Pārlekt uz galveno saturu

Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 14:50:16
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_217LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Irēna Dravniece
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas30
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)19Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas38
Kopā kontaktstundas42
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas30
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)19Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas38
Kopā kontaktstundas42
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II.
Mērķis:
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu variantu modelēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem un slodzes regulēšanā, izglītojamo pasākumu organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Kustību rotaļu vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi kustību rotaļu metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Kustību rotaļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā un skolā.Nodarbības2.00auditorija
4Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā.Nodarbības5.00auditorija
5Drošības pasākumi kustību rotaļu un vienspēļu vadīšanā.Nodarbības1.00auditorija
6Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu uzdevumiem.Nodarbības1.00auditorija
7Skolas kustību rotaļu pasākumu organizēšana un vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
8Fizisko aktivitāšu vienspēļu vēsture (novuss, teniss, pludmales teniss, galda teniss, krosmintons - ātrais badmintons), noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi fizisko aktivitāšu vienspēļu metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
9Fizisko aktivitāšu vienspēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
10Vienspēļu tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija, modelēšana un variantu veidošana.Nodarbības10.00auditorija
11Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar fizisko aktivitāšu vienspēļu apguves un pielietošanas uzdevumiem.Nodarbības1.00auditorija
12Skolas kustību fizisko aktivitāšu vienspēļu pasākuma organizēšana un vadīšana.Nodarbības1.00auditorija
13EksāmensNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Kustību rotaļu vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi kustību rotaļu metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Kustību rotaļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi pirmsskolā un skolā.Nodarbības2.00auditorija
4Kustību rotaļu izvēle, modelēšana, variantu veidošana pirmsskolā un skolā.Nodarbības5.00auditorija
5Drošības pasākumi kustību rotaļu un vienspēļu vadīšanā.Nodarbības1.00auditorija
6Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar kustību rotaļu uzdevumiem.Nodarbības1.00auditorija
7Skolas kustību rotaļu pasākumu organizēšana un vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
8Fizisko aktivitāšu vienspēļu vēsture (novuss, teniss, pludmales teniss, galda teniss, krosmintons - ātrais badmintons), noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi fizisko aktivitāšu vienspēļu metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
9Fizisko aktivitāšu vienspēļu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
10Vienspēļu tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija, modelēšana un variantu veidošana.Nodarbības10.00auditorija
11Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar fizisko aktivitāšu vienspēļu apguves un pielietošanas uzdevumiem.Nodarbības1.00auditorija
12Skolas kustību fizisko aktivitāšu vienspēļu pasākuma organizēšana un vadīšana.Nodarbības1.00auditorija
13EksāmensNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Gatavošanās praktiskai 6 kustību rotaļu vadīšanai pēc norādītā uzdevuma: Izvēles kustību rotaļa. Kustību rotaļa pirmsskolā. Kustību rotaļa sākumskolā. Kustību rotaļa pamatskolā. Mācību spēle vidusskolā. Stafete. No iepriekšminētajām: kustību rotaļas un spēles stundas ievada sagatavotājdaļā, stundas galvenajā daļā, stundas nobeiguma daļā. Kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai. Kustību rotaļas prasmju pilnveidošanai. Kustību rotaļas vispārējo un sociālo prasmju veidošanai. Kustību rotaļas ar daudzveidīgu inventāru. Muzikālās, ritma, sižeta rotaļas. Drošības noteikumu ievērošana kustību rotaļās, mācību spēlēs un stafetēs. 2. Gatavošanās praktiskai modelētu kustību rotaļu un to variantu vadīšanai pēc dotā uzdevuma, vadīšanas analīzei (oponēšanai) un novērtēšanai. Kustību rotaļu modelēšana: variantu veidošana, pielāgošana atbilstošiem apstākļiem, kontingentam un izglītojamo individuālās attīstības vajadzībām, kā arī stundā izvirzītajiem uzdevumiem un sasniedzamajiem rezultātiem. Stafetes vadīšanas nosacījumu ievērošana. Slodzes regulēšana ar dažādiem paņēmieniem. 3. Kustību rotaļu plānu izstrāde, tajos kā uzdevumu iekļaujot: kustību rotaļas dažādām vecuma grupām; kustību rotaļas fizisko īpašību attīstīšanai; kustību rotaļas prasmju pilnveidošanai; kustību rotaļas vispārējo un sociālo prasmju veidošanai; muzikālās, ritma un sižeta rotaļas; vadošo izvēli; komandu veidošanu; kustību rotaļu modelēšanu. 4. Gatavošanās kustību rotaļu pasākuma vadīšanai, plāna izstrāde un pasākuma organizēšana (vai sižeta stundas veidošana). Pašnovērtējums, tā pamatojums par izstrādāto plānu un kustību rotaļu pasākumu. Kustību rotaļu apraksta (pierakstu) sagatavošana. 5. Gatavošanās teorētiskajam pārbaudījumam kustību rotaļu metodikā. 6. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums fizisko aktivitāšu vienspēļu tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 7. Fizisko aktivitāšu vienspēļu tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 8. Fizisko aktivitāšu vienspēļu pamatnoteikumu un tiesnešu pamatžestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem pasākumu nodrošināšanai. 9. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija fizisko aktivitāšu vienspēļu vingrinājumu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas skolēnu snieguma līmeņu un caurviju prasmju aprakstiem vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana. 10. Gatavošanās eksāmenam.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un Pasaulē. 2. Kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem vingrinājumu apguvē.
