.
Pašaizsardzības pamati un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 10:41:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_233 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Einars Pimenovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas ,Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakses I, II. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par pašaizsardzības mācību metodiku, stundu organizāciju un vadīšanu pašaizsardzības elementu apgūšanā. Sniegt zināšanas par pašaizsardzības mācību procesa organizācijas īpatnībām, saturu, principiem, metodēm un līdzekļiem. Iemācīt pašaizsardzības paņēmienu lietošanas prasmi, pilnveidot fiziskās īpašības un psiholoģisko sagatavotību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācija par studiju kursu. Pašaizsardzības mācību procesa organizācijas principi, metodes un līdzekļi (pamatelementi). Drošības noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vispārējā un speciālā iesildīšanās pašaizsardzības nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vispārējā un speciālā fiziskā sagatavošana pašaizsardzības nodarbībās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Stāvcīņas tehnikas pamati. Pozīcijas, distances un pārvietošanās veidi. Speciālie vingrojumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Sitieni ar rokām (taisnais, sānu, no apakšas). Sitienu savienojums sērijās. Aizsardzība pret sitieniem ar rokām. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Sitieni ar kājām: tiešais sitiens uz priekšu, ar celi no apakšas, lokveida. Izpildes tehnika un aizsardzība. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Sāpju paņēmieni rokām, kājām. Satvērieni un atbrīvošanās no tiem. Metieni. Krišanas tehnika. Sagatavojošie vingrinājumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: kombinēti cīņas paņēmieni, cīņa pret vairākām personām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: tuvcīņas paņēmieni no guļus stāvokļa, aizsardzība pret žņaugšanas tvērieniem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācija par studiju kursu. Pašaizsardzības mācību procesa organizācijas principi, metodes un līdzekļi (pamatelementi). Drošības noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vispārējā un speciālā iesildīšanās pašaizsardzības nodarbībās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vispārējā un speciālā fiziskā sagatavošana pašaizsardzības nodarbībās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Stāvcīņas tehnikas pamati. Pozīcijas, distances un pārvietošanās veidi. Speciālie vingrojumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Sitieni ar rokām (taisnais, sānu, no apakšas). Sitienu savienojums sērijās. Aizsardzība pret sitieniem ar rokām. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Sitieni ar kājām: tiešais sitiens uz priekšu, ar celi no apakšas, lokveida. Izpildes tehnika un aizsardzība. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Sāpju paņēmieni rokām, kājām. Satvērieni un atbrīvošanās no tiem. Metieni. Krišanas tehnika. Sagatavojošie vingrinājumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: kombinēti cīņas paņēmieni, cīņa pret vairākām personām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Speciālo tuvcīņas paņēmienu apguve: tuvcīņas paņēmieni no guļus stāvokļa, aizsardzība pret žņaugšanas tvērieniem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Teorētiskās un metodiskās literatūras par pašaizsardzību analīze. Fizisko īpašību sekmēšana. Speciālās iesildīšanās sagatavošana pašaizsardzības nodarbībām. Pašaizsardzības stundas plāna sagatavošana 1.-3. klasei, 4.-6. klasei un 7.-9. klasei. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Pārbaudījums: Pašaizsardzības tehnikas pamatelementu demonstrēšana. 2. Pārbaudījums: Pašaizsardzības tehnikas pamatelementu apguves novērtēšana, vadot pašaizsardzības nodarbību (praktiskā testēšana). 3. Gala pārbaudījuma kopvērtējums ir summatīvs, ņemot vērā, ka regulārs nodarbību apmeklējums ir vismaz 30%, lai iegūtu vērtējumu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Pārzina un izprot situācijas pašaizsardzības paņēmienu lietošanai. 2. Zina kā rīkoties saskaņa ar tiesību aktiem attiecībā uz pašaizsardzības paņēmienu lietošanu. | ||||||||
