Pārlekt uz galveno saturu

Skolas sporta pedagoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.07.2024 11:34:51
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_215LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.67ECTS:10.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inta Bula-Biteniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas30
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas28
Pilns laiks - 3. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas22
Pilns laiks - 4. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas18
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 3. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 4. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā unfizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu, vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II.
Mērķis:
Mērķtiecīgi, kritiski izvērtējot un pielāgojot konkrētās vides prasībām lietot zināšanas, prasmes, attieksmes un vērtības pamatizglītības standartā iekļauto fizisko vingrinājumu, veselības veicinošo vingrinājumu un drošību sekmējošo vingrinājumu mērķus, uzdevumus jomā Veselība un fiziskās aktivitātes. Sekmējot caurviju prasmju lietošanu dažādu didaktisko pieeju īstenošanā sporta stundās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada nodarbība. Kompetences raksturojums. Sporta skolotājs un sporta veida treneris-kopīgais un atšķirīgais. Videomateriāls. Vērtību izglītība sporta izglītības kontekstā. Sporta skolotāja misija. Didaktiskais kontrakts (līgums). Drošība sporta stundās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Sākumskolas (1.-3.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. Standarta saturs. Radošums sporta stundā. Radošas sporta stundas komponenti. Radošums kā pedagoga personības īpašības. Radošas stundas (sižetiskās stundas) prezentācija un savstarpējā izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
3Sižetiskās šķēršļu joslas lietošana sākumskolā. Izglītojošie, socializējošie un attīstošie uzdevumi sižetiskajā šķēršļu joslā. Sižetiskās šķēršļu joslas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Nodarbības3.00auditorija
5Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai atbilstoši vecuma posmiem.Nodarbības3.00auditorija
6Vērtēšana pamatprincipu maiņa normatīvās un humānās pedagoģijas skatījumā. Normatīvas un kriteriālās vērtēšanas piemērošana jomā Veselība un fiziskās aktivitātes sākumskolā. Vērtēšanas funkcijas. Summatīvā un formatīvā vērtēšana. Vērtēšanas sistēmas 1.-6. klase.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
7Fizisko aktivitāšu nepieciešamības teorētiskais pamatojums pamatskolā un vidusskola. Fizisko aktivitāšu ietekme uz domāšanu un radošumu, pašaktualizētu mācīšanos un digitālo pratību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. Radoša sporta stunda pašvirzīta un pašaktualizētas sporta izglītības ietvaros. Radošums kā skolēna personības attīstību sekmējošs faktors. Radošas stundas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
9Kvalitatīva izglītošanās procesa īstenošana saistībā ar pamatizglītības un Vidējās izglītības standarta saturu un plānotajiem un sasniedzamajiem rezultātiem (hronometrāža). Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
10Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai pamatskolā un vidusskolā. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Nodarbības3.00auditorija
11Pulsa līknes veidošana sporta stundā. Apļa treniņš sporta stundā (metodes, fizisko īpašību sekmēšanai). Skolēna individuālās fiziskās gatavības plāna izveide.Nodarbības4.00auditorija
12Vidusskolas (10.-12.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
13Vērtēšanas pedagoģiski psiholoģiskie aspekti kontekstā ar skolēna personību. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide pamatskolā un vidusskolā.Nodarbības5.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievada nodarbība. Kompetences raksturojums. Sporta skolotājs un sporta veida treneris-kopīgais un atšķirīgais. Videomateriāls. Vērtību izglītība sporta izglītības kontekstā. Sporta skolotāja misija. Didaktiskais kontrakts (līgums). Drošība sporta stundās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Sākumskolas (1.-3.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences. Standarta saturs. Radošums sporta stundā. Radošas sporta stundas komponenti. Radošums kā pedagoga personības īpašības. Radošas stundas (sižetiskās stundas) prezentācija un savstarpējā izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