Prasmes:4. Praktiski plānot, vadīt kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartu un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā. 5. Pielietot kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem mācību pasākumā.
Kompetences:7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standartu un valsts vidējās izglītības standartam prasībām mācību jomā. 7. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošas daudzveidīgās kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu vingrinājumu aktivitātēs. 8. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu vingrinājumiem un kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu pasākuma drošumu skolā. 9. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem apguvē. 10. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu apguvē ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 11. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem mācību aktivitātēs. 12. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus kustību rotaļu un fizisko aktivitāšu vienspēļu apguvē ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem, integrējot veselību un drošības saturu, kā arī citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 13. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās kustību rotaļās un vienspēlēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Bula-Biteniece, I, Jansone, R., & Piech, K. (2014). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga: RaKa, 179lpp.
22. Dravniece, I. (2019). Rotaļas pirmsskolā un skolā. Lekcija. Rīga, LSPA.
33. Fernāte, A. (2002). Sporta treniņu teorijas pamati 1., 2. daļa. Rīga, LSPA.
44. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 336lpp.
55. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Kolektīvā monogrāfija, Rīga: RaKa, 567lpp.
66. Ķīsis, I. (2002). Sporta treniņa teorija 1.;2. daļa. Rīga, LSPA, 76lpp.
77. Ķīsis, I. (2009). Novusa ABC. Rīga, LSPA, 43lpp.
88. Ķīsis, I. (2009). Galda tenisa ābece. Rīga, LSPA, 38lpp.
99. Antiņa, I., & Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga, Raka 172lpp.
1010. Dravniece, I. (2018). Latviešu tautas tradicionālās rotaļas, Rīga, LSPA 75lpp.
1111. Jonikāne, I. (1983). Kustību rotaļas. Metodisks materiāls. Rīga, LVFKI 75lpp.
1212. Laiviņa, M. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 238lpp.
1313. Lielā Spēļu enciklopēdija (2007). Kušneres red. Rīga, Jumava, 359lpp.
1414. Lielā spēļu grāmata (2015). Jērinaites red., Rīga, Zvaigzne ABC, 436lpp.
1515. Liepa, M., & Liepa, A. (1992). Rotaļas. Rīga, Zvaigzne, 183lpp.
1616. Ošs, J., Rinks, J., & Slavietis, J. (1993). Rotaļnieks. Rīga, Zinātne, 151lpp.
1717. Visādas spēles (2003). Celmiņas red. Rīga, Zvaigzne ABC, 95lpp.
1818. 100 spēles un rotaļas (2014). Kartīšu komplekts, Rīga, Zvaigzne ABC, 50katītes.
1919. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.
2020. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.
2121. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
2222. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
2323. Sports un veselība 1.–9. klasei. Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 2019, 179 lpp.
Papildu literatūra
11. Sport games in modern school. (2016). Kolektīvā monogrāfija, Rīga, 56p.
22. Griffin, L. L. (1997). Teaching sport concepts and skills. A tactical games approach. Champaign, Il, Human Kinetics, 237p.