Prasmes: | 3. Prot demonstrēt drošas pašaizsardzības stājas, pārvietošanos un savilkšanos – kamoliņā krītot. 4. Pārzina un spēj sniegt situācijas izvērtējumu, skaidro pašaizsardzības paņēmienu lietošanas iespējas un nepieciešamību. 5. Prot demonstrēt un iemācīt atbilstošas stājas, kritienus no dažādiem stāvokļiem uz dažādām ķermeņa daļām, kā arī aizsardzības paņēmienus pret roku un kāju sitieniem. 6. Prot pašaizsardzības paņēmienus izvairīšanai un atbrīvošanai no pretinieka satvērieniem un apķērieniem, metieniem un žņaugšanas tvērieniem. 7. Prot demonstrēt un lietot prasmes produktīvi savienot mācību principus, metodes un līdzekļus organizējot mācību procesu. | ||||||||
Kompetences: | 8. Spēj analizēt, sintezēt un izvērtēt pašaizsardzības stundas organizāciju un vadīšanu. 9. Spēj rīkoties un sniegt pirmo palīdzību atbilstoši LR likumdošanai. 10. Spēj radoši organizē mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus pašaizsardzības apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 11. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās pašaizsardzības procesā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Bennett, A., (ed.) (2009). Budo: The Martial Ways of Japan. Tokyo: Nippon Budokan Foundation. | ||||||||
2 | 2. Delavjē, F. (2007). Muskulatūras attīstīšana. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | 3. Delavier, F., &Gundill, M. (2013). Delavier's mixed martial arts anatomy. Champaign, IL, HumanKinetics. | ||||||||
4 | 4. Doan, R., MacDonald, L. C., &Chepko, S. (2017). Lesson planning for middle school physical education: meeting the national standards & grade-level outcomes. Reston, Va, Shape America, Champaign, IL, HumanKinetics. | ||||||||
5 | 5. Iedwab, C., &Standefer, R. (2000). Martial Arts: mind and body. Champaign, Ill: Human Kinetics. | ||||||||
6 | 6. Kolosovs, V. (1994). Pašaizsardzības paņēmieni. Rīga: Mācību grāmata. | ||||||||
7 | 7. Konrads, A. (2000). Spēka attīstīšana. Rīga: LSPA. | ||||||||
8 | 8. Līcis, R. (Red.). (2015). Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs. | ||||||||
9 | 9. MacDonald, L. C.,Doan, R., & Chepko, S. (2017). Lesson planning for high school physical education: meeting the national standards&grade-leveloutcomes. Champaign, IL: HumanKinetics. | ||||||||
10 | 10. Shirley Holt/Hale, A., & Hal, T. (2016). Lesson planning for elementary physical education: meeting the national standards & grade-level outcomes.Reston, VA : SHAPE, America Society of Health and Physical Educators, HumanKinetics. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 11. Микрюков, В. (2003). Каратэ.Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений.Москва: Академия. | ||||||||
2 | 12. Туманян, Г.С. (1997). Спортивная борьба:теория, методика, организация тренировок. Учебное пособие. В 4 – х кн. Москва: Советский спорт. | ||||||||
3 | 13. Чумаков, Е.М. (2005). 100 уроков самбо. Москва: ФАИР-ПРЕСС. | ||||||||
4 | 14. Eaves, T., (2009). The Practical Guide to Athletic Training. London, UK: Jones & Bartlett Publishers. | ||||||||
5 | 15. Krauksts, V. (2006). Integrētā treniņu teorija. Rīga: Drukātava. | ||||||||
6 | 16. Funakoshi, G. (2003). The Twenty Guiding Principles of Karate: The Spiritual Legacy of the Master. Trans. John Teramoto. Tokyo: Kodansha International. | ||||||||
7 | 17. Grasis, N. (Ed.). (2003). Trenera rokasgrāmata. Rīga: Latvijas treneru tālākizglītības centrs. | ||||||||
8 | 18. Grasis, N. (Ed.). (2006). Trenera rokasgrāmata-2. Rīga: Latvijas treneru tālākizglītības centrs. | ||||||||
9 | 19. Krauksts, V. (2006). Muskuļu trenēšanas bioloģiskie pamati. Rīga: Drukātava. | ||||||||
10 | 20. Pawlett, R. (2008). The Karate Handbook. New York: The Rosen Publishing Group. | ||||||||
11 | 21. Židens, J. (Ed.). (2008).Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs. | ||||||||
12 | 22. Захаров, Е., Карасев, А., & Сафонов, А. (1994). Энциклопедия физической подготовки. Москва: Лептос. | ||||||||
13 | 23. Каштанов, Н. (2007). Каноны каратэ: формирование духовности средствами каратэ. Ростов н/д: Феникс. | ||||||||
14 | 24. Харлампиев, А.Г., Гетье, А.Ф., & Градополов, К.В. (2007). Бокс - благородное искусство самозащиты. Москва: ФАИР-ПРЕСС. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 25. European Journal of Sport Science | ||||||||
2 | 26. International Journal of Physical Education | ||||||||
3 | 27. Journal of Sport and Health Science | ||||||||
4 | 28. The International Journal of Sport and Society | ||||||||
5 | 29. Archives of Budo.Official Journal of Polish Scientific Physical Education Association Military Section | ||||||||
6 | 30. Journal of Combat Sports and Martial Arts | ||||||||
7 | 31. Žurnāls „Sports” | ||||||||
8 | 32. Научно-теоретический журнал «Теория и практикафизической культуры» | ||||||||
9 | 33. Научно-методический журнал «Физическая культура: воспитание, образование, тренировка» |