3Sižetiskās šķēršļu joslas lietošana sākumskolā. Izglītojošie, socializējošie un attīstošie uzdevumi sižetiskajā šķēršļu joslā. Sižetiskās šķēršļu joslas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana. Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetences.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Nodarbības3.00auditorija
5Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai atbilstoši vecuma posmiem.Nodarbības3.00auditorija
6Vērtēšana pamatprincipu maiņa normatīvās un humānās pedagoģijas skatījumā. Normatīvas un kriteriālās vērtēšanas piemērošana jomā Veselība un fiziskās aktivitātes sākumskolā. Vērtēšanas funkcijas. Summatīvā un formatīvā vērtēšana. Vērtēšanas sistēmas 1.-6. klase.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
7Fizisko aktivitāšu nepieciešamības teorētiskais pamatojums pamatskolā un vidusskola. Fizisko aktivitāšu ietekme uz domāšanu un radošumu, pašaktualizētu mācīšanos un digitālo pratību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Pamatskolas (4.-9.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās. Radoša sporta stunda pašvirzīta un pašaktualizētas sporta izglītības ietvaros. Radošums kā skolēna personības attīstību sekmējošs faktors. Radošas stundas prezentācija un savstarpējā izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
9Kvalitatīva izglītošanās procesa īstenošana saistībā ar pamatizglītības un Vidējās izglītības standarta saturu un plānotajiem un sasniedzamajiem rezultātiem (hronometrāža). Stundu plānu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
10Sensitīvie periodi fizisko īpašību sekmēšanai pamatskolā un vidusskolā. Vingrinājumu prezentācija un savstarpēja izvērtēšana.Nodarbības3.00auditorija
11Pulsa līknes veidošana sporta stundā. Apļa treniņš sporta stundā (metodes, fizisko īpašību sekmēšanai). Skolēna individuālās fiziskās gatavības plāna izveide.Nodarbības4.00auditorija
12Vidusskolas (10.-12.klase) sporta stundu mērķi, uzdevumi, saturs, līdzekļi (vingrinājumi), mācīšanas un mācīšanās metodes, organizēšanas paņēmieni. Caurviju kompetenču veidošanās.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
13Vērtēšanas pedagoģiski psiholoģiskie aspekti kontekstā ar skolēna personību. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide pamatskolā un vidusskolā.Nodarbības5.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Vērtēšanas parametri (studenta patstāvīgie darbi): 1. Argumentētā eseja Atbilde skolēnam uz jautājumu: “Kāpēc man jānāk uz skolu/sporta stundu?” 2. Anotācija videomateriālam. 3. Kritiski izvērtēts grāmatas saturs (10 tēzes par katru nodaļu). 4. Atbilstīgi standartam izveidoti apraksti (sākumskola/pamatskola) par sasniedzamajiem rezultātiem konkrētās prasmēs beidzot 3. un 6. klasi (tematiskais plāns). 5. Skolotāju misija – praktiskās realizācijas soļi pedagoģiskās darbības uzsākšanai. 6. Domu karte – stundas mērķis, uzdevumi, saturs, līdzekļi (caurvijas - veselība, drošība). 7. Sižetiskās stundas plāns ar ilustrācijām. 8. Sižetiskās stundas prezentācija. 9. Vingrinājumu atlase un stundu plānu izveide. 10. Pašvērtējuma kartes izveide sākumskolā. 11. Pašnovērtējums par iepriekš veiktajiem patstāvīgiem darbiem. 12. Argumentēta eseja Fiziskās aktivitātes. 13. Jēgpilnas sporta stundas plāns ar katra uzdevuma teorētisko pamatojumu (fizioloģiskais, psiholoģiskais, caurviju prasmes). 14. Pašveidota (filmēta) stundas sapratnes daļa ar akcentu uz skolēna personības attīstību sekmējošu saturu, balstoties uz konkrētā vecuma standartā iekļautajiem sasniedzamajiem rezultātiem. 15. Vienas fiziskās aktivitātes (ar konkrētu mērķi un uzdevumu no standarta) saturs ar iespējami vairāk veikto soļu daudzumu noteiktajā laika vienībā (foto, video, apraksts). 16. Izveidoti 3 vingrinājumi vienai fiziskajai īpašībai ar konkrētu izpausmes formu 7.,9.,12. klasēm. Sagatavo atšķirīgas prezentācijas katram vingrinājumam. 17. Interaktīva apļa treniņa izveide pāros ar konkrētu mērķi, konkrētam vecumam. Izveido individuālās fiziskās gatavības noteikšanas konktrolvingrinājumus (analizēt un vērtēt sava kursabiedra fizisko gatavību). 18. Jēgpilnas sporta stundas plāns ar katra uzdevuma teorētisko pamatojumu (fizioloģiskais, psiholoģiskais, caurviju prasmes). 19. Skolēnu snieguma vērtēšanas satura izveide konkrētā klasē. Pašvērtējuma kartes izveide studiju kursa Skolas sporta didaktikas novērtēšanai. 20. Studiju darbs.
