Pārlekt uz galveno saturu

Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika I - Orientēšanās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 09:59:32
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_229LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Pedagoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inga Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II.
Mērķis:
Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (orientēšanās), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs.Lekcijas1.00auditorija
2Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un pasaulē. Orientēšanās veidi – skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.Lekcijas1.00auditorija
3Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.Lekcijas1.00auditorija
4Orientēšanās tehnika – kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana.Nodarbības5.00auditorija
5Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem.Nodarbības1.00auditorija
6Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālās orientēšanās sacensības.Nodarbības3.00auditorija
7Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.Nodarbības6.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs.Lekcijas1.00auditorija
2Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un pasaulē. Orientēšanās veidi – skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes.Lekcijas1.00auditorija
3Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas.Lekcijas1.00auditorija
4Orientēšanās tehnika – kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana.Nodarbības5.00auditorija
5Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem.Nodarbības1.00auditorija
6Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālās orientēšanās sacensības.Nodarbības3.00auditorija
7Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē.Nodarbības6.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Plāno āra aktivitāti ar orientēšanās pamatiemaņām, tai skaitā izmantojot modernās tehnoloģijas – mobilās aplikācijas un, vai GPS reģistrēšanas ierīces. 2. Gatavošanās orientēšanās praktiskajam pārbaudījumam – individuālo prasmju pilnveide kartes lasīšanā un izpratnē, attāluma un virziena noteikšanā, sev atbilstošākā ceļa varianta izvēles noteikšanā. 3. Gatavošanās orientēšanās teorētiskajam pārbaudījumam – testam un praktiskajām pārbaudījumam, atbilstoši mācībspēka norādījumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot pārbaudījumus visa kursa norises laikā. Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. orientēšanās). 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus. 3. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus.
Prasmes:4. Lieto daudzveidīgas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus priekšmeta satura iegūšanai un vispārējo prasmju attīstīšanai. 5. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 6. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 7. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai.
Kompetences:8. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. 9. Spēj radoši organizēt mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 10. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 11. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojumu aktivitatēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Indriksone, L., & Smila, B. (2000). Orientēšanās I daļa. Rīga, LSPA, 83lpp.
22. Indriksone, L., & Smila, B. Orientēšanās II daļa. Rīga, LSPA, 67lpp.
33. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §).
Papildu literatūra
14. Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (2012). Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga, 144lpp.
25. Tūrisma ceļvedis. (2012). Rīga, Jāņa sēta, 280lpp.
36. Larss, E. (1994). Orienteering technic from start to finish. SOF, 38lpp.
47. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orientēšanās tehnika. Ceļa izvēle etapā. Rīga, LSPA Metodiskais līdzeklis.
58. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orientēšanās ievads. Rīga, LSPA, Metodiskais līdzeklis.
69. Smila, B., Vārna, A., & Indriksone, L. (2016). Orientēšanās pamati. Rīga, LOF, 50lpp.
710. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orienteering Basic I. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA.
811. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orienteering Basic II. Metodiskais līdzeklis., Rīga, LSPA.
Citi informācijas avoti
11. My Trails
22. MOBO
33. GPS Orienteering
44. Endomondo
55. Sport Traker
66. ONZ
77. Magnēts