Pārlekt uz galveno saturu

Pašaizsardzības pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 10:41:05
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_233LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Einars Pimenovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)17Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas34
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas ,Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II.
Mērķis:
Sniegt nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par pašaizsardzības mācību metodiku, stundu organizāciju un vadīšanu pašaizsardzības elementu apgūšanā. Sniegt zināšanas par pašaizsardzības mācību procesa organizācijas īpatnībām, saturu, principiem, metodēm un līdzekļiem. Iemācīt pašaizsardzības paņēmienu lietošanas prasmi, pilnveidot fiziskās īpašības un psiholoģisko sagatavotību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācija par studiju kursu. Pašaizsardzības mācību procesa organizācijas principi, metodes un līdzekļi (pamatelementi). Drošības noteikumi.Lekcijas1.00auditorija
2Vispārējā un speciālā iesildīšanās pašaizsardzības nodarbībās.Nodarbības1.00auditorija
3Vispārējā un speciālā fiziskā sagatavošana pašaizsardzības nodarbībās.Nodarbības2.00auditorija
4Stāvcīņas tehnikas pamati. Pozīcijas, distances un pārvietošanās veidi. Speciālie vingrojumi.Nodarbības2.00auditorija
5Sitieni ar rokām (taisnais, sānu, no apakšas). Sitienu savienojums sērijās. Aizsardzība pret sitieniem ar rokām.Nodarbības3.00auditorija
6Sitieni ar kājām: tiešais sitiens uz priekšu, ar celi no apakšas, lokveida. Izpildes tehnika un aizsardzība.Nodarbības3.00auditorija
7Sāpju paņēmieni rokām, kājām. Satvērieni un atbrīvošanās no tiem. Metieni. Krišanas tehnika. Sagatavojošie vingrinājumi.Nodarbības2.00auditorija
8Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: kombinēti cīņas paņēmieni, cīņa pret vairākām personām.Nodarbības2.00auditorija
9Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: tuvcīņas paņēmieni no guļus stāvokļa, aizsardzība pret žņaugšanas tvērieniem.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācija par studiju kursu. Pašaizsardzības mācību procesa organizācijas principi, metodes un līdzekļi (pamatelementi). Drošības noteikumi.Lekcijas1.00auditorija
2Vispārējā un speciālā iesildīšanās pašaizsardzības nodarbībās.Nodarbības1.00auditorija
3Vispārējā un speciālā fiziskā sagatavošana pašaizsardzības nodarbībās.Nodarbības2.00auditorija
4Stāvcīņas tehnikas pamati. Pozīcijas, distances un pārvietošanās veidi. Speciālie vingrojumi.Nodarbības2.00auditorija
5Sitieni ar rokām (taisnais, sānu, no apakšas). Sitienu savienojums sērijās. Aizsardzība pret sitieniem ar rokām.Nodarbības3.00auditorija
6Sitieni ar kājām: tiešais sitiens uz priekšu, ar celi no apakšas, lokveida. Izpildes tehnika un aizsardzība.Nodarbības3.00auditorija
7Sāpju paņēmieni rokām, kājām. Satvērieni un atbrīvošanās no tiem. Metieni. Krišanas tehnika. Sagatavojošie vingrinājumi.Nodarbības2.00auditorija
8Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: kombinēti cīņas paņēmieni, cīņa pret vairākām personām.Nodarbības2.00auditorija
9Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: tuvcīņas paņēmieni no guļus stāvokļa, aizsardzība pret žņaugšanas tvērieniem.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Teorētiskās un metodiskās literatūras par pašaizsardzību analīze. Fizisko īpašību sekmēšana. Speciālās iesildīšanās sagatavošana pašaizsardzības nodarbībām. Pašaizsardzības stundas plāna sagatavošana 1.-3. klasei, 4.-6. klasei un 7.-9. klasei.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Pārbaudījums: Pašaizsardzības tehnikas pamatelementu demonstrēšana. 2. Pārbaudījums: Pašaizsardzības tehnikas pamatelementu apguves novērtēšana, vadot pašaizsardzības nodarbību (praktiskā testēšana). 3. Gala pārbaudījuma kopvērtējums ir summatīvs, ņemot vērā, ka regulārs nodarbību apmeklējums ir vismaz 30%, lai iegūtu vērtējumu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Pārzina un izprot situācijas pašaizsardzības paņēmienu lietošanai. 2. Zina kā rīkoties saskaņa ar tiesību aktiem attiecībā uz pašaizsardzības paņēmienu lietošanu.
