.
Vides veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 11:46:44
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_213 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandra Ķeizāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodikas, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt nepieciešamās kompetences vides veselības zinātnes un prakses jautājumu profesionālai iekļaušanai veselības un fiziskās aktivitātes jomas īstenošanā pamatskolā un vidusskolā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pārbaudes darbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kursa rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātnes par vides un cilvēka savstarpējo saistību. Vides veselība kā starpdisciplināra zinātne un tās saturs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vides faktoru ietekmes uz cilvēka organismu vispārīgās likumsakarības. Aktuālie vides veselības jautājumi Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskie riski. Infekcijas slimību profilakse izglītības iestādēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Skolēna darba vieta. Stājas traucējumu profilakse. Darbs ar datoru. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības riska faktori izglītības iestādē (pētījuma rezultātu prezentācija). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana (projekta prezentācija). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Skolas vides nozīme veselīga dzīvesveida īstenošanā (iespējas būt fiziski aktīvam, saņemt veselīgu uzturu utt.). Pētījumi Latvijā un ES. Pieredzes analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Veselības riska faktori sporta nodarbībās (novērojumu analīze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālie un psihoemocionālie riska faktori skolā. Riska faktori skolas vidē vietējās kopienas kontekstā. Veselību veicinoša skola. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Aktuālie drošības un veselības jautājumi skolotāja darba vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pārbaudes darbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Kursa rezultātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studējošie: 1. Piedalās divos semināros: Vides ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību un Veselības riska faktori sporta nodarbībās (seminārs notiek pēc vērošanas prakses skolā). 2. Veic trīs patstāvīgos darbus: - pētījumu Veselības riska faktori izglītības iestādē; - projektu (balstoties uz pētījuma rezultātiem) veselības riska faktoru novēršanai izglītības iestādē; - problēmsituāciju analīzi par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Gatavojas gala pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Starppārbaudījumi 70%: 1. Semināri: - Ķīmiskā un fizikālā piesārņojuma ietekme uz veselību. Aktualitātes Latvijā. Katrs students sagatavo prezentāciju par vienu semināra jautājumu. Darbu prezentē grupā vai frontāli atkarībā no studentu skaita. - Veselības riska faktori sporta nodarbībās (vai sporta stunda/nodarbība vienmēr kalpo veselībai?). Diskusija grupās par novērošanas prakses laikā veiktajiem novērojumiem. Katra dalībnieka ieguldījums tiek vērtēts pēc picas principa. 2. Pētījums Veselības riska faktori izglītības iestādē. Pētījuma rezultātu prezentācija – 15%. 3. Projekts Veselības riska faktoru ierobežošana/novēršana. Tiek prezentēti plānotie pasākumi veselības riska faktoru novēršanai . Projekts tiek iesniegts vērtēšanai – 20%. 4. Problēmsituāciju analīze par drošības un veselības riska faktoriem sporta skolotāja darba vidē. Individuāls darbs. Studenti analizē mācībspēka sagatavotas situācijas un risina problēmas sporta skolotāja darba vidē. Darbs tiek iesniegts vēttēšanai – 15%. Gala pārbaudījums: 5. Vides faktoru ietekme uz veselību, darba vides risku novērtēšana izglītības iestādēs, preventīvie pasākumi skolēnu veselības saglabāšanai - 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Vides fizikālo, ķīmisko, bioloģisko, sociālo un psihoemocionālo faktoru ietekme uz veselību. 2. Riska faktori vidē, zina to negatīvo ietekmi un novēršanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | 3. Veido intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu mācību vidi atbilstīgi higiēnas un darba drošības noteikumiem 4. Pēta veselības riska faktorus skolēnu un skolotāju darba un mācību vidē, izstrādā priekšlikumus uzlabojumiem. 5. Integrē dažādu mācību priekšmetu saturu veselību ietekmējošo vides faktoru izpētē. | ||||||||
Kompetences: | 6. Novērtē darba vidi ietekmējošos faktorus, adekvāti rīkojas, novērš riskus pedagogu un skolēnu darba vidēs. 7. Novērtē un rūpējas par savu veselību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Eglīte, M., Aulika, B., & Avota,0 M. (2008). Vides veselība. Rīga: RSU, 696lpp. | ||||||||
2 | 2. Kļaviņš, M. (2012). Vides piesārņojums un tā iedarbība. Rīga: LU apgāds, 200lpp. | ||||||||
3 | 3. MK noteikumi Nr. 610 „Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas” no 2002. g. 27. dec. ar grozījumiem. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Brunners,V., Hornings, E., & Jensone, B. (2000.). Vides izglītība. Danaburgs grafiska tipogrāfija, Vekše, Zviedrija. | ||||||||
2 | 2. Eglīte, I. (2012). Darba medicīna. Rīga: RSU, 834lpp. | ||||||||
3 | 3. Grīnberga, M., & Ridūze, L. (2006). Rokasgrāmata vides izglītotājiem. SIA zaļā josta. | ||||||||
4 | 4. Epidemioloģiskās drošības likums no 1997. g. 11. dec. | ||||||||
5 | 5. Stola, I. (2011). Vides izglītība pamatskolā. Rīga: RaKa, 196lpp. | ||||||||
6 | 6. Darba vides riska faktori izglītības iestādēs. Rīga: RSU. Darba drošības un vides veselības institūts. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam. LR VM. | ||||||||
2 | Pedagogu darba vide - aktuālie drošības un veselības jautājumi | ||||||||
3 | SPKC | ||||||||
4 | PSIHOSOCIĀLĀ DARBA VIDE | ||||||||
5 | Veselības inspekcija |