.
Dejas māksla
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 11:23:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_236 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Ļubinska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Izglītības iestādes vadība, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Badmintona un frisbija pamati un metodika, Slēpošanas pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana, Fizisko aktivitāšu psiholoģija, Skolas sporta pedagoģija, Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentu atbilstoši profesijas standartā paredzētajām kompetencēm sadaļā Deja un ritmiskās kombinācijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ieskats rotaļadejas un dejas attīstībā. Latviešu dejas būtība, tās pamati un izteiksmes līdzekļi. Latviešu tautas deju pierakstu sistēma Latvijā, tās pielietošanā mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Latviešu dejas pamati: virzieni, kāju, roku stāvokļi, satvērieni, aptvērieni, konstrukcijas. Latviešu tautas deju soļi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Etnogrāfiskās pāru dejas: 1. Pāru dejas. 2. Divpāru dejas. 3. Dejas noteiktam un nenoteiktam pāru skaitam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ievads sporta deju mācīšanā, nosacījumi sporta dejas mācīšanas veikšanai, tās izglītojošie aspekti un pielietojums mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Eiropas (ST) sporta dejas. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | Latīņamerikas (LA) sporta dejas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Mūsdienu laikmetīgās dejas teorētiskie aspekti, to izglītojošie aspekti un pielietojums mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Laikmetīgās dejas pamati. Ķermeņa nostādīšana. Laikmetīgās dejas izpildījums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ieskats rotaļadejas un dejas attīstībā. Latviešu dejas būtība, tās pamati un izteiksmes līdzekļi. Latviešu tautas deju pierakstu sistēma Latvijā, tās pielietošanā mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Latviešu dejas pamati: virzieni, kāju, roku stāvokļi, satvērieni, aptvērieni, konstrukcijas. Latviešu tautas deju soļi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Etnogrāfiskās pāru dejas: 1. Pāru dejas. 2. Divpāru dejas. 3. Dejas noteiktam un nenoteiktam pāru skaitam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ievads sporta deju mācīšanā, nosacījumi sporta dejas mācīšanas veikšanai, tās izglītojošie aspekti un pielietojums mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Eiropas (ST) sporta dejas. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
6 | Latīņamerikas (LA) sporta dejas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Mūsdienu laikmetīgās dejas teorētiskie aspekti, to izglītojošie aspekti un pielietojums mācību procesā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Laikmetīgās dejas pamati. Ķermeņa nostādīšana. Laikmetīgās dejas izpildījums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Dejas mākslas pamati I/Latviešu deja 1. Teorija: Latviešu tautas dejas klasifikācija (pēc satura, pēc formas). Kompozīcijas principi un izteiksmes līdzekļi. 2. Asimilācijas un identitātes problēmas latviešu tautas dejā. Teorētiskās literatūras apskata un analīzes prezentācija. 3. Praktiskā darbība: Vingrināties latviešu tautas dejas pamatsoļu izpildījuma pilnveidošanai. 4. Mūzikas materiālu atlase. Dejas uzstādīšana. Dejas priekšnesuma slīpēšana. Latviešu tautas rotaļdejas atlase un uzstādīšana. Dejas mācību stundas plānošana, organizēšana un prezentēšana 1.-3. klase, 4.-6. klase, 7.-9. klase un 10.-12.klase darbības pašanalīze, pašvērtēšana un grupas refleksija. Dejas mākslas pamati II /Sporta deja 1. Teorētiskās literatūras studijas par sporta dejas vēsturi, sporta deju izpildes tehniku, sacensību noteikumiem. Teorētiskās literatūras apskata un analīzes prezentācija. 