērošanas prakses skolā). 2. Veic trīs patstāvīgos darbus: - pētījumu Veselības riska faktori izglītības iestādē; - projektu (balstoties uz pētījuma rezultātiem) veselības riska faktoru novēršanai izglītības iestādē; - problēmsituāciju analīzi par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Gatavojas gala pārbaudījumam.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Starppārbaudījumi 70%: 1. Semināri: - Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. Katrs students sagatavo prezentāciju par vienu semināra jautājumu. Darbu prezentē grupā vai frontāli atkarībā no studentu skaita. - Veselības riska faktori sporta nodarbībās (vai sporta stunda/nodarbība vienmēr kalpo veselībai?). Diskusija grupās par novērošanas prakses laikā veiktajiem novērojumiem. Katra dalībnieka ieguldījums tiek vērtēts pēc picas principa. 2. Pētījums Veselības riska faktori izglītības iestādē. Pētījuma rezultātu prezentācija – 15%. 3. Projekts Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana. Tiek prezentēti plānotie pasākumi veselības riska faktoru novēršanai . Projekts tiek iesniegts vērtēšanai – 20%. 4. Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Individuāls darbs. Studenti analizē mācībspēka sagatavotas situācijas un risina problēmas sporta skolotāja darba vidē. Darbs tiek iesniegts vēttēšanai – 15%. Gala pārbaudījums: 5. Vides faktoru ietekme uz veselību, darba vides risku novērtēšana izglītības iestādēs, preventīvie pasākumi skolēnu veselības saglabāšanai - 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Vides fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, sociālo un psihoemocionālo faktoru ietekme uz veselību. 2. Riska faktori vidē, zina to negatīvo ietekmi un novēršanas iespējas.
Prasmes:3. Veido intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu mācību vidi atbilstīgi higiēnas un darba drošības noteikumiem 4. Pēta veselības riska faktorus skolēnu un skolotāju darba un mācību vidē, izstrādā priekšlikumus uzlabojumiem. 5. Integrē dažādu mācību priekšmetu saturu veselību ietekmējošo vides faktoru izpētē.
Kompetences:6. Novērtē darba vidi ietekmējošos faktorus, adekvāti rīkojas, novērš riskus pedagogu un skolēnu darba vidēs. 7. Novērtē un rūpējas par savu veselību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Eglīte, M., Aulika, B., & Avota,0 M. (2008). Vides veselība. Rīga: RSU, 696lpp.
22. Kļaviņš, M. (2012). Vides piesārņojums un tā iedarbība. Rīga: LU apgāds, 200lpp.
33. MK noteikumi Nr. 610 „Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas” no 2002. g. 27. dec. ar grozījumiem.
Papildu literatūra
11. Brunners,V., Hornings, E., & Jensone, B. (2000.). Vides izglītība. Danaburgs grafiska tipogrāfija, Vekše, Zviedrija.
22. Eglīte, I. (2012). Darba medicīna. Rīga: RSU, 834lpp.
33. Grīnberga, M., & Ridūze, L. (2006). Rokasgrāmata vides izglītotājiem. SIA zaļā josta.
44. Epidemioloģiskās drošības likums no 1997. g. 11. dec.
55. Stola, I. (2011). Vides izglītība pamatskolā. Rīga: RaKa, 196lpp.
66. Darba vides riska faktori izglītības iestādēs. Rīga: RSU. Darba drošības un vides veselības institūts.
Citi informācijas avoti
1Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam. LR VM.
2Pedagogu darba vide - aktuālie drošības un veselības jautājumi
3SPKC
4PSIHOSOCIĀLĀ DARBA VIDE
5Veselības inspekcija