Prasmes:3. Prot demonstrēt drošas pašaizsardzības stājas, pārvietošanos un savilkšanos – kamoliņā krītot. 4. Pārzina un spēj sniegt situācijas izvērtējumu, skaidro pašaizsardzības paņēmienu lietošanas iespējas un nepieciešamību. 5. Prot demonstrēt un iemācīt atbilstošas stājas, kritienus no dažādiem stāvokļiem uz dažādām ķermeņa daļām, kā arī aizsardzības paņēmienus pret roku un kāju sitieniem. 6. Prot pašaizsardzības paņēmienus izvairīšanai un atbrīvošanai no pretinieka satvērieniem un apķērieniem, metieniem un žņaugšanas tvērieniem. 7. Prot demonstrēt un lietot prasmes produktīvi savienot mācību principus, metodes un līdzekļus organizējot mācību procesu.
Kompetences:8. Spēj analizēt, sintezēt un izvērtēt pašaizsardzības stundas organizāciju un vadīšanu. 9. Spēj rīkoties un sniegt pirmo palīdzību atbilstoši LR likumdošanai. 10. Spēj radoši organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus pašaizsardzības apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 11. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās pašaizsardzības procesā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Bennett, A., (ed.) (2009). Budo: The Martial Ways of Japan. Tokyo: Nippon Budokan Foundation.
22. Delavjē, F. (2007). Muskulatūras attīstīšana. Rīga: Zvaigzne ABC.
33. Delavier, F., &Gundill, M. (2013). Delavier's mixed martial arts anatomy. Champaign, IL, HumanKinetics.
44. Doan, R., MacDonald, L. C., &Chepko, S. (2017). Lesson planning for middle school physical education: meeting the national standards & grade-level outcomes. Reston, Va, Shape America, Champaign, IL, HumanKinetics.
55. Iedwab, C., &Standefer, R. (2000). Martial Arts: mind and body. Champaign, Ill: Human Kinetics.
66. Kolosovs, V. (1994). Pašaizsardzības paņēmieni. Rīga: Mācību grāmata.
77. Konrads, A. (2000). Spēka attīstīšana. Rīga: LSPA.
88. Līcis, R. (Red.). (2015). Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs.
99. MacDonald, L. C.,Doan, R., & Chepko, S. (2017). Lesson planning for high school physical education: meeting the national standards&grade-leveloutcomes. Champaign, IL: HumanKinetics.
1010. Shirley Holt/Hale, A., & Hal, T. (2016). Lesson planning for elementary physical education: meeting the national standards & grade-level outcomes.Reston, VA : SHAPE, America Society of Health and Physical Educators, HumanKinetics.
Papildu literatūra
111. Микрюков, В. (2003). Каратэ.Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений.Москва: Академия.
212. Туманян, Г.С. (1997). Спортивная борьба:теория, методика, организация тренировок. Учебное пособие. В 4 – х кн. Москва: Советский спорт.
313. Чумаков, Е.М. (2005). 100 уроков самбо. Москва: ФАИР-ПРЕСС.
414. Eaves, T., (2009). The Practical Guide to Athletic Training. London, UK: Jones & Bartlett Publishers.
515. Krauksts, V. (2006). Integrētā treniņu teorija. Rīga: Drukātava.
616. Funakoshi, G. (2003). The Twenty Guiding Principles of Karate: The Spiritual Legacy of the Master. Trans. John Teramoto. Tokyo: Kodansha International.
717. Grasis, N. (Ed.). (2003). Trenera rokasgrāmata. Rīga: Latvijas treneru tālākizglītības centrs.
818. Grasis, N. (Ed.). (2006). Trenera rokasgrāmata-2. Rīga: Latvijas treneru tālākizglītības centrs.
919. Krauksts, V. (2006). Muskuļu trenēšanas bioloģiskie pamati. Rīga: Drukātava.
1020. Pawlett, R. (2008). The Karate Handbook. New York: The Rosen Publishing Group.
1121. Židens, J. (Ed.). (2008).Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs.
1222. Захаров, Е., Карасев, А., & Сафонов, А. (1994). Энциклопедия физической подготовки. Москва: Лептос.
1323. Каштанов, Н. (2007). Каноны каратэ: формирование духовности средствами каратэ. Ростов н/д: Феникс.
1424. Харлампиев, А.Г., Гетье, А.Ф., & Градополов, К.В. (2007). Бокс - благородное искусство самозащиты. Москва: ФАИР-ПРЕСС.
Citi informācijas avoti
125. European Journal of Sport Science
226. International Journal of Physical Education
327. Journal of Sport and Health Science
428. The International Journal of Sport and Society
529. Archives of Budo.Official Journal of Polish Scientific Physical Education Association Military Section
630. Journal of Combat Sports and Martial Arts
731. Žurnāls „Sports”
832. Научно-теоретический журнал «Теория и практикафизической культуры»
933. Научно-методический журнал «Физическая культура: воспитание, образование, тренировка»