Pārlekt uz galveno saturu

Slidošanas pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 17:15:52
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_228LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Ciekurs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Badmintona un frīsbija pamati un metodika, Slēpošanas pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana, Fizisko aktivitāšu psiholoģija, Skolas sporta pedagoģija, Klases darba vadīšana, Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III.
Mērķis:
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību slidošanas mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes slidošanas rotaļu un spēļu organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Slidošanas loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Slidošanas vēsture, attīstības tendences un jaunākie pētījumi slidošanas metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
3Slidošanas mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. Drošības noteikumi un ekipējums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Taisnvirziena slidošanas uz priekšu un atpakaļ mācīšana. Stāja, slīdējums, atspēriens, roku un kāju mijiedarbība. Krišanas mācīšana. Slidošana pāros, trijatā. Soļu tehnika, svara pārnešana, līdzsvars uz vienas slidas. Virziena maiņa slīdējumā. Apstāšanās. Lokveida slidošanas uz priekšu mācīšana. Ķermeņa stāvokļa slīdējuma uz vienas slidas, kāju krustošanas mācīšana. Atspēriena tehnika un kāju mijiedarbība lokveida slidojumā. Bremzēšana balstā uz abām slidām, sagriežot augumu par 900 mācīšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar slidošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6Skolas slidošanas sacensību organizēšana un vadīšanaNodarbības1.00auditorija
7EksāmensNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Slidošanas loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Slidošanas vēsture, attīstības tendences un jaunākie pētījumi slidošanas metodikā skolas sporta izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
3Slidošanas mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. Drošības noteikumi un ekipējums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Taisnvirziena slidošanas uz priekšu un atpakaļ mācīšana. Stāja, slīdējums, atspēriens, roku un kāju mijiedarbība. Krišanas mācīšana. Slidošana pāros, trijatā. Soļu tehnika, svara pārnešana, līdzsvars uz vienas slidas. Virziena maiņa slīdējumā. Apstāšanās. Lokveida slidošanas uz priekšu mācīšana. Ķermeņa stāvokļa slīdējuma uz vienas slidas, kāju krustošanas mācīšana. Atspēriena tehnika un kāju mijiedarbība lokveida slidojumā. Bremzēšana balstā uz abām slidām, sagriežot augumu par 900 mācīšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar slidošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6Skolas slidošanas sacensību organizēšana un vadīšanaNodarbības1.00auditorija
7EksāmensNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums slidošnas tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Slidošanas tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritiska izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija slidošanas vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidota skolēnu snieguma līmeņu apraksta caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līemeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Slidošanas (ledus un skrituļslidošana) vēsture un attīstību Latvijā un pasaulē. 2. Slidošanas tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums slidošanas vingrinājumu apguvē.
Prasmes:4. Praktiski plānot, vadīt slidošanas vingrinājumus un novērtēt to apguvi visāsizglītības pakāpēs. 5. Demonstrēt apgūtās iemaņas slidošanā modificētās mācību spēļu sacensībās.
Kompetences:6. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās slidošanas vingrinājumu aktivitātēs visās izglītības pakāpēs. 7. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un slidošanas līdzekļus, to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās slidošanas vingrinājumu aktivitātēs. 8. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar slidošanas vingrinājumiem un slidošanas pasākuma drošumu skolā. 9. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus hokeja apguvē. 10. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus slidošanas apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 11. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā slidošanas mācību aktivitātēs. 12. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus slidošanas apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 13. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās slidošanā (ledus un asfalta), veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Zauters, U. (1999). Skrituļslidošana. Rīga, Jumava, 88lpp.
22. Saiva, L. (1997). Slidošana skolā. Rīga, LSPA, 38lpp.
33. Kupčs, J. (1984). Slidošanas apmācība. Rīga, LVFKI, 34lpp.
44. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
55. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
66. Sports un veselība 1.–9. klasei. (2019). Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179lpp.
Papildu literatūra
17. Dauer, V. P. (1989). Dynamic Physical education for elementary school children. New York, Macmillan, 694p.
28. Čelmerss, A. (2001). Skrituļslidas. Rīga, Kontinents, 30lpp.
39. Márton, L., Takács, A., S., Benczenleitner, O. (2016). The Role of Ice Skating and Ice Hockey Education in Every Day Physical Education. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Educatio Artis Gymnasticae. 81-89.