.
Skolas sporta pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.07.2024 11:34:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_215 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.67 | ECTS: | 10.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Bula-Biteniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Pilns laiks - 4. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 4. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā unfizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu, vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II. | ||||||||
Mērķis: | Mērķtiecīgi, kritiski izvērtējot un pielāgojot konkrētās vides prasībām lietot zināšanas, prasmes, attieksmes un vērtības pamatizglītības standartā iekļauto fizisko vingrinājumu, veselības veicinošo vingrinājumu un drošību sekmējošo vingrinājumu mērķus, uzdevumus jomā Veselība un fiziskās aktivitātes. Sekmējot caurviju prasmju lietošanu dažādu didaktisko pieeju īstenošanā sporta stundās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada nodarbība. Kompetences raksturojums. Sporta skolotājs un sporta veida treneris-kopīgais un atšķirīgais. Videomateriāls. Vērtību izglītība sporta izglītības kontekstā. Sporta skolotāja misija. Didaktiskais kontrakts (līgums). Drošība sporta stundās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Sākumskolas (1.-3.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. Standarta saturs. Radošums sporta stundā. Radošas sporta stundas komponenti. Radošums kā pedagoga personības īpašības. Radošas stundas (sižetiskās stundas) prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Sižetiskās šķēršļu joslas lietošana sākumskolā. Izglītojošie, socializējošie un attīstošie uzdevumi sižetiskajā šķēršļu joslā. Sižetiskās šķēršļu joslas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai atbilstoši vecuma posmiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Vērtēšana pamatprincipu maiņa normatīvās un humānās pedagoģijas skatījumā. Normatīvas un kriteriālās vērtēšanas piemērošana jomā Veselība un fiziskās aktivitātes sākumskolā. Vērtēšanas funkcijas. Summatīvā un formatīvā vērtēšana. Vērtēšanas sistēmas 1.-6. klase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizisko aktivitāšu nepieciešamības teorētiskais pamatojums pamatskolā un vidusskola. Fizisko aktivitāšu ietekme uz domāšanu un radošumu, pašaktualizētu mācīšanos un digitālo pratību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. Radoša sporta stunda pašvirzīta un pašaktualizētas sporta izglītības ietvaros. Radošums kā skolēna personības attīstību sekmējošs faktors. Radošas stundas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
9 | Kvalitatīva izglītošanās procesa īstenošana saistībā ar pamatizglītības un Vidējās izglītības standarta saturu un plānotajiem un sasniedzamajiem rezultātiem (hronometrāža). Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai pamatskolā un vidusskolā. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
11 | Pulsa līknes veidošana sporta stundā. Apļa treniņš sporta stundā (metodes, fizisko īpašību sekmēšanai). Skolēna individuālās fiziskās gatavības plāna izveide. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
12 | Vidusskolas (10.-12.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