33. Mitchell, S. A. (2013). Teaching sport concepts and skills. Human Kinetics, 660p.
44. Arndt, G. (2003-2007). Table tennis triples : a new team sport : theory, equipment, rules, strategies and future possibilities of a new form of table tennis. Trafford, 163p.
55. Pelton, B. C. (1980). Tennis 3rd.ed. Santa Monica, Calif., Goodyear Pub. Co., 114p.
66. Batņa, V. (2007). Rosinot bērna iekšējo pasauli. Rīga: RaKa, 280lpp.
77. Bērna sasniegumu veicināšana pirmsskolā (2015). Šponas red. Rīga, RaKa, 227lpp.
88. Bērnu un jauniešu trenera rokasgrāmata. (2008). Rīga, Tipogrāfija „Imanta”.
99. Brice, B. (2007). Pirkstiņu rotaļas. Rīga, Raka, 95lpp.
1010. Brice, B. (2011). Skaņu pasakas un ritma rotaļas. Rokasgrāmata skolotājiem un vecākiem. Rīga, Zvaigzne ABC, 143lpp.
1111. Brice, B. Viss sākas ar rotaļu. Metodiskie ieteikumi un rotaļas pirmsskolas un sākumskolas bērniem. Rīga, RaKa, 244lpp.
1212. Brice, B., & Bajarune, I. (2011). Vingrosim ar dziesmiņu. Vispārattīstošie vingrojumi, dziesmas un rotaļas bērniem no 1,5 līdz 3 gadiem. Rīga, RaKa, 135lpp.
1313. Dravniece, I. (1995). Kustību rotaļas sportā. Rīga, LSPA, 79lpp.
1414. Dzintere, D. (2000). Rotaļa kā īpaša kultūras forma un kultūras apguves veicinātāja. D.Dzinteres red. Rīga, RPIVA, 78lpp.
1515. Dzintere, D., Boša R.(1997). Rotaļspēles. Rīga, Mācību apgāds NT, 72lpp.
1616. Dzintere, D., & Stangaine I. (2005). Rotaļa – bērna dzīvesveids. Rīga, Raka,181lpp.
1717. Dzintere, D., & Stangaine, I. (2007). Rotaļa – bērna dzīves prasmju sekmētāja. Rīga, Raka, 304lpp.
1818. Ideju krātuve pirmsskolai. (2010). Rotaļnodarbības 5-6 gadus veciem bērniem. Rīga, Zvaigzne ABC, 136lpp.
1919. Lapšāne, R. (2011). Sporta svētki pirmsskolā. Rīga, RaKa, 69lpp.
2020. Māldere, Ē. (2012). Trejdeviņi Jāņi, Rīga, Zvaigzne ABC, 80lpp.
2121. Mellēna, M., Spīčs, E., Muktupāvels, V., & Irbe I. (2004). Gadskārtu grāmata, Rīga, Madris, 496lpp.
2222. Muktupāvels, V. (1989). Dindaru, dandaru. Latviešu rotaļas un spēles. Rīga, Avots, 136lpp.
2323. Rancāne, A., Siliņa-Jasjukeviča, G., & Briška, I. (2016). Saules gads. Lielā diena. Rīga, Zvaigzne ABC, 272lpp.
2424. Reizniece, I. (2010). Rokasgrāmata folkloras mācīšanā. Rīga, Zvaigzne ABC, 144lpp.
2525. Sīle, S., & Volkova, L. (2011). Vērtību vācelīte pasakās, rotaļās, spēlēs 5-6 gadus veciem bērniem. Rīga, Zvaigzne ABC, 96lpp.
Citi informācijas avoti
11. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Rīga, ISEC.
22. Jansone, R., Bula-Biteniece, I., Kalniņa, L., & Tripāne, T. (2011).Vingro kopā ar mani. Rīga: VISC.
33. Latvijas Novusa federācija
44. Federation International of Novuss-Sport Organizations – FINSO
55. Latvijas tenisa savienība
66. Internationl Tennis Federation
7The ITF Play Tennis course manual
8Beach Tennis Rules:
98. Krosmintons (spīdmintons)
109. Latvijas Galda tenisa federācija
11Starptautiskā Galda tenisa federācija
1210. Table tennis tutorial