2. Praktiskā darbība: Vingrināties sporta dejas pamatsoļu izpildījuma pilnveidošanai. Vingrināties ar partneri 4 figūru izpildījuma sagatavošanai un demonstrēšanai. 3. Patstāvīgi vingrināties, pilnveidojot kustību iemaņas studiju kursa ietvaros apgūtajos deju soļos un figūrās. 4. Piedalīties, protokolēt un veikt pedagoģisko analīzi 2 sporta deju sacensībām. 5. Plānot, organizēt un novadīt mācības stundu ar sporta dejas vingrinājumiem, darbības analīze, refleksija. Dejas mākslas pamati III/Mūsdienu deja 1. Teorētisks pārskats un prezentācija par izvēlēto tēmu mūsdienu dejā (mūsdienu dejas / mūsdienu dejas virziens / tehnika). 2. Patstāvīgs praktisks darbs ar lekcijās apgūtajām tehnikām atsevišķu vingrinājumu un iestudētu kombināciju formā. 3. Patstāvīga vingrināšanās kombinācijas iestudēšanai izmantojot noteikto tehnniku. 4. Horeogrāfiskas etīdes iestudēšana pāros, izmantojot mūsdienu dejas, demonstrējot sadarbības un komunkācijas prasmes, darbības pašanalīze, pašvērtēšana un grupas refleksija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursā tiek vērtēta studentu patstāvīgo darbu prezentāciju kvalitāte, deju kustību piemērotību mūzikas žanram un ritmam, izpildījuma kvalitāte, sadarbības un komunikācijas prasmes un uzstāšanās prasmes studentu darba grupās. Pie eksāmena tiek pielaisti tie studenti, kuri ir apmeklējuši 60% praktiskās nodarbības un sekmīgi prezentējuši patstāvīgos darbus. Studiju kursa noslēgumā uzrāda apkopotos materiālus un patstāvīgo darbu prezentāciju portfolio. Pārbaudes forma: eksāmens. Eksāmena vērtējumu sastāda: 1. Teorija 15% 2. Deju vingrinājumu un izvēlētā dejas žanra plānošana un sastādīšana atbilstoši izvirzītajai situācijai (atbilstoši mācību stundas mērķim, uzdevumiem, skolēnu vecuma posmam, kustību prasmēm, fiziskajai sagatavotībai un veselības stāvoklim) 40% 3. Deju vingrinājumu tehnikais izpildījums, spēja iestudēt horegrāfiskus priekšnesumus 45%. Vērtēšanas forma: kombinētā. Kritēriji: piemēram, (1-5punkti) par katru kritēriju summā maksimāli 100 punkti minimāli 50%. 1. Zina dejas mākslas teorētiskos aspektus, prot skaidrot dejas veselību veicinošos aspektus un dejas mākslinieciskās izpausmes formas, prot izskaidrot starppriekšmetu saikni (piemēram, dejas saikni ar matemātiku, valodu, fiziku). 2. Zina konkrētus deju soļus un prot adekvāti izpildīt, demonstrējot uzstāšanās prasmes. 3. Spēj lasīt un sastādīt LTD aprakstus un iemācīt vismaz 5 latviešu tautas dejas studentu grupai/skolēnu, demonstrējot sadarbības un komunikācijas kompetences, veicot pašanalīzi, pašvērtēšanu un pašrefleksiju. 4. Prot un spēj iemācīt cittautu deju vingrinājumus studentu/skolēnu grupai, demonstrējot sadarbības un komunikācijas kompetences, veicot pašanalīzi, pašvērtēšanu un pašrefleksiju. 5. Prot un spēj iemācīt sporta deju pamatsoļus studentu/skolēnu grupai, demonstrējot sadarbības un komunikācijas kompetences, veicot pašanalīzi, pašvērtēšanu un pašrefleksiju. 6. Prot iestudēt horeogrāfiskas etīdes pāros un studentu/skolēnu grupā, izmantojot mūsdienu dejas vingrinājumus, demonstrējot sadarbības un komunikācijas kompetences, uzstāšanās prasmes, veicot pašanalīzi, pašvērtēšanu un pašrefleksiju. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Zina dejas mākslas teorētiskos aspektus, 2. Zina skaidrot dejas veselību veicinošos aspektus un dejas mākslinieciskās izpausmes formas, prot izskaidrot starppriekšmetu saikni (piemēram, dejas saikni ar matemātiku, valodu, fiziku u.tml.). | ||||||||
Prasmes: | 3. Izpildīt latviešu tautas dejas (turpmāk-LTD), latviešu tautas rotaļdejas, vēsturiskās dejas un cittautu deju soļus, lasīt deju aprakstus. 4. Spēj komplektēt mācību stundu ar dažādiem dejas apguvei nepieciešamiem uzdevumiem, izmantojot dažāda veida tautu dejai piemērotu inventāru dažādām skolēnu vecuma grupām. 5. Demonstrēt 4 sporta dejas atbilstoši Latvijas Sporta deju federācijas izstrādātajam sacensību un figūru nolikumam (iesācēji 2.-4.līmenis) un vadīt integrējot sporta deju vingrinājumus mācību stundās. 6. Orientēties mūsdienu dejas vēsturē un attīstībā. 7. Prot izpildīt mūsdienu dejas tehnikas un pielietot tās vingrināšanās nolūkos, kā arī horeogrāfiju veidošanā. 8. Spēj savā darbā integrēt ķermeņa nostādīšanas principus, lai mūsdienu dejas izpildījums būtu pilnvērtīgs. | ||||||||
