.
Āra un piedzīvojumu aktivitātes saturs un metodika II - Tūrisms
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 10:09:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_230 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studējošajiem apgūt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas āra un piedzīvojuma aktivitātēs (tūrismā), atbilstoši sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas mācību saturam. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, studiju kursa vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Tūrisma un aktīvā tūrisma raksturojums. Dabas un antropogēnie resursi. Pārgājieni, pārgājienu veidi un to plānošana. Pārgājienu veidi – akcentējot kājnieku, velo, slēpošanas un ūdens tūrisma pārgājiena specifiku. Katra pārgājiena veida vispārīgs raksturojums. Pārgājiena drošība un bīstamības faktori. Pārgājiena plānošana, organizēšana atbilstoši kontingentam, norises vietai un citiem faktoriem. Pārgājiena iešanas režīms, pārgājiena finanses, aptieciņa. Nakšņošanas raksturojums daudzdienu pārgāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tūrisma nometnes (lauku apstākļu) raksturojums. Uztura specifika āra aktivitātēs. Produktu plānošana, transportēšana, gatavošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Piedzīvojumu aktivitātes kā sacensību elements – individuālās un komandas tūrisma šķēršļu joslas, tūrisma rallijs u.c. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
9 | Dalība kājnieku un ūdenstūrisma pārgājienā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mācību vide, studiju kursa vērtēšana. Drošības aspekti āra un piedzīvojuma aktivitātēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Tūrisma un aktīvā tūrisma raksturojums. Dabas un antropogēnie resursi. Pārgājieni, pārgājienu veidi un to plānošana. Pārgājienu veidi – akcentējot kājnieku, velo, slēpošanas un ūdens tūrisma pārgājiena specifiku. Katra pārgājiena veida vispārīgs raksturojums. Pārgājiena drošība un bīstamības faktori. Pārgājiena plānošana, organizēšana atbilstoši kontingentam, norises vietai un citiem faktoriem. Pārgājiena iešanas režīms, pārgājiena finanses, aptieciņa. Nakšņošanas raksturojums daudzdienu pārgāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tūrisma nometnes (lauku apstākļu) raksturojums. Uztura specifika āra aktivitātēs. Produktu plānošana, transportēšana, gatavošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Daudzveidīgi piedzīvojumu aktivitāšu uzdevumi individuālai izaugsmei (t.sk. fiziskajai) un komandas sadarbības veicināšanai (plānošana, domāšana, vērošana, vadība, saziņa, pašvērtējums, analīze, atgriezeniskā saikne u.c.). Mācību metodes prasmju pilnveidei. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Praktiskās dzīves prasmes: dabas šķēršļu pārvarēšana ar un bez inventāra, tūrisma mezgli, virves piesiešana, virves spriegošana u.c. daudzveidīgi āra prasmju uzdevumi. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Piedzīvojumu aktivitātes kā sacensību elements – individuālās un komandas tūrisma šķēršļu joslas, tūrisma rallijs u.c. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Āra aktivitātes kā sacensību elements – individuālā un komandas tūrisma šķēršļu josla, tūrisma uzdevumu stafetes, tūrisma rallijs, komandas piedzīvojumu sacensības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Dalība lauku apstākļu tūrisma nometnē. Āra dzīvju prasmju pielietošana praksē. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
9 | Dalība kājnieku un ūdenstūrisma pārgājienā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studējošie, izmantojot lekciju materiālu un daudzveidīgus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus: 1. Plāno āra aktivitāti – pārgājienu (kājnieku, velo, ūdens vai slēpošanas). 2. Gatavošanās tūrisma nometnei (dzīvošana, uztura nodrošināšana). 3. Gatavošanās tūrisma teorētiskajam pārbaudījumam – testam un praktiskajām pārbaudījumam, atbilstoši mācībspēka norādījumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējums veidojas, summējot dažādus starppārbaudījumus visa kursa norises laikā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina faktus, izprot teorijas un likumsakarības āra un piedzīvojuma aktivitātēs (t.sk. tūrismā). 2. Pārzina mācību stratēģijas, metodes un paņēmienus. 3. Izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus. | ||||||||
Prasmes: | 1. Lieto daudzveidīgas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus priekšmeta satura iegūšanai un vispārējo prasmju attīstīšanai. 2. Veido atbalstošu mācību vidi, ievērojot konfidencialitātes un privātuma principus. 3. Organizē reālai dzīvei pietuvinātas situācijas mācību procesā. 4. Izvēlas atbilstošus paņēmienus mācību sasniegumu vērtēšanai. | ||||||||
Kompetences: | 5. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un sasniedzamajiem atbilstoša mācību procesa īstenošanai. 6. Spēj radoši organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus āra aktivitāšu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 7. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 8. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās āra un piedzīvojuma aktivitātēs, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Badvērts, Dž. (2009). Mezgli. Mezglu siešanas rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 128lpp. | ||||||||
2 | 2. Brūders, A., & Krauksta, D. (1998). Tūrisms. Rīga, LSPA, 77lpp. | ||||||||
3 | 3. Krauksta, D., & Liepiņa, I. (2006). Tūrisma pārgājiena organizēšana. Lekcija, LSPA, 21lpp. | ||||||||
4 | 4. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. Rīgā 2018. gada 27. novembrī (prot. Nr. 56 38. §) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 5. Brencis, A. (2003). Aktīvais tūrisms. Rīga, Biznesa augstskola Turība, 224lpp. | ||||||||
2 | 6. Latvija. Tūrisma ceļvedis.(2012). Rīga, Jāņa sēta, 280lpp. | ||||||||
3 | 7. Liepiņa, I. (2004). Tūrisma tehnikas paņēmieni. Maģistra darbs, LSPA, 78lpp. | ||||||||
4 | 8. Liepiņa, I. (2006). Tūrisma speciālais inventārs. Lekcija, LSPA, 21lpp. | ||||||||
5 | 9. Mīkule, M., & Hānbergs, Ē. (2013). Mūsu mazais pārgājiens. Rīga, Jumava, 189lpp. | ||||||||
6 | 10. Neuman, J., & Doubalik, I.,P. (2004). Education and learning through outdoor acitivities, outdoor exercises and rope courses for youth programmes. Praha: Duha, 294p. | ||||||||
7 | 11. Rohnke, K., E., & Rogers, D. (2007). The Complete Ropes Course Manual, 428p. | ||||||||
8 | 12. Štrauhmanis, J. (2004). Kartogrāfija tūrismā. Rīga, Biznesa augstkola Turība, 78lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 13. Tūrisma maršrutu veidošana. Vidzemes Augstskolas Tūrisma un viesmīlības fakultātes docētāji: Klepers A., Līviņa A., Smaļinskis J. Valmiera: Vidzemes augstskola, 117lpp. | ||||||||
2 | 14. Kalniņš, G. (2011). Skolēnu un jauniešu grupu aktivitātes brīvā dabā. To plānošana, organizēšana un drošības aspekti. LR Labklājības Ministrija, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. | ||||||||
3 | 15. Mezglu video | ||||||||
4 | 16. Padomi tūrisma pārgājieniem |