Pārlekt uz galveno saturu

Ritmika un ritmiskās kombinācijas

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 11:03:56
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_235LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Pedagoģija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Ļubinska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Skolotāja profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Volejbola pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta vēsture vai sporta filosofija.
Mērķis:
Izglītot studentu atbilstoši Valsts pamatizglītības standartā paredzētajām kompetencēm sadaļā Deja un ritmiskās kombinācijas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ritmika un ritma vingrinājumi: 1. Mācība par ritmu un mūziku. 2. Ritma un mūzikas īpatnību kopums. 3. Vingrinājumu sistēma mūzikas pavadījumā ritma izjūtas un fizisko spēju izkopšanai. 4. Aerobikas vēsture, aerobika – fitnesa metode. Mūsdienu aktuālākās deju aerobikas programmas.Lekcijas2.00auditorija
2Ritma vingrinājumi ritma izjūtas izkopšanai.Nodarbības2.00auditorija
3Ritmiskās/aerobikas vingrošanas pamati. 1. Mūzikas materiāla atlase atbilstoši nodarbības izvirzītajiem mērķiem. 2. Ritmiskā vingrošana/aerobika bērnu/jauniešu vispusīgai attīstībai – tās fiziskais, intelektuālais un emocionālais aspekts. 3. Vingrinājumu atlase, kompleksa sastādīšanas noteikumi, tās integrēšana sporta un citās mācību stundās, t.sk. ārpustundu laikā saturīgai laika pavadīšanai un caurviju prasmju attīstībai. 4. Ritmiskās vingrošanas/aerobikas nodarbības struktūraLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Ritmiskās/aerobikas vingrošanas kopumu sastādīšana un vadīšana pielietojot dažādu inventāru.Nodarbības2.00auditorija
5Ritma un kustību rotaļas, t.sk. latviešu rotaļdejas mūzikas pavadījumā.Nodarbības3.00auditorija
6Ritmiskās vingrošanas priekšnesumu organizēšana un sastādīšana, praktiskā vadīšana.Nodarbības3.00auditorija
7Aerobikas deju novirziena nodarbības plānošana, organizēšana, vadīšana.Nodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ritmika un ritma vingrinājumi: 1. Mācība par ritmu un mūziku. 2. Ritma un mūzikas īpatnību kopums. 3. Vingrinājumu sistēma mūzikas pavadījumā ritma izjūtas un fizisko spēju izkopšanai. 4. Aerobikas vēsture, aerobika – fitnesa metode. Mūsdienu aktuālākās deju aerobikas programmas.Lekcijas2.00auditorija
2Ritma vingrinājumi ritma izjūtas izkopšanai.Nodarbības2.00auditorija
3Ritmiskās/aerobikas vingrošanas pamati. 1. Mūzikas materiāla atlase atbilstoši nodarbības izvirzītajiem mērķiem. 2. Ritmiskā vingrošana/aerobika bērnu/jauniešu vispusīgai attīstībai – tās fiziskais, intelektuālais un emocionālais aspekts. 3. Vingrinājumu atlase, kompleksa sastādīšanas noteikumi, tās integrēšana sporta un citās mācību stundās, t.sk. ārpustundu laikā saturīgai laika pavadīšanai un caurviju prasmju attīstībai. 4. Ritmiskās vingrošanas/aerobikas nodarbības struktūraLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Ritmiskās/aerobikas vingrošanas kopumu sastādīšana un vadīšana pielietojot dažādu inventāru.Nodarbības2.00auditorija
5Ritma un kustību rotaļas, t.sk. latviešu rotaļdejas mūzikas pavadījumā.Nodarbības3.00auditorija
6Ritmiskās vingrošanas priekšnesumu organizēšana un sastādīšana, praktiskā vadīšana.Nodarbības3.00auditorija
7Aerobikas deju novirziena nodarbības plānošana, organizēšana, vadīšana.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Teorētiskās literatūras studijas par ritmiku, ritmisku kustību izpildi atbilstoši dažāda stila mūzikas pavadījumam, ritmiskās vingrošanas pozitīvās iedarbības aspekti bērna/jaunieša veselības un personības attīstībā. Teorētiskās literatūras apskata un analīzes prezentācija. Praktiskā darbība: 1. Ritmikas, ritmiskās vingrošanas vai deju un aerobikas nodarbību vērošana un dokumentēšana, nodarbību analīze. 2. Muzikālā materiāla atlase un atbilstošu ritmikas vingrinājumu izvēle, ritmikas vingrinājumu un ritmisko kombināciju kopumu sastādīšana un vadīšana, darbības analīze un refleksija. 3. Atlasīt un novadīt kustību rotaļas ar ritmikas vingrinājumiem, darbības pašanalīze, pašvērtēšana un grupas refleksija. 4. Ritmiskās kombinācijas un vingrošanas kopumu sastādīšana un izpilde ar dažādu inventāru, darbības analīze, grupas refleksija. 5. Sagatavot un novadīt 1,5 – 2min. horeogrāfisku priekšnesumu atbilstoši skolēnu fiziskajai sagatavotībai un kustību prasmēm, darbības pašanalīze, pašvērtēšana un grupas refleksija. 6. Sagatavot un novadīt mūsdienu dejas vai aerobikas nodarbības atbilstoši skolēnu fiziskajai sagatavotībai un kustību prasmēm, darbības pašanalīze, pašvērtēšana un grupas refleksija.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgie darbi 50%; gala pārbaudījums 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Ritmikas, mūzikas un kustības savsatrpējā mijiedarbība. 2. Ritmiskās vingrošanas/aerobikas būtība un vadlīnijas, ritmiskās vingrošanas/aerobikas pozitīvās iedarbības aspekts (veselības un drošības saturs) pirmsskolas un skolas vecuma posma bērnu/jauniešu personības attīstībā.