13 | Vērtēšanas pedagoģiski psiholoģiskie aspekti kontekstā ar skolēna personību. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide pamatskolā un vidusskolā. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievada nodarbība. Kompetences raksturojums. Sporta skolotājs un sporta veida treneris-kopīgais un atšķirīgais. Videomateriāls. Vērtību izglītība sporta izglītības kontekstā. Sporta skolotāja misija. Didaktiskais kontrakts (līgums). Drošība sporta stundās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Sākumskolas (1.-3.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. Standarta saturs. Radošums sporta stundā. Radošas sporta stundas komponenti. Radošums kā pedagoga personības īpašības. Radošas stundas (sižetiskās stundas) prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Sižetiskās šķēršļu joslas lietošana sākumskolā. Izglītojošie, socializējošie un attīstošie uzdevumi sižetiskajā šķēršļu joslā. Sižetiskās šķēršļu joslas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai atbilstoši vecuma posmiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Vērtēšana pamatprincipu maiņa normatīvās un humānās pedagoģijas skatījumā. Normatīvas un kriteriālās vērtēšanas piemērošana jomā Veselība un fiziskās aktivitātes sākumskolā. Vērtēšanas funkcijas. Summatīvā un formatīvā vērtēšana. Vērtēšanas sistēmas 1.-6. klase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizisko aktivitāšu nepieciešamības teorētiskais pamatojums pamatskolā un vidusskola. Fizisko aktivitāšu ietekme uz domāšanu un radošumu, pašaktualizētu mācīšanos un digitālo pratību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. Radoša sporta stunda pašvirzīta un pašaktualizētas sporta izglītības ietvaros. Radošums kā skolēna personības attīstību sekmējošs faktors. Radošas stundas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
9 | Kvalitatīva izglītošanās procesa īstenošana saistībā ar pamatizglītības un Vidējās izglītības standarta saturu un plānotajiem un sasniedzamajiem rezultātiem (hronometrāža). Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai pamatskolā un vidusskolā. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
11 | Pulsa līknes veidošana sporta stundā. Apļa treniņš sporta stundā (metodes, fizisko īpašību sekmēšanai). Skolēna individuālās fiziskās gatavības plāna izveide. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
12 | Vidusskolas (10.-12.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
13 | Vērtēšanas pedagoģiski psiholoģiskie aspekti kontekstā ar skolēna personību. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide pamatskolā un vidusskolā. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Vērtēšanas parametri (studenta patstāvīgie darbi): 1. Argumentētā eseja Atbilde skolēnam uz jautājumu: “Kāpēc man jānāk uz skolu/sporta stundu?” 2. Anotācija videomateriālam. 3. Kritiski izvērtēts grāmatas saturs (10 tēzes par katru nodaļu). 4. Atbilstīgi standartam izveidoti apraksti (sākumskola/pamatskola) par sasniedzamajiem rezultātiem konkrētās prasmēs beidzot 3. un 6. klasi (tematiskais plāns). 5. Skolotāju misija – praktiskās realizācijas soļi pedagoģiskās darbības uzsākšanai. 6. Domu karte – stundas mērķis, uzdevumi, saturs, līdzekļi (caurvijas - veselība, drošība). 7. Sižetiskās stundas plāns ar ilustrācijām. 8. Sižetiskās stundas prezentācija. 9. Vingrinājumu atlase un stundu plānu izveide. 10. Pašvērtējuma kartes izveide sākumskolā. 11. Pašnovērtējums par iepriekš veiktajiem patstāvīgiem darbiem. 12. Argumentēta eseja Fiziskās aktivitātes. 13. Jēgpilnas sporta stundas plāns ar katra uzdevuma teorētisko pamatojumu (fizioloģiskais, psiholoģiskais, caurviju prasmes). 14. Pašveidota (filmēta) stundas sapratnes daļa ar akcentu uz skolēna personības attīstību sekmējošu saturu, balstoties uz konkrētā vecuma standartā iekļautajiem sasniedzamajiem rezultātiem. 15. Vienas fiziskās aktivitātes (ar konkrētu mērķi un uzdevumu no standarta) saturs ar iespējami vairāk veikto soļu daudzumu noteiktajā laika vienībā (foto, video, apraksts). 16. Izveidoti 3 vingrinājumi vienai fiziskajai īpašībai ar konkrētu izpausmes formu 7.,9.,12. klasēm. Sagatavo atšķirīgas prezentācijas katram vingrinājumam. 17. Interaktīva apļa treniņa izveide pāros ar konkrētu mērķi, konkrētam vecumam. Izveido individuālās fiziskās gatavības noteikšanas konktrolvingrinājumus (analizēt un vērtēt sava kursabiedra fizisko gatavību). 