Vērtēšanas kritēriji:
Par katru patstāvīgā darbu uzdevuma parametru var saņemt: 3 punkti – uzrakstīts darba mērķis un plānotie darba uzdevumi, uzrakstīti līdzekļi to veikšanai un sasniedzamais gala rezultāts, izteikts kritiski analītisks personīgais viedoklis, dots pašnovērtējums. 2 punkti – nelielas nepilnības aprakstā. 1 punkti – apraksts veidots neiedziļinoties. Pārbaudījums -20 jautājumi, par katru jautājumu -1 punkts, kopā iespējams saņemt 20 punktus. Attieksme – sistemātisks darbs, uz katru nodarbību izpildīti uzdevumi (max 2 punkti, epizodiski 1 punkts). Attīstības dinamika – praktikumu novērtējums punktu izteiksmē pieaug (max 2 punkti, epizodiski 1 punkts).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Atpazīst un formulē aktualitāti, izaicinājumus jomā Veselība un fiziskā aktivitātes ar personisko pieredzi saistītā kontekstā. Izvirza sev saistošu katras nodarbības mērķi un izvēlas optimālos risinājumu.
Prasmes:2. Formulē atvērtus, uz izziņu vērstus jautājumus situācijās par pamatskolas un vidusskolas sporta izglītības procesu. 3. Salīdzina, interpretē, novērtē un grupē par skolotāja darbību reglamentējošos dokumentus pēc dotajiem kritērijiem. Savstarpēji sadarbojoties, pārliecinās vai izstrādāts pietiekami vispusīgs un precīzs apraksts. 4. Veido un izstrādā, individuāli vai grupā, stundas plānojumu pēc esošajiem paraugiem. Individuāli izstrādā katru dokumentu, plāno darbu un apzina resursus, lai īstenotu radīto ideju par sporta stundu visās izglītības pakāpēs. 5. Izmanto digitālās tehnoloģijas zināšanu ieguvei, apstrādei, prezentēšanai, pārraidei un pamato digitālo tehnoloģiju lietojuma nepieciešamību sporta stundas īstenošanā. 6. Veido un analizē vērtēšanas parametrus un kritērijus atbilstoši standarta prasībām un katra skolēna individuālajām spējām un prasmēm.
Kompetences:7. Patstāvīgi analizē ar skolu saistīto uzdevumus. Atpazīst savas darbības stiprās un pilnveidojamās puses, rod dažādus veidus, kā attīstīt savu domāšanu un profesionālā kompetencē pilnveidojamās prasmes. 8. Strādā komandā, orientējas uz līdzvērtīgu ieguldījumu dokumentu izstrādē, pieņem un sadarbojas ar kursabiedriem, lai sasniegtu konkrēto mērķi, veidojot klases un skolas pasākumus. 9. Virza savu rīcību saskaņā ar zināšanām, prasmēm, attieksmēm un vērtībām, pamatojot savas izvēles. 10. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās sporta stundā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija: vakar šodien rīt. Rīga, RaKa, 567lpp.
2Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 365lpp.
3Sporta skolotāju profesionālo un pedagoģisko kompeteņču pilnveide. (2012).Valsts izglītības satura centrs, 55lpp.
4Profesijas standarts SKOLOTĀJS. Piektais profesionālās kvalifikācijas līmenis (5.PKL) (atbilst sestajam Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūras līmenim (6. LKI)
5MK noteikumi Nr. 747. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem Rīgā, 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §)
6MK Noteikumi Nr. 416 par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Rīgā 2019. gada 3. septembrī (prot. Nr. 37 21. §)
7Ābele, A. (2018). Sporta psiholoģija: teorija un prakse. Rīga, RaKa, 348lpp.
Papildu literatūra
1De Bono, E. (2012). Domā, kamēr nav par vēlu. Apgāds Zvaigzne ABC, 245lpp.
2Bouchard, C., Blair, N., S., & Haskell, L., W. (2012). Physical Activity and Health, Human Kinetics, Inc. 456p.