Kompetences: | 9. Spej analizēs un izvērtēs modelētās stundas, lai rastu izpratni kā rast atgriezenisko saiti visās izglītības pakāpēs. 10. Atbilstoši izvirzītajiem mērķim, spēs definēt individualizēta mācību procesa mērķus, plānot deju un ritmisko kombināciju aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem. 11. Īstenos mācību un ārpusmācību darbu fiziskās aktivitātes jomā, pielietojot deju un ritmisko kombināciju mācību saturu, rosinot skolēnu kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Autere, A. (2014). The Feeling Balletbody. Pittsburgh: Dorrance Publishing. | ||||||||
2 | Deja, kustība, ķermenis. (2013). Rakstu krājums / zin. red. un krāj. sast.: Sandra Mihailova, Ivans Jānis Mihailovs. Mārupe, Drukātava. | ||||||||
3 | Forsythe, W. (2012) Improvisation Technologies: A Tool for the Analytical Dance Eye. Germany: Hatje Cantz Publishers. | ||||||||
4 | Krasnow, D. (2015). Motor Learning and Control for Dance : principles and practices for performers and teachers. Virginia Wilmerding. Champaign, IL, Human Kinetics | ||||||||
5 | Krombholca, Ģ., & Hāze-Tirka, A (2009). Standartdejas. Rīga: Madris. | ||||||||
6 | Laban, R. (2011). The Mastery of Movement. New York: Dance books. | ||||||||
7 | Latviešu dejas pamati. (2011). E.Saulītes red. Kultūrizglītības un nemateriālā mantojuma centrs. | ||||||||
8 | Latviešu tautas dejas. (1992). M. Lasmanes red. Rīga, Latvijas Valsts izdevniecība. | ||||||||
9 | Tufnell, M., & Crickmay, C. (2014). Body Space Image. New York: Dace books. | ||||||||
10 | Moore, A. (2006). The Revised Technique of Ballroom dancing. 9th Edition. | ||||||||
11 | Schupp, K. (2014). Studying Dance: a guide for campus and beyond. Champaign, IL. Human Kinetics. | ||||||||
12 | Spalva, R. (2018). Dejas kompozīcija. Rīga, Zinātne, 255lpp. | ||||||||
13 | Spīčs, E. (2003). Mārtiņa deju grāmata. Mūsdienu latviešu tradicionālā deja 1.-2. burtnīca. Rīga, Latvijas Universitāte. | ||||||||
14 | A Technique of Advanced Latin-American Figures. (n.d.). DSI-9050, 272p. | ||||||||
15 | Ērgle, B. Savčenko, D. (2015). Latviešu tautas dejas pamati. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija, 40 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Drulle, E. (2013). Latvija dejo. Rīga. Atēna. | ||||||||
2 | Līduma, A. (2004). Pirmsskolas vecuma bērnu muzikalitātes attīstības pedagoģiskais aspekts. Promocijas darbs. Latvijas Universitāte. | ||||||||
3 | Zelmene, M. (2004). Mūzika mazajiem. Dejas un rotaļas. Mācību līdzeklis: 3.grāmata. Rīga: RaKa | ||||||||
4 | Zvirgzdiņa, D. (2015). Dejošanas un ritmikas nodarbības bērniem no 3 – 11 gadiem. Žurnālā: Sports teorijā un praksē. Nr.4, 12.-14.lpp. | ||||||||
5 | Орлова, Е. Г. & Салимгареева. И. (2011). Теория и методика танцевального спорта. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Dance History 2 Contemporary. (2011). | ||||||||
2 | Dejas pedagoģija. RPIVA. Skatīts 2016.g.27.sept. | ||||||||
3 | Rīga dejo. (2001). Rīgas 800 gadu jubilejas svinību pasākuma rotaļu krājums. | ||||||||
4 | Spalva, R. (2014). Dejas notācija – vēsturisks fakts vai nepieciešamība. In SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference May 23rd-24th, 2014, Volume II. 495.-506.lpp. | ||||||||
5 | Spalva, R. (n.d.). Atdarināšana un attēlošana latviešu rotaļdejās. LZA Vēstis. Letonikas avoti. | ||||||||
6 | Tīsenkopfs, T. (2008). Dziesmu un deju svētki mainīgā sociālā vidē. LU SPPI | ||||||||
7 | Forsythe-Lines-Point (2008). | ||||||||
8 | Latvijas sporta deju federācija. | ||||||||
9 | World Dance sport federation. |