Pārlekt uz galveno saturu

Vingrošanas pamati un metodika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.10.2024 10:14:47
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_234LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Ļubinska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Sniegt studentiem nepieciešamās teorētiskās un praktiskās zināšanas par vingrošanas metodiku, stundu organizāciju un vadīšanu vingrošanas elementu apgūšanā. Vingrošanas mācību procesa organizācijas īpatnībām, saturu, principiem, metodēm un līdzekļiem. Mācīt vingrošanas paņēmienu lietošanas prasmi, pilnveidot fiziskās īpašības un psiholoģisko sagatavotību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vingrošanas nozīme dažāda vecuma bērnu ikdienā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Vingrošanas (t.sk. parkūra) vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi vingrošanas metodikā pirmsskolas un skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Nodarbības5.00auditorija
4Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības7.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar vingrošanas vingrojumiem un vingrinājumiem apguves un pielietošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Spēles un kustību rotaļas ar parkūra un vingrošanas vingrinājumiem.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vingrošanas nozīme dažāda vecuma bērnu ikdienā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.Lekcijas1.00auditorija
2Vingrošanas (t.sk. parkūra) vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi vingrošanas metodikā pirmsskolas un skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.Nodarbības1.00auditorija
3Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.Nodarbības5.00auditorija
4Ierindas mācības vingrinājumi. Vispārattīstošie vingrojumi ar un bez priekšmeta. Lietišķie vingrojumi. Rāpšanās pa dažādām virsmām. Smaguma celšana un pārvietošanās ar to. Līdzsvara vingrinājumi. Koordinācijas vingrojumi. Stāju veidojošie vingrinājumi. Šķēršļu joslas. Dažādi pārvēlieni, stājas, pārmetieni. Pāru un grupu vingrojumi. Lēcieni. Šķēršļu pārvarēšana veļoties, kāpjot, rāpojot, lienot uz dažādām virsmām, dažādos virzienos atbilstīgi daudzveidīgai videi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības7.00auditorija
5Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar vingrošanas vingrojumiem un vingrinājumiem apguves un pielietošanas uzdevumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Spēles un kustību rotaļas ar parkūra un vingrošanas vingrinājumiem.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritiska izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Mācību stundas modelēšana vingrošanas vingrinājumu modificēšanai atbilstoši visu izglītības līmeņu mācību saturam, praktiska prezentācija vingrošanas vingrojumu un vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidota skolēnu snieguma līmeņu apraksta caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līemeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līemeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Vingrošanas vēsture un attīstību Latvijā un pasaulē. 2. Vingrošanas (ierindas mācības vingrinājumi, VAV, lietišķie vingrinājumi visām izglītības pakāpēm, stāju veidojošie vingrinājumi) mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums vingrošanas vingrinājumu apguvē.
Prasmes:5. Sastādīt un demonstrēt VAV ar un bez priekšmeta. 6. Pārzina un spēj sniegt situācijas izvērtējumu, skaidro stājas vingrinājumu nozīmi veselības aspektā. 7. Demonstrēt un mācīt atbilstošas stājas, lēcienu, rāpošanas un rāpšanās, velšanās veidus. 8. Demonstrēt un lietot prasmes produktīvi savienot mācību principus, metodes un līdzekļus organizējot mācību procesu visās izglītības pakāpēs.
Kompetences:9. Integrēti lieto faktoloģiskās, teorētiskās un likumsakarību zināšanas, mērķtiecīgi un kritiski izvēlas un mācību procesā izmanto dažādas metodes, tehnoloģijas un mācību metodiskos materiālus izglītojamo vajadzībām un atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem. 10. Spēj radoši organizēt mācību mērķim un uzdevumiem atbilstošu mācību vidi, izvēlēties mācību līdzekļus vingrošanas vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 11. Spēj pamatot atgriezeniskās saites, formatīvās un summatīvās vērtēšanas lomu mācību mērķa un rezultātu sasniegšanā. 12. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Vingrošana skolā. (1988). Švinka U. red. Rīga, Zvaigzne, 194lpp.
22. Švinks, U. (2003). Ierindas mācības pamati”, Rīga, LSPA.
33. Švinks, U. (2002). Vispārattīstošie vingrojumi. Rīga, LSPA.
44. Vingrošana pamatskolā 1.daļa. (1997). Mācību līdzeklis, Rīga, LSPA.
55. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.747
66. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumi Nr.416
77. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem. Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumi Nr.716
88. Gerling, I. E. (2009). Teaching Children's Gymnastics: Spotting and Securing.
99. Witfeld, J., Gerling, I., E., et.al. (2011). The Ultimate Parkour & Freerunning Book: Discover Your Possibilities.
Papildu literatūra
110. Tanne, O. (2001). Ceļvedis vingrošanas teorijā un metodikā. Rīga, LSPA.
211. Vispārattīstošo vingrojumu krājums. (1998). Mācību līdzeklis. Rīga, LSPA.
Citi informācijas avoti
112. Bērnu un pusaudžu trenera rokas grāmata. Rīga, 2008 g.