.
Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika I - Orientēšanās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 09:59:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_229 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (orientēšanās), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un pasaulē. Orientēšanās veidi – skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Orientēšanās tehnika – kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
5 | Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālās orientēšanās sacensības. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Orientēšanās raksturojums. Orientēšanās aktivitātes Latvijā un pasaulē. Orientēšanās veidi – skriešus, velo, slēpošanas un taku orientēšanās. Rogainings, orientēšanās telpās u.c. ar orientēšanos saistītas aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Orientēšanās sporta karte. Karšu zīmes. Mērogs. Reljefa formas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Orientēšanās tehnika – kartes noorientēšana pēc apvidus un kompasa, attāluma noteikšanas veidi kartē un pārvietojoties apvidū, virziena noteikšanas veidi, kartes izpratne un lasīšana. | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
5 | Orientēšanās mācīšanas specifika dažāda vecuma, dzimuma un tehniskās sagatavotības cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālās orientēšanās sacensības. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Dalība lauku apstākļu tūrisma un orientēšanās nometnē. Orientēšanās prasmju pielietošana nepazīstamā vidē. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Plāno āra aktivitāti ar orientēšanās pamatiemaņām, tai skaitā izmantojot modernās tehnoloģijas – mobilās aplikācijas un, vai GPS reģistrēšanas ierīces. 2. Gatavošanās orientēšanās praktiskajam pārbaudījumam – individuālo prasmju pilnveide kartes lasīšanā un izpratnē, attāluma un virziena noteikšanā, sev atbilstošākā ceļa varianta izvēles noteikšanā. 3. Gatavošanās orientēšanās teorētiskajam pārbaudījumam – testam un praktiskajām pārbaudījumam, atbilstoši mācībspēka norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot pārbaudījumus visa kursa norises laikā. Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. orientēšanās). 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus. 3. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus. | ||||||||
Prasmes: | 4. Lieto daudzveidīgas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus priekšmeta satura iegūšanai un vispārējo prasmju attīstīšanai. 5. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 6. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 7. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. | ||||||||
Kompetences: | 8. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. 9. Spēj radoši organizēt mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 10. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 11. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojumu aktivitatēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Indriksone, L., & Smila, B. (2000). Orientēšanās I daļa. Rīga, LSPA, 83lpp. | ||||||||
2 | 2. Indriksone, L., & Smila, B. Orientēšanās II daļa. Rīga, LSPA, 67lpp. | ||||||||
3 | 3. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 4. Orientēšanās bērniem un jauniešiem. (2012). Svenska Orientierinsgs forbundet. Rīga, 144lpp. | ||||||||
2 | 5. Tūrisma ceļvedis. (2012). Rīga, Jāņa sēta, 280lpp. | ||||||||
3 | 6. Larss, E. (1994). Orienteering technic from start to finish. SOF, 38lpp. | ||||||||
4 | 7. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orientēšanās tehnika. Ceļa izvēle etapā. Rīga, LSPA Metodiskais līdzeklis. | ||||||||
5 | 8. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orientēšanās ievads. Rīga, LSPA, Metodiskais līdzeklis. | ||||||||
6 | 9. Smila, B., Vārna, A., & Indriksone, L. (2016). Orientēšanās pamati. Rīga, LOF, 50lpp. | ||||||||
7 | 10. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orienteering Basic I. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA. | ||||||||
8 | 11. Smila, B., & Indriksone, L. (2017). Orienteering Basic II. Metodiskais līdzeklis., Rīga, LSPA. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. My Trails | ||||||||
2 | 2. MOBO | ||||||||
3 | 3. GPS Orienteering | ||||||||
4 | 4. Endomondo | ||||||||
5 | 5. Sport Traker | ||||||||
6 | 6. ONZ | ||||||||
7 | 7. Magnēts |