.
Pirmsskolas sporta pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 12:05:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_214 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Bula-Biteniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Uzturs, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu, vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Mērķtiecīgi, kritiski izvērtējot un pielāgojot konkrētās vides prasībām lietot zināšanas, prasmes, attieksmes un vērtības pirmsskolas vadlīnijās iekļauto fizisko vingrinājumu, veselības veicinošo vingrinājumu un drošību sekmējošo vingrinājumu mērķus, uzdevumus jomā Veselība un fiziskās aktivitātes. Alternatīvo pedagoģiju didaktisko principu lietošana, sekmējot individuālu pieeju un caurviju prasmes īstenošanu sporta nodarbībās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kustību filozofijas teorētiskie pamati pirmsskolā. Pirmsskolas vecuma bērnu problēmsituāciju risinājumi no sporta pedagoģijas aspekta jomā Veselība un fiziskā aktivitāte. Pirmsskolas vecumu bērnu attīstība un kustību aktivitāšu nepieciešamības raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Zīdaiņa attīstības posmi un fizisko aktivitāšu saturs. Motorikas un sīkās motorikas attīstības raksturojums un to nozīme bērna tālākajā attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | 1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Pamatkustību raksturojums, inventāra un ārējās vides pielietošana, atbilstoši vecumposma īpatnībām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kustību filozofijas teorētiskie pamati pirmsskolā. Pirmsskolas vecuma bērnu problēmsituāciju risinājumi no sporta pedagoģijas aspekta jomā Veselība un fiziskā aktivitāte. Pirmsskolas vecumu bērnu attīstība un kustību aktivitāšu nepieciešamības raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Zīdaiņa attīstības posmi un fizisko aktivitāšu saturs. Motorikas un sīkās motorikas attīstības raksturojums un to nozīme bērna tālākajā attīstībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | 1-3 gadu vecu bērnu pamatkustību prasmju veidošanās likumsakarības. Fizisko aktivitāšu saturs un inventārs. Didaktiskie principi fiziskajās aktivitātēs 1 – 3 gadi. Fizisko aktivitāšu saturs telpā un āra vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Didaktiskās pieejas un paņēmieni alternatīvajās pedagoģijās sporta izglītībā pirmsskolā. Kustību prasmju veidošanās secība. Veselīgu paradumu veidošanās nosacījumi (higiēnisko prasmju un iemaņu apguve) fizisko aktivitāšu aspektā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Mērķtiecīgs kustību prasmju apguves process ar daudzveidīgu līdzekļu lietošanu kopsakarībā ar bērna attīstību kopveselumā. Drošu (sava ķermeņa neaizskaramības) un veselību veicinošu fizisko aktivitāšu saturs pirmsskolas izglītības vadlīniju skatījumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Bērna gatavība skolai fizisko aktivitāšu izpratnē. Pirmsskolas vadlīniju saturs sporta izglītībā. Izglītības paradigmu maiņa. Sporta nodarbības uzbūve, mērķi, līdzekļi, organizēšanas formas pirmsskolā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Pamatkustību raksturojums, inventāra un ārējās vides pielietošana, atbilstoši vecumposma īpatnībām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Holistiskā pieeja ģimenes sportā pirmsskolas izglītībā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | - Domu karte Bērns. Kustība. Smadzenes. - Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu katrā zīdaiņa attīstības posmā. - Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu 1–3 gadi. Pētnieciskais darbs. Viena bērna pedagoģiski, psiholoģiskais, anatomiskais un fizioloģiskais raksturojums. Bērnam speciāli izveidots vingrinājumu kopums. Intervija ar bērnu un viņa vecākiem. - Konkrēti piemēri sporta izglītībā pirmsskolā alternatīvo pedagoģiju skatījumā. Vingrinājumu kopums ar kustību prasmju likumsakarībām veselību veicinošā aspektā ilgtermiņā. - Vingrinājumu kopums ar apjomu, intensitāti un teorētisko pamatojumu 4 – 5 gadi āra aktivitātēm. Interaktīvs plakāts Esi drošs. Vingrinājuma apraksts Aizbergs. - Vingrinājumu kopums kustību prasmēm bērnam 6 gadi, balstoties uz pirmsskolas izglītības vadlīnijām. Atbilstīgi vecumam sagatavots un praktiski novadīts oriģināls vingrinājums caurviju prasmju sekmēšanai. - Fizisko aktivitāšu pasākums pirmsskolas vecuma bērniem kopā ar vecākiem, norādot mērķi, uzdevumus, metodes, līdzekļus un katras aktivitātes teorētiskais pamatojums no teorijas viedokļa. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas saturs un kritēriji: 3p.: - Materiāli atlasīti un interpretēti atbilstoši tēmai. Izpildīti visi uzdevumi, kuri nodarbības powerpointa materiālā atzīmēti sarkanā šriftā un numurēti. Izveidoti pielikumi. Katras tēmas beigās pašnovērtējums par sasniegtajiem rezultātiem. Praktikumā beigās apgūtā studiju kursa pašnovērtējums. Izpildīti un laikā iesniegti mājas darbi. Aktīva darbība nodarbībās. - Izveidoti oriģināli vingrinājumi, atbilstoši bērna vecumam un fizisko spēju attīstībai. Teorētiski pamatots, izmantojot fizioloģijas un psiholoģijas teorijas. Vizuāli pievilcīgs noformējums. - Viena bērna pedagoģiski, psiholoģiskais, anatomiskais un fizioloģiskais raksturojums. Bērnam speciāli izveidots vingrinājumu kopums. Intervija ar bērnu un viņa vecākiem. Iegūtie dati analizēti, salīdzināti ar teoriju un doti priekšlikumi. - Sadarbojoties ar kolēģiem, izveidots fizisko aktivitāšu pasākums pirmsskolas vecuma bērniem norādot mērķi, uzdevumus, metodes, līdzekļus un katras aktivitātes teorētisko pamatojumu uz personīgo pieredzi balsītā skatījumā. Norādīta un aprakstīta norises shēma. - Atbilstīgi vecumam sagatavots un praktiski (veiksmīgi) novadīts oriģināls vingrinājums caurviju prasmju sekmēšanai (apraksts un zīmējums praktikumā). 2p.: - Izpildīti visi zināšanu un prasmju uzdevumi pēc dotā parauga, dažkārt pietrūkst oriģinalitāte un radošums, jaunākās literatūras izmantošana, teorētiskais pamatojums. - Izpildīts uzdevums pēc dotā parauga, dažkārt pietrūkst oriģinalitāte un radošums, jaunākās literatūras izmantošana, teorētiskais pamatojums. - Sagatavots vingrinājums, bet neatbilst izvēlētajam vecumam vai caurviju prasmei vai netiek veiksmīgi novadīts. 1p.: - Izpildīti visi zināšanu un prasmju uzdevumu parametri, bet tie veikti formāli bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu. - Izpildīts uzdevums parametri, bet tas veikts formāli bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu. - Formāli sagatavots vingrinājums, bez personīgā viedokļa un pozitīvas attieksmes pret veicamo darbu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Vērtē, atlasa, kritiski analizē un apraksta informāciju par pedagoģisko procesu pirmsskolā. 2. Izprot teorētisko likumsakarību lietošanu pētnieciskajā darbībā. 3. Izsaka, skaidro un analizē idejas problēmsituācijās, formulē kontekstā balstītu un strukturētu pieņēmumu. | ||||||||
Prasmes: | 4. Patstāvīgi strukturē un virza savu kvalifikācijas pilnveidi pirmsskolas sporta izglītībā. 5. Prot kritiski domāt un pieņemt lēmumus, rast radošus risinājumus fizisko aktivitāšu īstenošanas procesā pirmsskolā. 6. Vērtē un iesaka fizisko aktivitāšu saturu un novērtēšanas iespējas sporta skolotājiem un vecākiem. 7. Nosaka reālas vajadzības pirmsskolas vecuma bērniem un raksturo problēmas būtību – atpazīst un formulē problēmu kontekstā, kuru raksturo savstarpēji atkarīgi lielumi, aspekti, cēloņsakarības. | ||||||||
Kompetences: | 8. Īsteno caurviju prasmju sekmēšanu sporta nodarbībās un sporta pasākumos. 9. Spēj sporta nodarbībās identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. 10. Veido, plāno un īsteno fizisko aktivitāšu pasākumu, izvirzot konkrētus mērķus, uzdevumus, saturu, organizēšanas daudzveidību, sadarbības prasmju veidošanos, atgriezeniskās saites apguves daudzveidīgus paņēmienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. RaKa, 369lpp. | ||||||||
2 | 2. Bula-Biteniece, I., Jansone, R., & Piech, K. (2013). Bērns un sporta pirmskolā. RaKa, 208lpp. | ||||||||
3 | 3. Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim (6.LKI) | ||||||||
4 | 4. MK noteikumi Nr.716, Rīgā 2018. gada 21. novembrī (prot. Nr. 53 29. §) Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem. | ||||||||
5 | 5. Domens, G., Domens, D., & Heigijs, B. (2004). Aktīvs mazulis – gudrs mazulis! No dzimšanas līdz sešu gadu vecumam. Zvaigzne ABC, 306lpp. | ||||||||
6 | 6. Elnebija, I. (1999). Pakāpieni bērna attīstībā. Pētergailis, 87lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 7. Helinga, H. (2008). Montesori pedagoģija, Jumava, 267lpp. | ||||||||
2 | 8. Karlgrēns, F. (2008). Valdorfa pedagoģija, Jumava, 252lpp. | ||||||||
3 | 9. Ibuka, M. (1999). Pēc trīs gadi var būt par vēlu. E-resursi. | ||||||||
4 | 10. Bouchard, C., Blair, N., S., & Haskell, L., W. (2012). Physical Activity and Health, Human Kinetics. Inc. 586p. |