Prasmes:3. Prot izvēlēties atbilstošu mūzikas materiālu ritmikas un dejas vingrinājumiem. Interpretēt mūzikas skaņdarbus ar kustību palīdzību, t.sk. improvizācija. 4. Prot iesaistīt un vadīt kustību rotaļas mūzikas pavadījumā, sastādīt vingrošanas kopumus ar un bez inventāra ritmikas nodarbībām saskaņoti ar izvēlēto mūzikas materiālu. 5. Prot atbilstoši izvirzītajiem mērķim, plānot, organizēt, vadīt un iekļaut mācību stundās ritmikas un ritmiskās vingrošanas kombinācijas izmantojot dažādu mūzikas stilu novirzienus.
Kompetences:6. Spēs analizēs un izvērtēs modelētās stundas, lai rastu izpratni kā rast atgriezenisko saiti darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem, skolēniem un vidusskolēniem. 7. Atbilstoši izvirzītajiem mērķim, 8. Spēj definēt individualizēta mācību procesa mērķus, plānot deju un ritmisko kombināciju aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem. 9. Īstenos mācību un ārpusmācību darbu fiziskās aktivitātes jomā, pielietojot deju un ritmisko kombināciju mācību saturu, rosinot skolēnu kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Jērcuma, L. (2000). Vingrinājumi ritmikā. 1.daļa. Rīga, RaKa, 127lpp.
22. Latviešu dejas pamati. (2011). E.Saulītes red. Kultūrizglītības un nemateriālā mantojuma centrs.
33. Nivbrant ērgleWedin, E. (2015). Playing Music with the Whole Body. Eurhythmics and motor development. Stockholm, Gehrmans Musikforlag, 312p.
44. Spalva, R. (2018). Dejas kompozīcija. Rīga : Zinātne, 255lpp.
Papildu literatūra
15. Avotiņa M. (1998). Ritmika sākumskolā. Rīga. Zvaigzne ABC. 147lpp.
26. Aerobics dictionary. (n.d.). Skatīts 2016.g.20.sept.
37. Basic aerobics dance steps. Skatīts 2016.g.20.sept.
48. Aerobic gymnatics an information guide. (2015). Skatīts 2016.g.20.sept.
5Deja, kustība, ķermenis. (2013). Rakstu krājums/zin. red. un krāj. sast.: Sandra Mihailova, Ivans Jānis Mihailovs. Mārupe, Drukātava.
69. Forsythe, W. (2012). Improvisation Technologies: A Tool for the Analytical Dance Eye. Germany: Hatje Cantz Publishers.
710. Krasnow, D. (2015). Motor Learning and Control for Dance : principles and practices for performers and teachers/Donna H. Krasnow, M. Virginia Wilmerding. Champaign, IL, Human Kinetics.
811. Laban, R. (2011). The Mastery of Movement. New York: Dance books.
912. Līduma, A. (2004). Pirmsskolas vecuma bērnu muzikalitātes attīstības pedagoģiskais aspekts. Promocijas darbs. Latvijas universitāte.
1013. Tufnell, M., & Crickmay C. (2014). Body Space Image. New York: Dace books.
1114. Pētersone, G., & Žaka-Dalkroza, E. (2015). Ritmikas mācība. Rēzeknes Augstskola.
1215. Pētersone, G. Kustība kā līdzeklis un mērķis ritmikā. Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmija.
1316. Institut Jacues Dalcroze IJD. (2015). Skatīts 2016.g.25.sept.
1417. Nivbrant Wedin, Eva (n.d.). Dalcroze Eurhythmics.
1518. Schupp, K. (2014). Studying Dance : a guide for campus and beyond. Champaign, IL. Human Kinetics
1619. Zelmene, M. (2004). Mūzika mazajiem. Dejas un rotaļas. Mācību līdzeklis: 3.grāmata, Rīga, RaKa.
1720. Spīčs, E. (2003). Mārtiņa deju grāmata. Mūsdienu latviešu tradicionālā deja 1.-2. burtnīca. Rīga, LU.
1821. Zvirgzdiņa, D. (2015). Dejošanas un ritmikas nodarbības bērniem no 3 – 11 gadiem. Žurnālā: Sports teorijā un praksē. Nr.4, 12.-14.lpp.
1922. Колесникова, С. В. (2005). Детская аэробика: методика, базовые комплексы. Ростов н-Дону: Феникс,. 157с.
Citi informācijas avoti
123. Fitness for life. (2014). Human kinetics.