18. Jēgpilnas sporta stundas plāns ar katra uzdevuma teorētisko pamatojumu (fizioloģiskais, psiholoģiskais, caurviju prasmes). 19. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide konkrētā klasē. Pašvērtējuma kartes izveide studiju kursa Skolas sporta didaktikas novērtēšanai. 20. Studiju darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Par katru patstāvīgā darbu uzdevuma parametru var saņemt: 3 punkti – uzrakstīts darba mērķis un plānotie darba uzdevumi, uzrakstīti līdzekļi to veikšanai un sasniedzamais gala rezultāts, izteikts kritiski analītisks personīgais viedoklis, dots pašnovērtējums. 2 punkti – nelielas nepilnības aprakstā. 1 punkti – apraksts veidots neiedziļinoties. Pārbaudījums -20 jautājumi, par katru jautājumu -1 punkts, kopā iespējams saņemt 20 punktus. Attieksme – sistemātisks darbs, uz katru nodarbību izpildīti uzdevumi (max 2 punkti, epizodiski 1 punkts). Attīstības dinamika – praktikumu novērtējums punktu izteiksmē pieaug (max 2 punkti, epizodiski 1 punkts). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Atpazīst un formulē aktualitāti, izaicinājumus jomā Veselība un fiziskā aktivitātes ar personisko pieredzi saistītā kontekstā. Izvirza sev saistošu katras nodarbības mērķi un izvēlas optimālos risinājumu. | ||||||||
Prasmes: | 2. Formulē atvērtus, uz izziņu vērstus jautājumus situācijās par pamatskolas un vidusskolas sporta izglītības procesu. 3. Salīdzina, interpretē, novērtē un grupē par skolotāja darbību reglamentējošos dokumentus pēc dotajiem kritērijiem. Savstarpēji sadarbojoties, pārliecinās vai izstrādāts pietiekami vispusīgs un precīzs apraksts. 4. Veido un izstrādā, individuāli vai grupā, stundas plānojumu pēc esošajiem paraugiem. Individuāli izstrādā katru dokumentu, plāno darbu un apzina resursus, lai īstenotu radīto ideju par sporta stundu visās izglītības pakāpēs. 5. Izmanto digitālās tehnoloģijas zināšanu ieguvei, apstrādei, prezentēšanai, pārraidei un pamato digitālo tehnoloģiju lietojuma nepieciešamību sporta stundas īstenošanā. 6. Veido un analizē vērtēšanas parametrus un kritērijus atbilstoši standarta prasībām un katra skolēna individuālajām spējām un prasmēm. | ||||||||
Kompetences: | 7. Patstāvīgi analizē ar skolu saistīto uzdevumus. Atpazīst savas darbības stiprās un pilnveidojamās puses, rod dažādus veidus, kā attīstīt savu domāšanu un profesionālā kompetencē pilnveidojamās prasmes. 8. Strādā komandā, orientējas uz līdzvērtīgu ieguldījumu dokumentu izstrādē, pieņem un sadarbojas ar kursabiedriem, lai sasniegtu konkrēto mērķi, veidojot klases un skolas pasākumus. 9. Virza savu rīcību saskaņā ar zināšanām, prasmēm, attieksmēm un vērtībām, pamatojot savas izvēles. 10. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās sporta stundā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 567lpp. | ||||||||
2 | Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 365lpp. | ||||||||
3 | Sporta skolotāju profesionālo un pedagoģisko kompeteņču pilnveide. (2012).Valsts izglītības satura centrs, 55lpp. | ||||||||
4 | Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim (6. LKI) | ||||||||
5 | MK noteikumi Nr. 747. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem Rīgā, 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §) | ||||||||
6 | MK Noteikumi Nr. 416 par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Rīgā 2019. gada 3. septembrī (prot. Nr. 37 21. §) | ||||||||
7 | Ābele, A. (2018). Sporta psiholoģija: teorija un prakse. Rīga, RaKa, 348lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | De Bono, E. (2012). Domā, kamēr nav par vēlu. Apgāds Zvaigzne ABC, 245lpp. | ||||||||
2 | Bouchard, C., Blair, N., S., & Haskell, L., W. (2012). Physical Activity and Health, Human Kinetics, Inc. 456p. |